100% versus 80% permisjon

Pion91

Forelsket i forumet
Februarhjertene 2025
Nye regler fra 1. juli om 80% permisjon. Jeg prøvde å regne på det, men syns det er fryktelig vanskelig når jeg ikke vet hvordan de beregner det…

Tanken er at fordi de forlenger permisjonen til de som tar ut 80% permisjon, nærmer totalbeløpet seg det samme som totalbeløpet som ved 100%.

Men det jeg tenker er at; jo, greit, det kan godt være mulig at selve summen ikke er så ulik, men fordi man er lenger hjemme, går man glipp av mer ordinær lønn, om dere skjønner. Så jeg vet ikke jeg, men jeg tror jeg landa på noe rundt 130 000 kroner i forskjell mellom 100% og 80%, og hvis jeg istedenfor tar seks uker ulønna etter 100% permisjon, så taper jeg «bare» ca. 80 000 kr., altså at det fortsatt lønner seg for meg å ta ulønna.
(Snakker selvfølgelig før skatt).

Noen som forstår dette regnskapet og kan hjelpe meg med hvordan beregningene gjøres?

Nye regler fra 1. juli om 80% permisjon. Jeg prøvde å regne på det, men syns det er fryktelig vanskelig når jeg ikke vet hvordan de beregner det…

Tanken er at fordi de forlenger permisjonen til de som tar ut 80% permisjon, nærmer totalbeløpet seg det samme som totalbeløpet som ved 100%.

Men det jeg tenker er at; jo, greit, det kan godt være mulig at selve summen ikke er så ulik, men fordi man er lenger hjemme, går man glipp av mer ordinær lønn, om dere skjønner. Så jeg vet ikke jeg, men jeg tror jeg landa på noe rundt 130 000 kroner i forskjell mellom 100% og 80%, og hvis jeg istedenfor tar seks uker ulønna etter 100% permisjon, så taper jeg «bare» ca. 80 000 kr., altså at det fortsatt lønner seg for meg å ta ulønna.
(Snakker selvfølgelig før skatt).

Noen som forstår dette regnskapet og kan hjelpe meg med hvordan beregningene gjøres?
Trodde man fikk 80% lønn v/ 80% permisjon :wideyed: har vist missforstått helt jeg o_O

Fant dette på nav sine sider:

«Dere kan velge hvor lang periode med foreldrepenger dere ønsker:

• 100 % foreldrepenger hvor det utbetales 100 % av inntekten din.
  • 80 % foreldrepenger hvor det utbetales 80 % av inntekten din, i en lengre periode enn 100 % foreldrepenger.»
Fant også lenke til foreldrepengekalkulator hvor du kan legg inn ønsket perm.lengde og inntekt, så kan du se hva som svarer seg (som regel svarer det seg økonomisk med 100%)

Jeg har brukt kalkulatoren, men den gir bare svar på hva man får utbetalt pr. måned. Men det er mer komplisert enn det.

Nå har jeg regnet på nytt og tror jeg har oversikt.

Jeg har 10 uker jeg kan ta ut ferie og avspasering.

Ved 100% permisjon kan jeg da være hjemme i 41 uker med 100% lønn. Hvis jeg skal være hjemme like lenge som om jeg hadde hatt 80% blir det ulønnet permisjon i 6 uker, etterfulgt av 5 uker tilbake på jobb med 100% lønn = 12 mnd.
(Forenklet = 52 ukers lønn minus 6 ukers lønn)

Ved 80% permisjon kan jeg være hjemme i 47 uker med 80% lønn etterfulgt av 5 uker med 100% lønn tilbake på jobb = 12 mnd.
(Forenklet = 52 ukers lønn minus 47 uker med 80% lønn)

Hvis jeg nå har regnet riktig, vil jeg i løpet av de 12 mnd ha tapt 130 000 kroner av en normal årsinntekt med 80% permisjon i 47 uker etterfulgt av 5 uker i 100% jobb = 47 uker hjemme med baby

Og ca. 68 400 kroner av en årsinntekt med 41 uker lønnet 100% permisjon, 6 uker ulønnet permisjon og 5 uker tilbake i 100% jobb = 47 uker hjemme med baby

Hvis jeg velger å være hjemme i 47 uker (inkl. all oppspart ferie) vil differansen mellom 80% og 100% utbetaling være 61 600 kroner.

Altså jeg taper over to månedsinntekter mens jeg går i permisjon med 80% permisjon, mens jeg taper litt over én månedsinntekt om jeg tar 6 uker uten lønn, og 41 uker med 100% permisjon.

Så kommer det noen regnestykker oppå dette som jeg ikke har evne og kapasitet på å regne ut, og det er hvor mye feriepenger jeg taper i 2027 ved å ta 6 uker ulønnet permisjon i 2026 (men vil være mindre enn en mnd.lønn) + hva jeg taper i alderspensjon av å være hjemme ulønnet i 6 uker…

Jeg skal tilbake i min opprinnelige stilling før jeg skal ut i permisjon, og går da opp en del i lønn.

