10 uker og bekkenplager

FMQ

Betatt av forumet
Jubler for at jeg har kommet til 10 uker! Da er det bare 2 uker igjen til de magiske 12, og vi kan gå videre til neste trimester.

Har hatt bekkenplager en stund allerede. Det sitter fram i symfysen. Synes det er veldig tidlig, så da det dukket opp etter få uker trodde jeg nesten det var innbilning. Men det blir bare værre, spesielt utover dagen. Hvis jeg reiser meg litt for raskt så får jeg problemer med å gå de første skrittene. Har delvis prøvd å ignorere det, men det er vel heller ikke så lurt.

Har noen av dere erfaring med bassengtrening? Har hørd at brystsvømming ikke nødvendigvis er lurt for alle, men det er vel andre måter å trene i basseng på også. Ellers er det vel et hav av ulike metoder som kan benyttes. Har noen gode anbefalinger på steder der de er gode på dette i Oslo eller Trondheim?

Sjekk om det fortsatt finnes noe som heter Fagerborg fysikalske. Gikk på bassengtrening i regi av dem første gangen, så det er over 10 år siden. Sist gikk jeg bare til vanlig fysioterapeut og tenkte jeg skulle begynne med det igjen snart nå. Ble litt for lang søndagstur i går, ellers kan jeg mye om hva jeg kan og og ikke bør gjøre, siden jeg aldri har blitt helt kvitt det.

Kan anbefale bekkenbelte hvis du ikke har det det hae hjulpet meg mye da jeg sleit veldig med bekkenet etter fødslen og er redd for at bekkenet skal begynne og krangle i løpet av svangerskapet.
du kan bestille bekkenbelter på nett å de er gjerne halve prisen av hva d koster i butikk.
kan anbfale alfacare

MammaNætte skrev:
Kan anbefale bekkenbelte hvis du ikke har det det hae hjulpet meg mye da jeg sleit veldig med bekkenet etter fødslen og er redd for at bekkenet skal begynne og krangle i løpet av svangerskapet.
du kan bestille bekkenbelter på nett å de er gjerne halve prisen av hva d koster i butikk.
kan anbfale alfacare

Hvor mye koster ett sånt belte? 
Høres jo genialt ut! :) 

Takk for gode tips.

Fant Fagerborg Fysioterapi, det virker som de har mange ulike behandlingsformer der. Og ikke minst lang erfaring og mye kompetanse.

Spørs om jeg må prøve bekkenbeltet for å se om det hjelper.

Jeg hadde ekstreme bekkenplager i mitt forrige svangerskap, og jeg gjorde meg mange erfaringer.

Bassengtrening var supert, men ellipsemaskin trening enda bedre. Det er tungt å bevege seg i vannet og ellipse er tilnærmet null belastning. Dessuten er det lettere å trene korte og flere økter på ellipsemaskin enn det er i vann.

Kan anbefale at du får time hos manuellterapaut for kyndig veiledning og behandling, hjelp til gode øvelser som kan forebygge og hjelpe deg masse.
Anbefaler ellers gode sko, ikke løfte tungt, samle bein ut og inn av bil/seng etc.

Viktig er å trene for å styrke musklaturen og forebygge mest mulig slik at du får et så bra svangerskap som mulig.

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker flere råd. Jeg har gjort meg mange gode og dårlige erfaringer, men vi er alle forskjellige - så det er ikke sikkert du har det på samme måten.
Ønsker deg alt godt !!!

lilleha skrev:
Jeg hadde ekstreme bekkenplager i mitt forrige svangerskap, og jeg gjorde meg mange erfaringer.

Bassengtrening var supert, men ellipsemaskin trening enda bedre. Det er tungt å bevege seg i vannet og ellipse er tilnærmet null belastning. Dessuten er det lettere å trene korte og flere økter på ellipsemaskin enn det er i vann.

Kan anbefale at du får time hos manuellterapaut for kyndig veiledning og behandling, hjelp til gode øvelser som kan forebygge og hjelpe deg masse.
Anbefaler ellers gode sko, ikke løfte tungt, samle bein ut og inn av bil/seng etc.

Viktig er å trene for å styrke musklaturen og forebygge mest mulig slik at du får et så bra svangerskap som mulig.

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker flere råd. Jeg har gjort meg mange gode og dårlige erfaringer, men vi er alle forskjellige - så det er ikke sikkert du har det på samme måten.
Ønsker deg alt godt !!!

Har hatt bekkenløsning siden uke 5 jeg også. Forrige svangerskap fikk jeg bekkenløsning i uke 11-12, og symfyseløsning noen uker etter.. Fy søøøøren så vondt det er. Jeg gikk hos 2 forskjellige fysioterapeuter, og fikk beskjed av begge at det dessverre ikke var noe å gjøre med symfyseløsning. Jeg måtte bare holde ut. Det var kanskje ikke dette du ville høre, men jeg ville ha kommet meg til en eller annen fysio for å prøve å forebygge.. Er vel kanskje verdt et forsøk :)

Takk for mang gode tips! Har skjønt det er forskjell på bekkenløsning og bekkenlåsning, og virker som det er lettere å gjøre noe med en låsning. Skal ta kontakt med fysioterapeut når vi har flyttet, ser at det finnes bassengtilbud der også. Skal prøve ellipsemaskin også, det er jo en tilleggsmotivasjon at man kan holde seg i form under svangerskapet. Og kanskje fint alternativ til tredemølle. Har også sett at noen anbefaler slyngetrening.

Best effekt hadde jeg av slyngeterapi hos fysioterapeut.

Back
Topp