100% jobb?

010000100

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Er det mange som fremdeles jobber 100%?

Jeg gjør det men lurer på når nok er nok. Jobb er alt jeg orker. Resten av tiden er jeg zombie eller gråter fordi jeg er sliten.

Har nå hatt vondt i hodet i en uke. Det er antakelig spenningshodepine selvom jeg har fått beskjed om å være obs på pannehodepine då har jeg ikke kontaktet lege/jm. Blodtrykket har vært fint hittil så har ikke vært så bekymret for svangerskapsforgiftning.

Jeg sover lite om natten, gjerne oppe 2-3 ganger og våkner forferdelig tidlig - gjerne 5-6 tiden om morgenen. Jeg får ikke sove på dagen så er på en måte litt konstant trøtt.

Magen blir ofte stor og hard. Jeg har forsåvidt hatt mye kynnere gjennom hele 2. trimester så dette er gammelt nytt men nå begynner magen å bli stor så nå strekker det godt i ryggen når kynnerne kommer.

Ja så er det ryggen da. Har allerede blitt henvist til fysio. Sliter med tyngden av magen siden jeg er liten og magen opptar nå mye av min korte lengde.

Til dere som har blitt sykemeldt. Hvor gikk/går deres grense?

Sent from my iPhone using BV Forum

Kjære deg, hvis dette er hverdagen din så synes jeg at du har både nådd og gått over grensen for når en bør trappe ned på jobb...

Jeg går i 100% enda, men er frisk og fin, og nesten uten plager. Hadde jeg hatt det som deg, så hadde jeg jobbet maks 50%, med god samvittighet. Du høres ikke akkurat ut som en som utnytter systemet, så trapp ned og fokuser på din og fosterets helse... Stakkars deg, det skal jo ikke være et lite h* å komme seg gjennom arbeidsdagen...

Jeg jobber fremdeles 100% og gjorde det helt frem til permisjon forrige gang, så håper jeg er like heldig denne gangen. Men jeg har ikke på langt nær noe å klage over. Jeg sover greit om natta (bortsett fra at jeg er oppe 1-2 ganger for å tisse), ingen vonde kynnere, litt vondt i bekkenet når det blir mye gåing og ståing på jobb (sykepleier i sengepost), og jeg er naturligvis sliten etter en arbeidsdag men har allikevel litt energi til å fokusere på toåringen når jeg kommer hjem. Mannen er veldig flink til å hjelpe til med alt som trengs, så jeg slipper unna mye husarbeid og får sove litt ekstra på morgenen de dagene jeg har seinvakt eller helgefri.

Ikke tyn deg selv til all energi er tapt. Tredje trimester kommer til å bli tungt for kroppen og ingen vinner på at du er sliten når du skal ut i fødsel og barseltiden kommer. Ville nok tatt meg en prat med fastlegen om jeg var deg, og bedt om f.eks. 50% sykemelding for en periode og se om det kan hjelpe. Det er ingen skam å be om det når man virkelig har behov for det, og det høres det absolutt ut som at du gjør.

Det der høres ut som meg for noen uker siden. Jeg ble sykemeldt av legen på kontrollen i uke 28, mot min vilje. Jeg SKULLE jobbe 100 % fram til perm jeg. Men nå som jeg har hatt 50 % sjukemelding i snart 4 uker så merker jeg SÅ godt hvor godt det gjør. Jeg har også slitt med mye vond rygg og ikke minst dårlig søvn, og da er det vanskelig å yte 100 %.

Det at du gråter mye er jo litt indikativt da; du er fullstendig utslitt, og du trenger hvile. Det er så fælt å ha det sånn, så om legen din synes du trenger litt sjukemelding, så synes jeg du skal ta den. Jeg følte meg som en lat dritt i begynnelsen; jeg er jo vant til å slite meg litt ut i jobben til tider (har akkurat fullført en doktorgrad, så jeg veit hva "sliten men fungerende" betyr). Men det som er greia skjønner du, er at det gjelder ikke bare deg lenger. Du må ta ansvar for at h*n i magen har det bra, og eneste måten h*n har det bra er om DU har det bra. Det må være pri # 1, ingenting annet! Da jeg endelig fikk det inn i skolten min, så slappa jeg av med å slappe av, og så ble alt bedre.
Bare pass på så du ikke sliter deg SÅ ut at du må sjukemeldes 100 % (om du virkelig ikke vil), for da blir du sikkert stressa av å være sjukemeldt også, ikke sant. Jeg nekter mer enn 50 % sjukemelding, det GÅR bare ikke. Jeg MÅ få enkelte ting ferdig før perm, sånn er det bare. Men jeg er SÅ mye mer effektiv de 20 timene jeg jobber i uka nå, enn jeg var da jeg jobba 40 timer i uka.

