1 svangerskapskontroll

tyren88

Forelsket i forumet
Junilykke2018
På torsdag skal jeg på min første svangerskapskontroll! Jeg lurte på hvilke spm dere spurte når dere var der? Jeg driver å skriver ned litt spm, og trenger litt hjelp..
Jeg skal til legen da.. Bruker de å ha apperat til å høre hjertelyden eller er det bare hos jordmor? Og så lurte jeg på hvordan er det med neste kontroll, er det sånn at den går sammen med UL eller? 

Jeg spurte vel om det som falt meg naturlig. Var mest legen som spurte ut i fra skjema som han skulle fylle ut (helsekortet mitt - som alle får). Husk å få dette med deg hjem, da du må ha det med på ordinær UL.
Det eneste konkrete jeg husker at jeg spurte om, var ang trening i graviditeten. Men han hadde ikke så mye erfaring med det og jeg ble egentlig ikke så mye klokere.

Jeg fikk ikke høre hjertelyden før i uke 18 hos jm så at du ikke får høre den ev, betyr nødvendigvis ikke at det er noe galt.

Okei, tusen takk:)
Moren min hadde blodpropp i livmoren når hun var gravid tidligere.. Er ikke det arvelig? Tror dere de tar noen forhåndsregler med meg da?
Pleier legen å kjenne på magen/livmoren på første kontroll? 
Er helt ny på det her jeg :) 

Du burde iallefall nevne at mammaen din hadde det. Ellers er det jo bare å fyre løs om det du lurer på :) Tror det er veldig forskjellig fra lege til lege. I mitt første sv.skap pratet legen om kosthold, trening og alt mulig. Kjente ikke på magen, men da var jeg bare 8-9 uker på vei. Nå var jeg 11 uker på første kontroll og da tok jeg bare bl.prøver og fylte ut papirer. Kjente ikke på magen og hørte ikke på hjertelyden. Lykke til. Håper du får en trivelig lege som tar seg god tid, syns det er spesielt viktig når man er førstegangs!

Back
Topp