12+0 - fant ikke hjertelyden!?

Livets små under

Forelsket i forumet
På min første sv.kontroll 12+0 lette legen etter hjertelyden. Før han prøvde spurte jeg om det var sikkert at de fant den i uke 12, og da svarte han "ja, i uke 12 skal det ikke være noe problem å finne den!"
Han brukte laaang tid, men fant ingen hjertelyd. Han sa da "ikke vær redd, det er helt vanlig å ikke finne den i uke 12"
Hører jo mange si at det ikke er alltid man finner den i uke 12, men med mine to andre har de funnet hjertelyden i uke 12.
Prøver å ikke bekymre meg, men på samme tid kjenner jeg det ligger en "liten" usikkerhet der. Skal ikke tilbake før om 4 uker og kjenner det er leeenge å vente.

Flere som ikke fant hjertelyden i uke 12?

Livmoren kan ligge litt dypt så det er vanskelig å finne den, evt umulig. Jeg fikk høre den 11+6. Det er nok veldig forskjellig.

Det er ikke unormalt i det hele tatt at de ikke finner den så tidlig. Jeg er slank, men fortsatt sa jordmor at det ikke var sikkert de fant hjertelyden, da jeg var på kontroll i uke 15. Men fant den heldigvis :)

Forrige svangerskap fant de den på meg rundt uke 12. Denne gangen har jeg en annen lege, og han ville ikke lytte i uke 12 engang fordi, som han sa, i 70% av tilfellene ville de ikke finne den. Dessuten var det bare såvidt han kunne kjenne toppen på livmoren over symfysen, og da er jo sjansen mindre for å få inn noe hjertelyd. Og det skaper unødig bekymring når man ikke finner den, og alt likevel er bra.

Jeg fant ikke min før jeg var 13+0 og da måtte jeg ha stappfull blære i tillegg.

Jeg var på kontroll hos legen da jeg var 12 uker på vei, og hun fant ikke hjertelyden på meg.
Helt normalt sa hun.

Jeg er rundt 14 uker på veg, og legen slet leeeeenge i går med å finne hjertelyd. Jeg klarte ikke å høre den, men han  mente han fant den til slutt.
Sist hørte ikke legen den før i uke 15. 
Det er veldig vanlig å ikke finne den i uke 12, så prøv å ikke bekymre deg, selv om det er vanskelig. Og legen din er en fjott!

Var på kontroll nå i uken, ca 15 uker. Da sa jordmoren at i 50 % av tilfellene ville man ikke finne hjertelyden så tidleg. Hun fant den til slutt, men lette en hel stund. Så tror ikke du trenger bekymre deg.
Livmoren er ikke komt så høyt opp på den tiden. Dessuten kan morkaken ligge på framsiden av livmoren, å da vil man ikke finne den så tidlig.

Flangre skrev:
Min lege vil ikke engang prøve før tidligst uke 16.

Samme her.

Jeg har hørt at mange jordmødre og leger ikke leter før uke 14 fordi det er vanskelig å finne den!
Syns det var unødvendig av legen din å si at man "skal" finne den i uke 12, for det er kjempevanskelig! Jordmor brukte tid på å finne hjertelyden her og, og jeg var 14-4 når jeg var på kontroll! Selv fant jeg den med babysound i uke 13!
Så prøv å ikke bekymre deg, selvom jeg skjønner at du tenker på det!

Legen min sa at de ikke ville prøve å finne den engang før uke 14, fordi den var vanskelig å finne.

Fikk høre den på fredag, var ca 16 uker på vei da 

Hos meg fant de den heller ikke i uke 12. I min to tidligere svangerskap fant de den rundt uke 10, så jeg ble også litt bekymra. 
Men det viste seg å ikke være noe galt:)
Så du kan nok ta det med ro, veldig vanlig å ikke finne den så tidlig:)

Ikke unormalt i det heletatt å ikke finne den i uke 12! Legen min ville nesten ikke lytte etter da jeg var i uke 14 for hun var redd for å ikke finne den og at jeg da skulle bli bekymret. Så ikke vær redd,er nok et lite bankende hjerte der skjønner du,som bare har gjemt seg langt unna ;)

Sjønner godt du blir urolig ja:/ Men det er nok helt vanlig å ikke høre den enda, men det er klart man uroer seg! Ved forrige svangerskapet mitt fant de ikke hjertelyden så tidlig husker jeg.

Tusen takk for så mange fine svar :)
I utg.punktet tenkte jeg og at det var vanlig at man ikke fant den i uke 12, reagerte bare på at han sa at det ikke skulle være noe problem å finne den.
Nå har jeg bakoverbøyd livmor da, kanskje det kan være grunnen?
Skal til legen med min datter i dag, så kan jo kanskje spørre om han kan prøve en gang til.
Kjenner jeg roer meg ekstra nå som jeg hører mange av dere heller ikke fant den i uke 12.

Tusen takk jenter :)

Ha en fortsatt fin dag!
(skal komme med tilbakemelding om jeg får hørt hjertelyden i dag)

jeg var på 1. sv.kontroll når jeg var 12+4, og da fant ikke legen hjertelyden. hun mente morkaken kunne ligge foran, at den beveget mye på seg eller lå i et hjørne! Hun sa at det var ofte de ikke fant den så tidlig fordi det ofte er fra uke 12 man KAN finner den.....

Jeg har livmor på over gjennomsnittet og det hadde ingenting å si!

Back
Topp