Jeg veit det kan føles som nederlag, men det ER det ikke!

Ta deg en tur til legen, så ordner det seg nok :)

Lykke til!

Takk for innspill. Jeg må nok krype til korset. Føles som et nederlag.

Ikke ta det som et nederlag, kjære deg!
Akkurat i disse få månedene så er det lillegull og du som står i fokus. Dere er de viktigste i hele verden!
Jobben din forstår det og de greier seg fint uten deg en stund. Husk at du skal fungere som samboer, deg selv og som venn også. Det er ting som ikke kan måles i penger. Jobb er ikke det viktigste i verden. Ingen takker deg for at du brenner lyset i begge ender.

Og hva andre har og si? Drit i dem! Dette gjør du for lillegull og deg. Svangerskap er ikke en sykdom osv., men det er jaggu meg hardt til kroppen å gjennomgå så store forandringer på så kort tid. Bare tenk på all den omrokkeringen som skjer inne i magen! Det er helt fantastisk at det får an.

Lykke til - og husk at du skal kose deg som gravid. Det er en tid du ikke får tilbake :)

Takk for innspill. Jeg må nok krype til korset. Føles som et nederlag.

Uff, jeg kjenner meg så igjen. Jeg skjønner at det føles som et nederlag, men så "ta" det akkurat nå da, for babyen sin skyld :).

(Misforstå meg rett, jeg sier ikke at det er det, jeg bare VEIT at det føles sånn, og da må man ta det "nederlaget" og så gå videre).

Du vil nok snart nok kjenne hvor bra det er for kropp og sjel å bremse ned litt :)

Helt ærlig, jeg tror vi kommer til å møte på flere situasjoner i årene som kommer der vi som foreldre må bite i det sure eplet, innrømme at ting ikke ble helt som vi trodde og planla, men allikevel ta det rette valget for barnas skyld, og så går man videre med livet. No big deal. Og alle andre som skal mene noe som helst om ditt liv kan ta seg en bolle.

*klemmer*

Jobber 100%, termin 31 mai. Gjør ikke mer enn jeg må utenom jobb, men med to barn på 6 og 7 sitter man ikke stille. Har bare 15 arbeidsdager igjen og skal holde ut det...

Advarsel! Telefontasting, kan forekomme skrivefeil.

Jeg jobber 80% i år, og er i de 80 enda. Men hadde jeg vært i 100, kan det hende jeg hadde jobba noe redusert. Det er ingen som takker deg senere, klarer du ikke 100%, så snakker du med legen og reduserer. Det er ikke lenge igjen nå, og noe redusert kan hjelpe deg masse.

Min grense med de to første gikk når jeg ikke har fungerte ordentlig som menneske, verken hjemme eller på jobb. Tror jeg jobba 80% den siste tida med nr. 1, og 70 eller 80% på slutten med nr. 2. Det var som å få livet sitt tilbake igjen. Ingen er like, så ta det du føler behov for og pass på deg selv og babyen.

Er det mange som fremdeles jobber 100%?

Jeg gjør det men lurer på når nok er nok. Jobb er alt jeg orker. Resten av tiden er jeg zombie eller gråter fordi jeg er sliten.

Har nå hatt vondt i hodet i en uke. Det er antakelig spenningshodepine selvom jeg har fått beskjed om å være obs på pannehodepine då har jeg ikke kontaktet lege/jm. Blodtrykket har vært fint hittil så har ikke vært så bekymret for svangerskapsforgiftning.

