10 mnd og reagerer dårlig på navnet sitt

Bkno0397672

Andre møte med forumet
Hei jeg har en liten tass på 10 mnd som jeg føler reagerer dårlig på navnet sitt. Og uansett hvor jeg leser er står det at dette er noe de helst skal gjøre HELE tiden når de er så gamle! Er det flere der ute som har hatt barn som ikke har reagert i denne alderen men alikevel gjort det senere, eller er det noe jeg bør bekymre meg for?

Hei, vår lille gutt på 10 mnd reagerer heller ikke på navnet sitt. Og vi begynner å bekymre oss om dagen. Mener ganske sikkert at han reagerte på navnet sitt for 1-2 mnd siden, og husker jeg sa "Ja" da helsesøster spurte om han reagerte på navnet sitt ved 9 mnd kontrollen. Men de siste ukene så får vi ingen reaksjon

Akkurat sånn er det her også! Huff, får håpe de snart slutter å gi oss disse bekymringene å begynner å reagere igjen!!

Er det noe annet du ser han gjør annerledes, eller er det bare det med navnet? :)

Det jeg er litt usikker på føler liksom han er med, men på noen ting lurer jeg, som f.eks det å be om hjelp. Hvis han mister noe så ser han ikke på oss for å få hjelp, noe jeg tenker at han burde gjøre.

Min gutt føler jeg ligger godt ann på det motoriske. Reist seg opp og krabbet siden 8 mnd, klatrer oppi sofan osv. Men han sier ingen ord ennå og babbler lite. Ellers virker han veldig med å leker tittei med oss og rister på hodet når vi sier nei. Gir oss leken når vi sier "takk takk". Og kan peke på noe i boka som vi ber han om(det vi har lært han da). Ellers kan han ikke klappe eller vinke ennå. Så er dette med navnet som skaper hodebry.

Min gutt føler jeg ligger godt ann på det motoriske. Reist seg opp og krabbet siden 8 mnd, klatrer oppi sofan osv. Men han sier ingen ord ennå og babbler lite. Ellers virker han veldig med å leker tittei med oss og rister på hodet når vi sier nei. Gir oss leken når vi sier "takk takk". Og kan peke på noe i boka som vi ber han om(det vi har lært han da). Ellers kan han ikke klappe eller vinke ennå. Så er dette med navnet som skaper hodebry.
De to våre virker veldig like altså! Her er det på akkurat same måte, bare at her er han ikke så int i å peke i boka, men klapper som regel hvis vi synger og noen ganger også om vi spør om han vil vise oss at han kan klappe

Jeg tror min yngste reagerte på navnet da hun var 8 mnd, men ikke da hun var 10 mnd. Viste seg hos henne at det hadde vært ørebetennelser vi ikke hadde merket, og at hun mistet hørselen... Hun bablet med færre og færre lyder også, men lenge trodde vi hun hørte og forsto noe av det vi sa. Viste seg at det bare var kroppsspråket vårt hun forsto...

Jeg tror min yngste reagerte på navnet da hun var 8 mnd, men ikke da hun var 10 mnd. Viste seg hos henne at det hadde vært ørebetennelser vi ikke hadde merket, og at hun mistet hørselen... Hun bablet med færre og færre lyder også, men lenge trodde vi hun hørte og forsto noe av det vi sa. Viste seg at det bare var kroppsspråket vårt hun forsto...
Men reagerte hun da ikke på noen lyder? For her kan han reagere på andre lyder som kommer utenfor rekkevidde, men virker som om det er navnet sitt han ikke gidder å reagere på. Jeg har vært inne på tanken om at kanskje det kunne ha noe med ørene å gjøre, for når han ble født gikk han ikke gjennom hørseltesten før han var 4 uker og da måtte de prøve en stund særlig på det venstre øret med sånne elektroder på hodet ( he he, husker ikke hva det heter i farten). Og legen hans har sagt han hadde litt store mangler til å være under et år, og storebror endte opp med og fjerne både mangler og falske mangler + dren når han var 4 da det viste seg at han hadde væske i ørene som gjorde at han bare hørte 50%. Men så har jeg tenkt at det ikke kan være grunnen siden han hører andre lyder.

Men reagerte hun da ikke på noen lyder? For her kan han reagere på andre lyder som kommer utenfor rekkevidde, men virker som om det er navnet sitt han ikke gidder å reagere på. Jeg har vært inne på tanken om at kanskje det kunne ha noe med ørene å gjøre, for når han ble født gikk han ikke gjennom hørseltesten før han var 4 uker og da måtte de prøve en stund særlig på det venstre øret med sånne elektroder på hodet ( he he, husker ikke hva det heter i farten). Og legen hans har sagt han hadde litt store mangler til å være under et år, og storebror endte opp med og fjerne både mangler og falske mangler + dren når han var 4 da det viste seg at han hadde væske i ørene som gjorde at han bare hørte 50%. Men så har jeg tenkt at det ikke kan være grunnen siden han hører andre lyder.
*mangler= mandler

Min sønn har plager med ørebetennelser, hatt 3 runder de siste 5 mnd. Arvelig betinget da min mann var ørebarn. Har også fått påvist væske i mellomøret hos ØNH spes. Men er samme saken med oss, så fort jeg setter på musikk, selv med lavt volum så reagerer han umiddelbart. Og andre lyder generelt. Men sier jeg navnet han så er det ingen reaksjon. Bare leker videre eller fortsetter med det han holder på med.

Lurt å sjekke ørene som folk over her nevner! Her begynte lille å si ord i 8 mndrs alderen. Hatt 5 ørebetennelser siden, og er nå 11 mndr. Virker som han ikke hører alt. Skal sjekke det igjen hos fastlegen :)

Det tok litt tid før vi skjønte det skikkelig, for vi trodde hun "snakket" med oss. Sjekket først da hun var 12 mnd, og da reagerte hun nesten ikke på noen lyder bak seg. Ene øret var null reaksjon, og andre måtte det skikkelig bråk til for å få reaksjon. Det var bare væske i ørene her også.

Jeg syns ikke at det med navnet alene er grunn til bekymring.
Men ville hørt på helsesøster/lege på 1års kontrollen.

Hva sier de på helsestasjonen? Kanskje sjekke hørselen?:-)

Jeg syns ikke at det med navnet alene er grunn til bekymring.
Men ville hørt på helsesøster/lege på 1års kontrollen.
Nå skal det sies at siden han var født har jeg gått å vært redd for at noe har vært galt! Men ingen andre rundt meg føler det samme. Har også vært i møte med bupp 2 ganger siden jeg har vært så bekymret men de ser ingen ting nå som tilsier at de tror det skulle være noe. Og han er jo med , ham vinker, klapper og hermer så det er jo bra og han liker å følge etter oss å bli med på det som skjer så det er jo også positivt men så er det denne magefølelsen da

Back
Topp