100% sykemeldt -hva nå?

VanessaSol

Flørter med forumet
Da var det min tur i dag å få 100% sykemelding etter en "kollaps" hos jordmor på fredag. Satt bare å gråt hele timen. Har jobbet 60% , men de dagene jeg har hatt fri har jeg bare ligget i et mørkt rom og sovet. Samme når 2-åringen var lagt for kvelden. Så har ikke hatt noe liv, og orket ikke engang å dusje. Så nå har jeg sovet hele helgen, mens mannen har tatt 2-åringen. Har i tillegg BMI på 17 og det til tross for uke 29. Har bare gått ned i vekt, ikke noe opp. Nå føler jeg meg bedre, eller dvs, hva gjør dere på dagtid som er sykemeldt? Jeg har ikke gjort noe annet enn å sove siste mnd, og nå sliter jeg faktisk med dårlig samvittighet overfor jobben når jeg er hjemme og faktisk våken og oppegående. Dvs ikke sover.. Det er nesten så jeg ikke husker hvordan det var å ha et liv... Har brukt hvert ledige minutt utenom jobb til å sove.
 
Har i tillegg null energi da, -og har skikkelig symfysesmerter om jeg går en tur. Så det utgår jo litt...
 
Jeg har vært 100 prosent sykemeldt siden uke 8 i svangerskapet. Da gikk jeg på veggen.
Var ikke noe særlig kult å bli sykemeldt så tidlig, men viste seg å være det beste.
Etter fire-fem uker i sykemeld begynte formen å komme seg, så prøv å nyt det. Bruk tid på deg selv og dine behov på dagtid, om det så er å sove!!! Jeg sov de første to mnd i sykemeld :p
Etter kroppen kom seg begynte jeg med håndarbeid, tegning, fargelegging, redebygging og besøkte folk som er hjemme på dagtid for å få litt stuebytte.
Jeg har også malt stuen og skal begynne å pusse opp soverommet. Går i et veldig sakte tempo, men har noe å gjøre på ;)
 
PS. Samvittighet for jobben reduseres litt etterhvert :) viktig å ta vare på deg selv og den lille :)
 
Jeg har gått 100% sykmeldt siden uke 15 ca.. Jeg har bekken- og ryggproblemer.

Gjør det av fysisk aktivitet som du klarer. For min del er det lufteturer med hunden. Blir helt gåen om jeg "bruker kroppen" for mye så passer meg litt og tar ting i mitt tempo.

Jeg er av den oppfatningen at det å faktisk få brukt kroppen litt er bra for psyken. Jeg hadde blitt gal om jeg hadde bare vært helt i ro.

Ellers så har jeg baket en del :0 elsker å bake ;) har faktisk ikke lagt på meg mer enn 4kg nå i uke 31+3. Men de i rundt meg sier at de lider ;)
 
Sover, er hos spisesal lege, vanlig lege,jordmor...også strikker jeg.
 
Har vært sykemeldt i evigheter jeg også, og kjenner det er ganske slitsomt i perioder... men jeg strikker og syr litt, er i bassenget på gravidtrening, og yogatrening for gravide med bekkenproblemer, lege og jordmortimer... og sover...
 
Pleier å lage lange lister med 'to do' ting.
Så bruker jeg fritiden på disse.
F.eks brette klær, skriv en mail, betal en regning, handle melk - og vips så er dagen gått. Ofte belønner jeg meg selv med kanskje en is eller noe digg om jeg får gjort alle småtingene jeg har målsatt meg :)
 
Har hatt det litt lignende. Etter noen uker sykemeldt nå begynner det å komme seg litt og samvittigheten for jobb er faktisk blitt litt bedre i takt med formen:) er ingen grunn til at du skal tvinge deg på jobb og ødelegge helsa nå..

prøver å slappe av, få en dusj av og til, finne på noe greit med datteren min, få laget middag osv. Har strikket litt. Har enda ikke kommet meg på en eneste liten tur men det har jeg planer om å få til snart;) ikke bekkenløsning ennå her heldigvis<3 legen min foreslo å dra og svømme, hvis du har mye vondt så kanskje bare bade i varmt vann som lindring?:)
Egentlig må du bare finne ting du liker å gjøre som ikke tar for mye av kroppen eller energien. :)
 
Jeg er 100%sm og har hatt dårlig samvittighet ovenfor jobben jeg også. For har følt meg helt fin når jeg er hjemme og tar det rolig. Men skal ikke mer enn en gåtur opp til bilen før jeg er helt gåen, er først da jeg blir minnet på hvorfor jeg er sykemeldt.

