10 åring med tilknytningsforstyrrelse, trass og raserianfall

Leontodon

Forumet er livet
VIP
Jeg har en 10 åring som for 3,5 år siden fikk diagnosen udiskriminerende tilknytningsforstyrrelse. I forbindelse med dette fikk vi kursing i TFF (Trening ForeldreFerdigheter) som etter sigende er en light versjon av pmto.

Nå etter to nye brudd i tilknytningen for ham så merker vi at tff ikke lenger fungerer for oss, og vi har hatt noen veldig uheldige episoder på skolen.

Han forteller selv om sinne som gjør at det svartner for ham og han vet ikke hva han gjør før etterpå, dette oppleves skremmende for både ham og oss, og selvfølgelig for de andre elevene i klassen hans.
Trassingen hans har eskalert voldsomt, og han minner nå mer og mer om en treåring i værste trassperioden, den minste lille ting fører til voldsomt sinneutbrudd og jeg står veldig maktesløs.
Han er i konstant "vil ikke" modus, og dagene har blitt en kamp for å få ham til å gjennomføre de mest nødvendige tingene som å kle på seg, spise mat, gå på toalettet (han gjør i buksen) osv.

Har du noen råd til hvordan jeg skal gripe fatt situasjonen før dette eskalerer enda mer og i værste fall fører til skader på ham eller hans to yngre søsken?
Det er så vondt å se ham slite som han gjør.
 
Hei
Det ser ut som at problemene hans trenger større innsats enn noen enkle råd fra meg. Jeg kjenner ikke TFF men jeg kjenner PMTO. Du forteller rimeligvis ikke så mye om situasjonen hans, men du sier han har hatt to nye brudd i tilknytningen. Er dette tap av nære omsorgspersoner? Uansett bør dere kontakte kommunen eller BUP og be om en fullversjon av PMTO eller De utrolige årene. Det er viktig at relasjonen mellom ham og omsorgspersonene utvikles til et stabilt samspill slik at tilknytningsforstyrrelsen repareres så mye som mulig. Dette er en situasjon jeg ønsker at dere skal søke hjelp til
 
Takk for råd :)

Ja, desverre er det tap av nær omsorgsperson. Igjen, takk for at du tok deg tid.
 
Back
Topp