1000 følelser

Hulda

Forelsket i forumet
Er det noen andre førstegangsfødende som går rundt med mange blandede følelser ang fødsel og barsel? Er så lei av å være gravid nå- det har begynt å slite på psyken og jeg vil ha tilbake kroppen min. Gleder meg også veldig til å bli en familie på tre og endelig ha mini i armene. Samtidig gruer jeg meg til fødselen og freaker litt ut av at det skal skje snart. Gruer meg til den langvarige, ubeskrivelige og ukjente smerten alle snakker om. Til alt det ukjente og ukontrollerbare som skal skje. Gruer meg til tiden etterpå, som også er ukjent og ukontrollerbar... Hvordan vil jeg takle alt sammen, og vil det gå bra...? Hva om jeg eller mini blir syke? Vil jeg bli en god mor og en god kone? Vil vi tre få det så fint som jeg drømmer om...? Disse tankene og følelsene kverner i hodet hver eneste (søvnløse) natt - og jeg føler meg litt lost, utolmodig, skremt og alene..
 
Last edited:
Jeg er andregangsfødende, men føler på akkurat det samme som deg !! For selv om jeg har vært igjennom det før, så er det fortsatt usikkert hvordan det blir denne gangen, og ENDA ETT BARN er også skummelt! Klart ett hittil, klarer jeg ett til? Vil fødselen bli bedre denne gangen, eller værre?
Men du sitter nok etter fødselen med en følelse av at det "gikk fint" :) det blir helt sikker både vondt og skummelt! Men jeg erfarte sist hvertfall at det er ikke så skummelt når man er i det som når man sitter i forkant å grubler på alt! :) gruet meg som en gal sist, men kom meg gjennom det uten å egentlig tenke så mye. Nå sitter jeg her igjen å gruer meg, men vet at når det først setter i gang, så går det av seg sjøl med hjelp av de fantastiske damene som heldigvis veit hva de driver med :D
 
Senk skuldrene og ikke tenk for mye :) Jeg er også førstegangs og gleder meg ubeskrivelig mye til å møte lille mini i magen.

Jeg prøver heller å tenke motsatt av deg. Jeg gruer meg så absolutt ikke til fødsel, gleder meg heller til at det starter for da klarer jeg å se enden av graviditeten. Ungen må jo ut uansett :)

Tiden etter fødsel gleder jeg meg masse til. Gleder meg til å stelle, kose, lære, bli kjent osv! Tenker ikke på hvilke komplikasjoner som kan oppstå. Kommer det til å skje noen komplikasjoner, enten under fødsel eller etter, så skjer det. Da velger jeg heller å tenke på det da. Orker ikke å bruke krefter på å bekymre meg eller å grue meg, vil mye heller glede meg over at jeg og samboer snart får møte mini i magen ❤️

En ting jeg gleder meg til som jeg tenker en del på om dagen, det er å få tilbake kroppen min. Det er kanskje det eneste som "plager" tankene mine om dagen. Jeg savner å føle meg tynn og slank, og jeg savner det markerte ansiktet mitt med synlig kinnbein. Jeg savner å gå i trange jeans og ettersittende gensere og føle meg strålende! Men samtidig prøver jeg å snu det til noe positivt også. Jeg er kjempe motivert til å trene og spise sunt så fort jenta i magen er ute. Jeg er motivert til å legge alt som har med sukker å gjøre på hylla og gå tilbake til mitt gamle kosthold, som jeg vet fungerer for min kropp :)

Tenk at du snart er ferdig med et 9 måneders langt svangerskap og endelig skal få møte den vakre skapningen du har skapt i magen din!! Kroppen din har gjort alt det den kan for at dere skal få et sunt og friskt barn i armene deres! :)

Masse lykke til! ❤️
 
Jeg er også førstegangs, termin 25 juli, har samme tanker som du beskriver. Jeg gleder meg samtidig til å møte den lille, samtidig som jeg gruer meg utrolig mye til fødsel og tiden etter på som du beskriver. En stund er jeg litt rolig og tenker at dette vil gå bra også kommer det en stund hvor jeg begynner å stresse og gruer meg på alt det ukjente:/ man blir litt sliten av alle disse tankene.. Men vi må prøve å tenke at dette skal gå bra og vet at det ikke hjelper å gruer seg til alt som kan skje:)
 