Her må mini kjøres og hentes i bhg (med mindre det klaffer med sambos jobbtider, noe det sjeldent gjør), gjør litt husarbeid, gjør istand babyting, idag bar jeg på besøk hos en venninne som akkurat har født, regner med det blir noen turer dit fremover. Prøver å finne på noe iallefall for jeg og kan fint sove hele dagen om jeg ikke har planer. Men trenger stort sett en god lur for å fungere, så husarbeid gjøres i små intervaller med gode intervaller på sengen eller sofaen imellom.
 
Vel.kjedelig liv for tiden.men bruker dagen på gjøremål i huset, og når en har 3 barn fra før så er det alltid noe å gjøre.

Har fast rutine nå de dagene jeg ikke har møter, avtaler eller skal treffe noen. Morgenen starter med å få frokost i 3 barn og gjøre de klar for skole og bhage.
Kjører de, de dagene mannen jobber.

Når jeg er kommet hjem igjen rydder jeg og vasker over border på kjøkkenet, inn og ut av oppvaskmaskin.
Setter på klesvask.

Så er det mammatid med dr Phil, en kopp te eller kaffe.
Sover gjerne litt etter dette:p

Støvsuger, bretter klær eller annet som trengs.
Setter meg ut i sola, leser bok, luker i bed.

Og da er gjerne dagen gått og ungene kommer hjem og jeg skal lage middag og nister til neste dag:D
 
Strikker, sover, husarbeid, pauser innimellom. Noen dager orker jeg litt, noen dager ingenting :) må bare prøve å legge en plan for dagen etter formen når jeg våkner :)
 
Da var det min tur i dag å få 100% sykemelding etter en "kollaps" hos jordmor på fredag. Satt bare å gråt hele timen. Har jobbet 60% , men de dagene jeg har hatt fri har jeg bare ligget i et mørkt rom og sovet. Samme når 2-åringen var lagt for kvelden. Så har ikke hatt noe liv, og orket ikke engang å dusje. Så nå har jeg sovet hele helgen, mens mannen har tatt 2-åringen. Har i tillegg BMI på 17 og det til tross for uke 29. Har bare gått ned i vekt, ikke noe opp. Nå føler jeg meg bedre, eller dvs, hva gjør dere på dagtid som er sykemeldt? Jeg har ikke gjort noe annet enn å sove siste mnd, og nå sliter jeg faktisk med dårlig samvittighet overfor jobben når jeg er hjemme og faktisk våken og oppegående. Dvs ikke sover.. Det er nesten så jeg ikke husker hvordan det var å ha et liv... Har brukt hvert ledige minutt utenom jobb til å sove.

Høres ut som du trenger å spise deg opp litt! Lag gode ting du har lyst på, og spis alt du vil! Prøv å få i deg mest mulig næring og kalorier, du trenger å legge på deg før barnet kommer og kroppen din skal produsere massevis av melk. Lykke til! Ta vare på deg selv, og ikke press deg for hardt i forhold til hvor mye du orker å gjøre.
 
Du trenger den sykemeldingen! Ikke ha dårlig samvittighet for jobben, det er bare bortkastet energi. Konsentrere deg om å hvile, hvile og så få i deg næring.
Se gode filmer /serier, les en god bok. Stell pent med deg selv den siste tiden du går gravid. Bedre å å ikke være en utslitt mamma når babyen kommer og krever sitt.
En stor klem til deg! :)
 
Back
Topp