1. svangerskapskontroll

Førstings

Elsker forumet
VIP
Assistert-jentene
Novemberbarna 19
Når skal dere? Noen har kanskje allerede vært? Gikk dere til jm eller legen?
Jeg har ikke noe fastlege, så vurderer å gå til en privat lege som jeg har gått til ifbm andre ting i ivf karusellen. Men om de tar mye prøver osv så blir det jo ganske dyrt ;)
De offentlige jordmødrene er kanskje greie å gå til?;) Gratis óg.
Hvordan følte du 1 møte var med jm? Var du spent? :D

Skal 8.april, da er jeg 9+1 og har kommet lenger enn sist (håper vi)

Når skal dere? Noen har kanskje allerede vært? Gikk dere til jm eller legen?
Jeg har ikke noe fastlege, så vurderer å gå til en privat lege som jeg har gått til ifbm andre ting i ivf karusellen. Men om de tar mye prøver osv så blir det jo ganske dyrt ;)
De offentlige jordmødrene er kanskje greie å gå til?;) Gratis óg.
Hvordan følte du 1 møte var med jm? Var du spent? :D

Jeg var utrolig fornøyd med første møte hos jordmor. De har mye bedre tid enn legen, og mange har nok mer erfaring med gravide og svangerskap enn mange leger. Men jordmoren er ingen lege. Det er en sykepleier med spesialisering. Så om du er syk eller det oppstår komplikasjoner er det lurt å ta en tur til legen. Mange liker å dra både til jm og lege.

Jeg har gjort begge deler, men kommer til å gå il jm på ordinære kontroller og lege om det skulle oppstå medisinsk behov :)

• Liker
Reactions: Cgn
I morgen blir tredje gangen jeg er hos lege i forbindelse med svangerskapet, men vi har ikke gjort første kontroll. Det blir nok jordmor som fyller ut skjema og slikt når jeg skal til henne 9. April.

I morgen skal han sende henvisning til tul, så er spent på når jeg får time..

Skal ikke før 24.april da er jeg 13+5, men har vært på en tidlig ultralyd i uke 8+0 og skal på en ny en 11+6 så føler ikke at jeg har behov før det da legen sa at han heller ikke følte det da man må være over 12 uker for å ta disse blodprøvene som skal tas, og nå kan de tas i samme sleng :-)

Her blir første kontroll 23.april når jeg er 12 uker. Har tatt rn tidlig ultralyd privat:)

Har time til første kontroll hos lege 30.april. Da er jeg ca. 12 uker på vei. Har bestil tul selv privat da, i uke 10.
Første svangerskap gikk jeg til lege tidligere, men det har det ikke vært behov for denne gang. Ikke så langt iallfall :)

Jeg skal til lege 1. april, regner med at vi setter opp første kontroll hos jordmor da. Gikk hos jordmor en gang i mnd forrige svangerskap, og kun til lege i forbindelse med sykemelding etter hvert.

Har vært på legekontoret å levert urinprøve, har fått 1. svangerskapskontroll i slutten av april :happy: Men skal til legen i dag pga kvalme å trøtthet, holder ikke ut på jobb.. Håper vi klarer å finne en løsning.

Aner ikke når jeg skal jeg.. hva er vanlig egentlig? er det ikke rundt uke 12? forrige svangerskap var jeg ikke før uke 14, var hos jordmor. det ønsker jeg også denne gangen :-)

Midten av April, 9+5 blir første kontroll for meg. Er det mye info på første? Drar uten typen.

Midten av April, 9+5 blir første kontroll for meg. Er det mye info på første? Drar uten typen.
Spørs om det er hos lege eller jordmor, jordmor gir ofte en del info om kosthold for gravide, eventuelle tilskudd og slikt, samt samtale om hva du/dere tenker om svangerskapet, og hvordan formen din er. Utfylling av helsekortet, det som skal fylles ut om far kan jo fylles ut senere.

Jeg var hos legen i går og vi endte visst opp med å ta alle prøvene, selv om det bare er rundt 6 uker. Jeg ville egentlig bare få det bekrefta, men forsåvidt ikke så farlig å ha det gjort. Kan vente en stund før jeg kontakter jordmor.

Var i går, legen regnet visst ut at termin var 3-4 november. Og mente jeg var 8+6 uker i går.
Han hadde også dårlig tid, fordi han hadde vakttlf, så det hele var over på 20 min.
Tok blodtrykk, og fylte ut skjema, om enn litt mer mangelfullt enn det skal være utfylt.
Sendte henvisning til ordinær ultralyd, og tok blodtrykk.
Jeg hadde med poden på neste 2 år, for var ingen som kunne passe han mens jeg var inne. Han går jo ikke i barnehage heller enda.
Så hele timen bar litt preg av hastverk.
Ikke spurte han om formen min eller sånn heller.
Blodprøvene skal jeg tilbake for å ta i uke 12.

Jeg har ny fastlege fra mandag av, så jeg skal ringe å bestille time da. Men vil anta at det blir rundt uke 12 :)

Jeg skal til jm på første svangerskapskontroll 9. April, da er jeg 9+1. Så skal jeg til privat gyn for ultralyd etc 24. April, 11+2:)
Jeg har ikke vært hos lege enda, da jeg ikke har følt at det har vært behov for det.

Jeg skal på første kontroll nå 9 april.
Da er jeg 7+4.
Jeg skal til lege første gang, og tar resten hos jordmor, ettersom det er enklere for mitt vedkommende.:)

Back
Topp