Jeg sover lite om natten, gjerne oppe 2-3 ganger og våkner forferdelig tidlig - gjerne 5-6 tiden om morgenen. Jeg får ikke sove på dagen så er på en måte litt konstant trøtt.

Magen blir ofte stor og hard. Jeg har forsåvidt hatt mye kynnere gjennom hele 2. trimester så dette er gammelt nytt men nå begynner magen å bli stor så nå strekker det godt i ryggen når kynnerne kommer.

Ja så er det ryggen da. Har allerede blitt henvist til fysio. Sliter med tyngden av magen siden jeg er liten og magen opptar nå mye av min korte lengde.

Til dere som har blitt sykemeldt. Hvor gikk/går deres grense?

Jeg jobbet i 100 % frem til uke 33, og stresset en del, pga. mye arbeidsoppgaver før jeg skulle ut i permisjon. Jeg hadde det like vanskelig og hver dag var en kamp. Fikk ekstrem svangerskapskvalme av å presse meg for mye gjennom hverdangen. Når man har vondt i hele kroppen, er sliten, og har ikke energi til noe annet etter en arbeidsdag, så er det på tide å vurdere om du kan jobbe 100 %. Jeg er sykemeldt 100 % i 1 uke, deretter ser ann formen, om jeg klarer å jobbe. Ønsker deg uansett masse lykke til. Ikke slitt deg ut og tenk på det lille mirakelet i magen din <3

Signar flera goda uttalanden här, men känner att det lika gärna hade kunnat vara jag som startat denna tråden.
Är helt ut av balans både på jobb och till stor del hemma. Dårlig matlust, dåligt samvete, ryggont, känslan av att hela tiden jaga för att "räcka till" å vara god nog.

Har en prins på 15 mån och en fantastisk man, som förtjänar att jag lägger den energi jag har på dem - å inte tar ut allt på jobb (som man oavsett inte får ngt tillbaka för...)

Känner mig styrket av kommentarerna här, och ska ringa fastlegen imorgon för att ev gå ned i 50% de sista veckorna.

När graviditeten är över, startar det verkliga "jobbet" med ännu en liten prins i huset - bör samla upp energi till det:-)

Sent from my iPad using BV Forum

Jeg jobbet tilsammen 130% fram til uke 29, med praksis (80 %) og deltidsjobb 57%. Var helt utslitt og bekkenet tok livet av meg. Jeg bare jobbet og sov. Nå er jeg sykmeldt fra deltidsjobben og går bare i praksis 4 dager i uken. Det er så herlig! Nå har jeg energi og ikke minst tid til å gjøre mer utenom jobb. Blir å være i praksis fram til permisjon :-)

Jeg ble 100% sykemeldt for litt siden, det var da 7 uker til termin. Det er så godt å være ordentlig uthvilt, ikke ha så veldig vondt i rygg og hofte, være i godt humør. Før sykemelding klarte jeg kun jobb, når jeg var ferdig på jobb satte jeg i sofa eller lå i senga fordi jeg var utslitt, hadde vondt i hode, mage, rygg og hofte. :)

Her er resultatet fra legebesøk: 100% frem til over påske. Jeg ba om gradert sykemelding, 20-40% men det synes ikke legen var noe god ide.

100% sjukemeldt altså? Da er det tydelig at legen synes du trenger det! Bare prøv å slappe av med å slappe av nå da, så skal du nok se at det gjør underverker :) så bra, nå var du flink, om det går an a si det? :-p

Jeg er 33+5 og jobbet 100%.frem til forrige mandag. Var innom jordmor og fortalte at jeg var sliten og sov meste av tiden etter jobb. Jeg er pedagogiskleder på en småbarnsavdeling så de siste ukene har det blitt endel tyngre. Formen er bra ellers uten noen andre plager. Men jordmor mente at det var på tide å trappe ned..det endte med 50% sykemelding grunnet hardt fysisk belastende arbeid. Skal derfor jobbe 4t hver dag. Blir spennende å se hvordan den nye "hverdagen" blir :)

Jeg jobber bare halvt, dessverre. Kombinasjonen kronisk hodepine og bekkenløsning i kategori krykkebruker gjorde det nødvendig til slutt. Liker det ikke.

Back
Topp