1. Time til jordmor.

Migica

Gift med forumet
Marsboerne 20 18
❤ Aprilbarna19 ❤
It's gonna be May 2019
Da har jeg endelig fått bestilt meg første time til jordmor og skal avgårde torsdag neste uke. Skal da være ca 17+2. Da bør jeg kunne høre hjertelyd ikke sant? Vil dit litt på grunn av det samt at jeg vil sjekke urinen min. Stickset den på jobb her om dagen og hadde +1 på blod og leucocytter. Blodet bekymrer meg ikke da jeg hadde det hos legen også. Går på blodfortynnende. Men leucocytter liker jeg ikke. Så vil se om det har økt på. Stresser ikke da nitritt var negativ. Men føler for en sjekk. Og å få helsekort! Har jo ikke det en gang... hva mer gjør jordmor? Mange år siden jeg var på noe sånt sist.
 
Da får du nok helsekort, ta med morgenurin :)
Hun lytter etter hjertelyd og måler veldig litt sånn :)
 
Da får du nok helsekort, ta med morgenurin :)
Hun lytter etter hjertelyd og måler veldig litt sånn :)
Ja da er det nok ikke mye nytt. Regner ikke med å løpe ned dørene hennes men vil gjerne hilse på før hun kommer på hjemmebesøk etter fødsel. Morgenurin skal med! Har time 8:30 så da blir den fersk også :)
 
Ja da er det nok ikke mye nytt. Regner ikke med å løpe ned dørene hennes men vil gjerne hilse på før hun kommer på hjemmebesøk etter fødsel. Morgenurin skal med! Har time 8:30 så da blir den fersk også :)

Her var det helsesøster som kom på hjemmebesøk og ikke jordmor, så helt nytt fjes i stua etter fødsel ja. :p (Og hun har visst sluttet etter 2 årskontrollen til gutten, så vi får tildelt ny etter fødsel nå. :hilarious: Samme på nytt med første møte etter fødsel her hjemme. :p)

Jordmoren min lytter ikke etter hjertelyd før etter OUL om jeg husker riktig fra sist (dette varierer mye fra jordmor til jordmor synes jeg utfra forumet her). Og måler heller ikke symfyse-fundus-mål før senere. Første gang er det vel uansett å bruke litt tid på helsekortet og urinprøven. Flere temaer de "skal" gjennom, men virker som det varierer litt hvordan de legger det opp.
 
Last edited:
Oi, der minte du meg på noe, må få somlet meg til å bestille time til jordmor :)
 
Jeg skal 5 desember:) Det blir koselig:) Må du ikke ha første time hos lege? Jeg må det her ihvertfall, fikk helsekort der:)
 
Var hos jordmor i går. Vi snakket sammen om veien vår hit da den har vært lang og vanskelig. Hun målte blodtrykk, urin og skulle forsøke hjertelyden. Men siden vi skulle til ul rett etter på så droppet hun det. Hun sa det var litt tidlig i uke 16 og var lettet over å slipe å lete.
 
Noen vil helst ikke lete etter hjertelyd før etter OUL. Jeg fikk høre i uke 15, men da måtte hun lete en god stund, og den snek seg fort vekk igjen. :p Men i utgangspunktet skal det være gode muligheter for å høre hjertelyd i uke 17.

Ellers gikk det i videre utfylling av helsekort, litt samtaler om ditt og datt, bli kjent rett og slett. Jeg synes det er kjempekoselig hos jordmor, kjedelig at jeg ikke skal tilbake før februar.

Men jeg fikk utslag på nitritt. JM sa det bare var noe jeg måtte være obs på ved neste legekontroll, men det er jo ikke før i januar. Hva kan nitritt bety?
 
Jeg skal 5 desember:) Det blir koselig:) Må du ikke ha første time hos lege? Jeg må det her ihvertfall, fikk helsekort der:)
Har hatt første time hos lege i uke 8. Men han gadd ikke skrive ut helsekort siden jeg skulle på kvinneklinikken. Men der gjorde de det heller ikke. Tenker at det kan være greit å ha hvis noe skulle oppstå.

Eddiwen: ja det var vel en del man snakker om ja.. minnes dette nå.
Alt for mange år siden sist!
 
Alille: nitritt er indikasjon på uvi. Men så lenge du ikke har flere utslag så vil hun kanskje vente med behandling.

Får håpe mi vil prøve å høre etter hjertelyd da. Vil tro jeg greier å bevare roen om hun ikke skulle finne den.
 
Så spennende og lese om alle erfaringer her. Skal til jordmor selv for første gang den 29. Nov.
Er egentlig bare en bli kjent time, så jeg er spent på hva hun gjør.
 
Jeg skal til jordmor 17+0, planen er å bare gå til fastlegen, men han hadde lyst at jeg skulle ta en time hos jordmor for å komme inn i systemet, så da gjør jeg det :) Fastlegen har ordnet med helsekort og alt av prøver.
 
Hadde første kontroll hos jordmor. Var da ca 10 uker. Siden jeg var der så tidlig fikk jeg tilbud om en kontroll til der før OUL.
Hun tilbød å lytte etter fosterlyden den første gangen, men jeg sa det ikke var nødvendig. Hadde vært på TUL uken før, og har doppler selv så kan høre når jeg vil hjemme.
Har foranliggende morkake, men har fint klart å finne fosterlyden siden ca 11 uker.
 
Hadde første time hos jordmor i dag, 14+0. Hun ønsket at vi skulle komme inn tidlig for oppfølging, siden forrige svangerskap ble avbrutt, men jeg har først hatt ork til å møte denne uka. Selvfølgelig klarte jeg å glemme papirene fra legen hjemme, så samboeren kjørte oppom med de, og ble like godt med på hele timen. Da fikk fylt ut det meste på helsekortet og signert farskapserklæringen.

Det ble en lang og hyggelig samtale, og det er godt å kjenne på tryggheten fra helsevesenet etter en lang og tung start på året. Ettersom hun annenhver uke deler klinikk med gynekologen fra første svangerskap, ble vi tilbudt noen ekstra ultralyder ( :) ) og samtaler resten av svangerskapet. Jippi for det! Som en avslutning fant hun også fram dopleren, og fant sterk og fast hjertelyd umiddelbart!

Det ble veldig hyggelig første time hos jordmor, og ingen ting kunne vært bedre! (Bortsett fra å bli kvitt den hersens kvalmen...)
 
Det er deilig når man får god oppfølging!
 
Noen vil helst ikke lete etter hjertelyd før etter OUL. Jeg fikk høre i uke 15, men da måtte hun lete en god stund, og den snek seg fort vekk igjen. :p Men i utgangspunktet skal det være gode muligheter for å høre hjertelyd i uke 17.

Ellers gikk det i videre utfylling av helsekort, litt samtaler om ditt og datt, bli kjent rett og slett. Jeg synes det er kjempekoselig hos jordmor, kjedelig at jeg ikke skal tilbake før februar.

Men jeg fikk utslag på nitritt. JM sa det bare var noe jeg måtte være obs på ved neste legekontroll, men det er jo ikke før i januar. Hva kan nitritt bety?


Jeg også syntes det er kjempekoselig hos jordmor! Jeg har en utrolig skjønn en. Skal heller ikke tilbake før februar, litt kjedelig :)
 
Back
Topp