10 bud mot bekkenløsning

Tiger2017

Elsker forumet
Januar 2017
Heisann, fikk en fin liste av min jordmor med ting som kan gjøres/tenkes på for å forebygge smerter ved bekkenløsning. Har fulgt disse tipsene i en uke nå og merker allerde bedring på mitt verkende bekken :D

Så her er min Jordmor sine 10 bud:

1. Unngå vridgninger med kroppen
2. Unngå å henge på ett ben
3. Unngå å bære og løfte mer enn du må
4. Unngå å sitte med bena i kors, sitt rett på stolen
5. Unngå mest mulig støvsuging og golvask (høhøh)
6. Beveg deg langsomt. Gå med små skritt som en berte som rikker på rumpa i miniskjørt
7. Ta ett trinn om gangen som et barn i trapper
8. Inn og ut av bil; baklengs inn på forsetetet, drei sittende rundt med bena samlet. Motsatt på vei ut av bil
9. Legg en pute under bekkenet under samleie, varier stillinger
10. Hold knærne samlet når du snur deg i sengen.

Ikke før jeg fikk disse tipsene har jeg merket hvor mye jeg skrever og hvor lange skritt jeg tar, hahaha. Håper flere får nytte av disse :)
 
De fleste av disse punktene merker jeg jo at jeg gjør automatisk, spesielt når jeg allerede HAR smerter. :p
Presser beina godt sammen når jeg snur meg om natta, og går med beina veldig samlet og beveger meg saktere og med små skritt. Er lett å glemme seg når man føler seg bra, da!

Langvarig ståing og halvbøyd arbeid over kjøkkenbenk er også ganske pyton, spesielt hvis det kommer på tampen av annet arbeid (jobb) og man allerede er litt gåen.

Generelt bedre å gjøre ting i små porsjoner og ta pauser. :)
 
Hehe, nummer 2 er ofte "utløseren" til smertene mine, og så vanskelig å unngå da det å henge på ett bein er "hvilestillingen" min når jeg står (på samme måte som en hest :p). Prøver å bli mer bevisst på dette!
Nummer 8 er jeg allerede godt i gang med ;) Føler meg som ei krøkete gammal tante, haha!
 
Back
Topp