10+4 og søvnmangel

Mononoke

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg er nå 10+4 og har den siste uken begynt å sove helt elendig. Jeg våkner ofte fordi jeg må på do eller er sulten og så klarer jeg ikke å sovne igjen etterpå. Jeg er sykemeldt til over jul pga kvalme, men er bekymret for hvordan det blir å starte i jobb igjen om jeg fortsetter å ha insomnia. Er det andre som har erfaring med dette så tidlig i svangerskapet? Går det over? Blir man sykemeldt for insomnia om det ikke gir seg?

Hei! Jeg slet med søvn pga bekkensmerter og andre småting, men det var lengre ut i svangerskapet. Ble sykmeldt pga alle de faktorene, slik at jeg kunne sove/hvile der jeg hadde behov. Var 60% sykmeldt. Har en relativ aktiv jobb attpåtil, så var jordmor som anbefalte meg å roe ned.

Sliter med det samme :p men det går i perioder, var mer i starten, deretter pause en periode også påan igjen nå..
Her hjelper det å ikke sove på dagen etter et visst tidspunkt og å tvinge seg opp selv om natt har vært dårlig, tvinge meg selv til å ha rutiner på når jeg sover. En tur ut i løpet av dagen om kvalmen tillater det er også lurt. Har et barn fra før, så derfor har jeg ikke så mye valg om å sove lenge på morgenen eller på dagen/ettermiddagen.
Men unngå å sove på ettermiddag og tidlig kveld hvertfall.
Man kan bli sykmeldt av mye forskjellige i svangerskapet og det er som regel flere faktorer som spiller inn samtidig. Men det trenger ikke bli sånn at du sover like dårlig som dette hele veien. Ofte får man en liten pause fra mange dobesøk om natten når livmoren er kommet opp av bekkenet og ikke presser like mye på blæra - inntil babyen blir større igjen da.

Det er helt vanlig med søvnproblemer i svangerskapet. 90% sliter faktisk med det. Og ja, også fra helt tidlig i svangerskapet. Jeg har slitt med det fra omtrent uke 6-7 begge gangene. Må opp og tisse, kvalme og plagsom ulvehunger de første 16-17 ukene, etterhvert bekkenvondt selv med puter og styr, hetetokter, halsbrann, osv osv osv..

Har aldri blitt sykemeldt for det, bare gått på jobb helt zombie.

Back
Topp