1 trimester, hjelp

Bkno5087692

Første møte med forumet
Hei!
Jeg tok en test i dag tidlig, som var positiv!! Jeg er 5 uker på vei. Jeg er ganske ung og dette er da første gangen jeg er gravid.
Så jeg lurer på noen ting:
Hva må jeg ta hensyn til nå? Med kosthold/vitaminer osvosv.?

Takk for svar:))

Hei!
Jeg tok en test i dag tidlig, som var positiv!! Jeg er 5 uker på vei. Jeg er ganske ung og dette er da første gangen jeg er gravid.

Gratulerer. :) Ta folat, det får du kjøpt på apoteket. Mange anbefaler også jod.

Du skal ikke ha alkohol og nikotin,som du sikkert vet. Det er kostholdsråd for gravide som du finner ved å søke på nettet, men bare se at det er de offisielle kostholdsrådene på ei av statens sine sider. Viktigste er kanskje å ikke spise rått kjøtt i noen form, feks salami eller kjøtt som et stekt for lite.

Ellers skal du leve normalt sunt og egentlig mer eller mindre som vanlig. Ta gjerne kontakt med lege og jordmor slik at du kan komme tidlig inn for en samtale osv.

Hei!

Gratulerer med spire! Husk folsyre t.o.m uke 12, unngå alkohol (såklart), unngå spekemat, myke oster som er upasteurisert (typ camembert, brie etc), ikke spis rødt kjøtt, men velg gjennomstekt biff mens du er gravid, og spis ellers sunt og variert. Du bør også unngå å håndtere katteavføring dersom du har katt pga en bakterie de har i tarmfloraen som jeg ikke husler navnet på. Jeg fikk beskjed om å unngå jogging og ridning pga noe økt fare for spontanabort, men ellers leve som normalt.

Back
Topp