Førstegangs her også å sitter med akkuratt samme følelser :) 4 dager til termin. Kjenner at hele kroppen er spent. Skal til jm i morgen så håper jeg er moden da(var ikke det for 1 uke siden). Har litt panikk at jeg må gå mer en 7 dager på overtid og bli satt i gang :( jeg vil at det skal skje naturlig. Hadde aldri trudd det sko vær så nervepirende å gå gravid med så mange beskymringer :( prøver ikke å tenke på det men er ikke lett.

Kjenner det skal bli godt å bli ferdig :) heldigvis har jeg en samboer som støtter meg og skal være med på fødselen. Han sier han gruer seg litt han også men at vi skal klare det sammen ❤️
 
Der fikk du vel egentlig ut alle tankene jeg har gått rundt og hatt nå i noen dager, og ikke klart å sette ord på.

Jeg knakk ordentlig sammen i natt, etter å ha sett video av en nyfødt som ble badet (haha.. Hormoner ass). Jeg var sikker på at dette kom jeg ikke til å klare, det var så mye å tenke på bare med badingen, hva om jeg ikke klarte mate han? Om han gråter hele tiden og jeg ikke klarer å trøste han? Enn om jeg gjør noe feil? Det er alt for lite fokus på tiden etterpå, synes jeg, så jeg skal prøve å skrive ned noen ord til jeg skal på kontroll hos jordmor i morgen og snakke med henne om det, samt at mannen min trøstet meg og vi fikk snakket godt ut om tankene mine.

Jeg tenker uansett at instinktet tar over når jeg får holde mini i armene, og jeg kommer nok til å gråte ukontrollert av glede i mange dager etterpå, hehe. Men da vil jeg sikkert også vite hva jeg må gjøre og finne min måte å gjøre ting på. Også tenker jeg at jeg vet om så mange håpløse folk som har klart å få smarte, friske, nydelige og flotte barn, så da må jo jeg også klare det :)
 
Jeg har også veldig blandede følelser, og merker det kommer veldig an på dagsformen. For min del er det selve fødselen som tar mye plass i hodet. Tiden etterpå, som mange snakker så mye om, den er liksom litt fjern for meg for øyeblikket. Det å bli familie, ammeproblemer, første smil, kolikk ...

Mest av alt gleder jeg meg til å bli ferdig med graviditeten nå. Føler meg litt mer handikappet for hver dag, med flere og flere vondter og alt som følger med. Jeg er klar for fødselen. Jeg har pakket fødebag og gjort unna praktiske ting som må gjøres unna. Jeg har nettopp rukket å bli ferdig med en bok om hvordan man kan håndtere fødselssmerter. Jeg har vært på fødselsforberedende kurs og fått omvisning og masse informasjon. Opprinnelig termin i morgen, og endelig termin førstkommende mandag. Babyens hode festet seg her om dagen, slimproppen gikk for 1-2 døgn siden, og det har verket veldig i mage og rygg de siste nettene. Så jeg føler meg klar til fødsel. Det er nesten litt overraskende, for før graviditeten så jeg ikke for meg at det var smerter jeg noen sinne kunne bli klar for, og tenkte at jeg i verste fall måtte trygle om keisersnitt.

