10 år siden jeg ammet, har melk enda..

M

My heart

Guest
sluttet å amme for 10 år siden, når jeg klemmer på brystvortene kommer det ut små dråper

Er det normalt da?
Blank/ hvit dråpe

Og på ene siden er den svart/ brun

Normalt?
 
Blank/hvit er helt normalt.

Men svart/brun høres skummelt ut!
 
Jeg vet at man kan produsere melk selv om man ikke er gravid. Man kan stimulere brystene til å tro man er gravid (har født) så man begynne å produsere melk, adoptivmødre og medfødre kan amme på den måten. akkurat din situasjon har jeg ikke hørt om, men har heller ingen ekspertise på dette området. Sikkert best å spørre legen så kan de vurdere om dette er normalt, kanskje du kan ta prolaktin og andre hormonprøver. Prolaktin stimulerer melkeproduksjon så mulig du har ekstra prolaktin av en eller annen grunn?
 
Har du spurt på ammehjelpen? :happy:
 
Fra NHI sin side:

Når bør du søke lege?

  • Nyoppståtte plager der det er mer enn ½-1 år siden en ammeperiode, og der det ikke er noen klar utløsende årsak, bør føre til legeundersøkelse
  • Væsking fra brystet ledsaget av andre fenomener som blod i brystvæsken, hodepine, slapphet, synsforstyrrelser, menstruasjonsforstyrrelser, økt tørste og vannlating, tilsier legekontroll
  • Usikkerhet om diagnosen
Hvis det kommer svart/brun væske ut av det enn brystet kan dette tyde på gammelt blod og det må taes seriøst. Dra til legen å få sjekket det!
 
Det er ikke slik at jeg lekker melk.. men om jeg stimulerer brystvortene og virkelig presser så kan det komme ut. Bare så vidt jeg ser det
 

Jeg må virkelig presse og stimulere for å få ut.. og den er hvit, blank og brun...
brun på begge brystvorter.
Leste linken du la ut.
Normal menstrasjon
Ikke gravid
Ikke p piller
Hatt det slik siden jeg sluttet å amme for 10 år siden. Har aldri lekket, men jeg har prøvd å stimulere bare for å se om det kommer ut.

Skal til legen til uka så da kan jeg ta det opp samtidig..
Har ingen kreft i familien.. men tantene til pappa fikk brystkreft- begge to. Men det er langt uti
 
Det er ikke uvanlig å ha melk i årevis etter amming, men du bør ikke drive å klemme det ut :)
 
Det er ikke slik at jeg lekker melk.. men om jeg stimulerer brystvortene og virkelig presser så kan det komme ut. Bare så vidt jeg ser det

Jeg reagerer mest på fargen av væsken og ikke det at det kommer væske når du stimulerer.
Farget væske som brunt, grønt og tydelig blodblandet(svart) er ofte sterke tegn på enten godartet, men også ondartet svulst.
 
Sikkert lurt å ta det opp med legen, ja. Forhåpentligvis er det ikke noe farlig! :)
 
Jeg reagerer mest på fargen av væsken og ikke det at det kommer væske når du stimulerer.
Farget væske som brunt, grønt og tydelig blodblandet(svart) er ofte sterke tegn på enten godartet, men også ondartet svulst.

Bla bla.... jeg har faktisk helseangst..
 
Vel, det var ikke meningen å få deg til å føle deg ubehagelig?
Du stilte et spørsmål og jeg svarte ut i fra det du skrev. Jeg kunne desverre ikke vite at du har helseangst..

Haha, vet det.. var litt humoristisk ment..
nei, det er sikkert ingenting..
 
Back
Topp