10 åringer som lyver

Pappasfulltreffer

Betatt av forumet
Hva er en passende straff for en 10-åring som står og lyver deg rett opp i fjeset? Han blunket ikke engang, han var også villig til å la straffen gå utover sin lillebror på 6 år istedenfor å fortelle sannheten. Vi er så utrolig skuffet, trodde han visste bedre enn dette. Er ikke første gang ser du.

Men nå har vi jo spørsmålet om hva som er en passende straff, hva som vil virke? Noen tanker?

Hva med husarrest i 1-2 uker uten tv eller noen annen form for underholdning??

Jeg tror det er viktiig å prate om det som har skjedd, og forklare hva konsekvensene kan bli i forhold til at dere kanskje ikke vil stole på han igjen osv... Fortell han historien om gutten som ropte ULV ULV! Så tror jeg, hvis ikke det hjelper at det kanskje kan være greit å si ifra at neste gang dere oppdager at han lyver, så vil det få konsekvenser i form av "straff". Hvis det ikke gir seg. Men er jo veldig individuellt hva som funker på ethvert barn og i enhver familie. Men jeg tror jeg hadde gjort det på denne måten. Men det er selvfølgelig veldig vanskelig å si noe om før enn står der[:D]

LYKKE TIL UANSETT!

Send han inn på rommet uten mat eller noe, han skal legge seg. Gå inn og snakk med han ang det å ljuge, hva dere føler og at dere er skuffet. Men husarrest i 1-2 uker uten tv og lignede tror jeg ikke er effektivt. Kanskje en dag eller maks 2.

Jeg ble sendt gang på gang på rommet (kun den kvelden det gjaldt) og måtte prate om det. Jeg sluttet faktisk etter noen slike turer å ljuge... Men det er jo ikke akkurat uvanlig at så store barn ljuger.

Nå er det ikke førstegangen han lyver heller, det gjør det jo ekstra vanskelig. For det vi gjorde gangene før virket jo tydeligvis ikke. Nå har vi pratet hele uken om lyving, føler det tyter ut av ørene på meg nå :) Men den eneste som virker som lærer noe er lillebror, som ikke løy engang...... Nei, aner ikke hvordan jeg skal gripe det fatt, men jeg leser alle forslag med takk, å prøver ut de jeg ikke allerede har prøvd :) Tusen takk :)

tror det er viktig å straffe på en kjapp måte om du skjønner...
altså at det ikke dras ut i uker...

sitte på rommet sitt resten av dagen. ikke tilgang på tv, ds, tv-spill og data..

Juger han så det "skader andre" ville jeg tatt han med meg bort og han måtte be om unskyldning, men dette funker nok litt dårlig om det kun er til foreldrene han juger...

søk på nettet og finn masse historier om folk som har jugd, der det har skjedd noe skikkelig ille... kanskje det tenner et lys.. skremmer litt?

hmm... nei jeg vet ikke jeg altså.. ikke lett det der. men er viktig å ta tak i det med en gang hver eneste gang. og å snakke om det. det går nok inn til slutt.. men kan hende du må ha gooood tålmodighet...

Back
Topp