Det at jeg har skaffet meg mye informasjon gjør at jeg føler meg litt tryggere og har litt mer kontroll på fødselen. Det kommer til å gjøre vondt, men man dør ikke av smertene (folk får til og med flere barn). Det er smerter som ikke betyr at man må komme seg vekk, men som betyr at babyen skal ut akkurat slik den er ment å skulle komme ut. Hvis jeg greier å slappe av i kroppen og puste dypt gjennom riene vil riene bli mer effektive (altså trengs det færre av dem?) og de vil føles mindre smertefulle. Jeg må prøve å ikke tenke på den forrige eller den neste, men bare den rien jeg er i, og pausen som kommer rett etterpå, hvor jeg kan slappe av. Jeg skal tenke på at det er tidsbegrenset, og at det i enden venter en fantastisk gevinst, nemlig babyen min. Bortsett fra at det virker så absurd at jeg ikke vet om jeg helt greier å forestille meg det. Jeg har også orientert meg om hvilke smertelindringsmuligheter de har på sykehuset, og jeg er forberedt på at jeg ikke kan planlegge akkurat hvordan fødselen blir eller hvor lang tid den vil ta, men at personalet da vil ta profesjonelle avgjørelser. Jeg har et ønske om badekar, men ser for meg at jeg kanskje må ty til epidural (og lystgass) etter hvert. Er åpen for det meste, så sånn sett vil jeg ikke få panikk hvis ikke ting blir akkurat slik jeg har sett det for meg. Og når jeg er uthvilt og opplagt tenker jeg at alt detter er jeg skikkelig klar for!

MEN vel så ofte blir jeg usikker og redd. Spesielt når jeg våkner opp på natta og det verker i kroppen. Da tenker jeg: "Nei nei nei! Jeg er slettes ikke klar for å ha det enda vondere enn dette!". Prøver å berolige meg selv med at jeg da i det minste vil få pause fra vondtene med jevne mellomrom, men jeg får litt panikk av å ikke vite HVOR vondt det er. Hva om jeg er skikkelig sliten og søvnløs allerede før riene kommer? Hva om det er så vondt at det overhodet ikke er mulig for meg å puste meg gjennom riene og slappe av i kroppen? Hvis riene kommer så tett og intenst at jeg ikke greier å få frem et ord, men får panikkfølelse som om jeg holder på å drukne? Jeg har forstått det slik at det skal godt gjøres å føle at man opprettholder kontrollen når riene er på topp (på slutten av åpningsfasen), og jeg er redd jeg føler at ekstra smertelindring er helt nødvendig på det tidspunktet, men at jeg ikke rekker å få det. Jeg vet at fryktelig mange rundt om i verden greier seg gjennom hele fødselen uten noen som helst form for smertelindring, så det er ikke "the end". Alt går bra til slutt. Jeg er bare så dårlig på å ha vondt. :)

Jeg prøver å trøste meg med at det ikke er noen vei tilbake. Den ungen må ut, uavhengig av hvor klar eller ikke klar jeg er for å ha vondt. Så jeg må bare gjøre alt jeg kan for at det er tankene til den selvsikre meg som får lov til å herje når jeg først må til pers, og ikke de usikre tankene, da de ikke fører noe som helst godt med seg. Jeg får ikke forberedt meg så mye mer enn det, så sånn sett håper jeg den ungen kan komme i dag og ikke om to uker, for det å være gravid kan jeg gjerne bli ferdig med fortest mulig.

Sorry for lang utredning, men tenkte det kunne hjelpe litt for min egen del også, å få ned noen tanker på "papiret".
 
Er tredje gangs,men har blanede følelser på fødsel.Gleder meg til å bli ferdig,og håper alt går bra❤️ Gnager hele tiden i bakhodet at det er ikke alltid det går bra,kjenner ekstra godt på det denne gang
 
Er tredje gangs,men har blanede følelser på fødsel.Gleder meg til å bli ferdig,og håper alt går bra❤️ Gnager hele tiden i bakhodet at det er ikke alltid det går bra,kjenner ekstra godt på det denne gang


Samme her!!!! Tredjegangs og tørr ikke vaske klær før ungen er født å alt er bra! Så det får svigermor gjøre når ungen er født! Har hatt de samme tanker siden jeg fant ut jeg var gravid.. Skikkelig slitsomt!
 
Samme her!!!! Tredjegangs og tørr ikke vaske klær før ungen er født å alt er bra! Så det får svigermor gjøre når ungen er født! Har hatt de samme tanker siden jeg fant ut jeg var gravid.. Skikkelig slitsomt!

Ja,det er utrolig slitsomt! Har vasket klær som jeg har fått i gaver alt.Men har ikke kjøpt så mye selv,alt står på vent
 
Back
Topp