Har derfor råd til å velge 80% uttak. Jeg tar 40 uker permisjon + 5-7 uker ferie. Deretter begynner mannen med sitt uttak, som han tar i avspaseringsperiodene. Dvs. når han begynner sitt uttak så får han 180% lønn.
Pga. hans turnus så har ikke jeg mulighet til å gå tilbake til 100%, men kommer til å jobbe 2-3 vakter i uken mens han er hjemme slik at jeg har helt fri når han er borte. Mulig at jeg tar noe gradert uttak fra babyen er 7-8 og jobber 1-2 vakter i uken, for å strekke ut permisjonen litt.
Så vi håper å kunne utsette barnehagestart til august 2026.

Ang. feriepenger for 2027 så går jo jeg ned en hel del, men mannen får vel feriepenger beregnet av både jobb og foreldrepenger? :nailbiting:

Jeg skal tilbake i min opprinnelige stilling før jeg skal ut i permisjon, og går da opp en del i lønn.

Har derfor råd til å velge 80% uttak. Jeg tar 40 uker permisjon + 5-7 uker ferie. Deretter begynner mannen med sitt uttak, som han tar i avspaseringsperiodene. Dvs. når han begynner sitt uttak så får han 180% lønn.
Pga. hans turnus så har ikke jeg mulighet til å gå tilbake til 100%, men kommer til å jobbe 2-3 vakter i uken mens han er hjemme slik at jeg har helt fri når han er borte. Mulig at jeg tar noe gradert uttak fra babyen er 7-8 og jobber 1-2 vakter i uken, for å strekke ut permisjonen litt.
Så vi håper å kunne utsette barnehagestart til august 2026.

Ang. feriepenger for 2027 så går jo jeg ned en hel del, men mannen får vel feriepenger beregnet av både jobb og foreldrepenger? :nailbiting:
Feriepenger beregnes ut fra lønnen hvis du får pensjonsutbetaling fra arbeidsgiver (jeg gjør det), og det regnes ut fra pensjonen hvis du får pensjonsutbetalingen fra NAV. Så hvis jeg tar 6 uker ulønnet permisjon får jeg litt mindre feriepenger året etter, men like fullt rett på 5 uker ferie (som jeg har hos min arbeidsgiver). Hvis jeg beregner feriepengene for 2027 ut fra hva jeg fikk nå, vil seks uker utgjør 9 100 kroner.

I feriepengelønnen trekkes det fra 25 x dagsats (= 5 uker ferie). Jeg vil tro at selv om man tar 5 uker ferie i 2027, så vil det kanskje bli trukket fra litt færre dager - nettopp fordi man har opptjent rett til færre feriedager med lønn. Så tapet vil bli lavere enn 9 100 for min del.

Pensjonsinnbetalingen pr. mnd. er ca. 1100 kroner. Så vil jeg tro jeg får renter på det når jeg en gang går av med pensjon… (vet ikke). Men altså ikke mye å tape på 6 uker ulønnet der heller.

Det er også viktig å sjekke om arbeidsgiver utbetaler og får refusjon fra NAV eller om du selv får permisjonen direkte fra NAV. Får du utbetalingene direkte fra nav vil grunnlaget for neste års feriepenger kun være 6 eller 10 uker(husker ikke eksakt). Men dette utgjør en god del..

Vi fikk januarbarn forrige runde, og nå blir det en ny runde med ulønnet permisjon for å få det til å gå opp fram til bhg-start. Helt usaklig at man blir straffet på denne måten når man får barn på "feil" tid av året...men men. Barna blir nå i alle fall store og veldig klare for bhg når bhg-start kommer!

Vi valgte 100% da i 2022, tror vi går for det nå også, men må regne litt mer grundig på det :bookworm: Har økt sparing til sparekontoen nå i alle fall for å forberede våren 2026.

Sniker fra januargruppa her, men ser ut som alle kalkulatorer fortsatt baserer seg på gammel 80% hvor det er 59 uker permisjon, og ikke +11 dager, så man får hvertfall ikke riktig svar i kalkulatorene for øyeblikket :)

Sniker fra januargruppa her, men ser ut som alle kalkulatorer fortsatt baserer seg på gammel 80% hvor det er 59 uker permisjon, og ikke +11 dager, så man får hvertfall ikke riktig svar i kalkulatorene for øyeblikket :)

Det eneste det virker som den kalkulatoren på Nav sine sider gjør er å trekke fra 20% så du sitter igjen med 80% av lønningen for hver mnd.

Det er også viktig å sjekke om arbeidsgiver utbetaler og får refusjon fra NAV eller om du selv får permisjonen direkte fra NAV. Får du utbetalingene direkte fra nav vil grunnlaget for neste års feriepenger kun være 6 eller 10 uker(husker ikke eksakt). Men dette utgjør en god del..
Jeg får som nevnt fra arbeidsgiver. Jobber i staten. Veldig glad for det.

Back
Topp