1. svangerskapskontroll hos legen - skuffet over fastlegen

skapbergenser

Forelsket i forumet
I dag hadde jeg time til første svangerskapskontroll, er 8 + 5 i dag. De fleste steder, bla i boken jeg fikk i dag står det at legen skal ta seg god tid til å informere og svare på spørsmål. Da jeg kom, visste hun ikke en gang hvorfor jeg kom, og brukte veldig kort tid. Jeg fikk skvisa inn et par spørsmål, men fikk ingen info, ikke en gang at jeg bør ta folat.. Nå leser jeg jo både i bøker og på nett, men som min fastlege synes jeg at litt informasjon og samtale burde vær obligtorisk, også ut i fra hva jeg leser rundt om kring. Jeg er gravid for første gang, men rakk ikke stille mer enn 3 spørsmål før jeg ble føyset videre til helsesekretæren som tok blodtrykk og blodprøver. Så nå sitter jeg med en del spørsmål, ikke store viktige ting sånn at jeg bestiller ny time nå, men likevel ting jeg lurer på som er individuelle og jeg ikke kan lese meg til. 

Må si jeg er litt overrasket og litt irritert. Håper på å kunne ta de fleste av de andre kontrollene hos jordmor hvis jeg kommer til, skal ringe i morgen for å avtale første kontroll der. Puh! En aldri så liten utblåsning her, men føler ikke jeg fikk "alt jeg skulle", og har vært veldig spent siden dette var første kontroll. Noen andre som har lik erfaring med sin lege?

huff da... det er ikke noe gøy når legen er så travle, å ikke tar seg tid til en.. skal selv på første kontroll i uke 11, å er satt opp på dobbel time hos legen. det skulle vært oblegatorisk! håper du får svar på spørsmålene din hos jordmor å att du føler du får den oppfølgingen du ønsker :) Lykke til med jordmor! :)

huffda!! Det var ikke greit! :) 

Du får heller glede deg til du får jordmortimer! :)

JA; folat bør du ta til du er 12 uker på vei! :)

Vi er jo mange flergangsgravide her, så du må bare spørre oss ! :) 
Er det noe vi føler vi ikke kan svare deg konkret på, så får du bare bestille ny legetime! :)

Jeg ville undersøke litt rundt og byttet til en lege med godt rykte, syns det er kjempe viktigå føle at legen har tid til å prate med meg, uansett hva det gjelder. Jeg har vært borti mye rart selv.

Sist svangerskap var jeg heldig med første legetime, men etter det hadde jeg ny vikar på hver time, så følte ikke jeg fikk oppfølging i det hele tatt. Hadde også en time til kjempekoselig jordmor, men hun ble sykmeldt rett etterpå..

Syns det er spesielt viktig å bli fulgt godt opp og være fornøyd med lege/jordmor i første svangerskap!

Lykke til, håper det blir bedre neste kontroll :)

Jeg foretrakk egentlig fastlegen fremfor jordmor nettopp pga av det du sier. Fastlegen målte blodtrykket,sjekket urin, veide meg og sjekket magen/babyen, så ferdig! Jordmor derimot brukte en hel time på å diskutere, greit nok at noen har behov for det, men ikke alle er så gira på det. Leste meg fram i bøkene jeg fikk hos legen, synes de var mye bedre enn sitte å skravle ufrivillig meg jordmor. Jordmødrene er mye flinkere til å forklare og fortelle ting, synes du burde ringe der istedenfor. Legene har som oftest dårlig tid og vil bli fortest ferdig, flaks for meg, hehe.

Jeg opplevde det samme som deg... Jeg bestilte time hos fastlegen min.. Hadde kastet opp i en uke. Han gjorde ikke annet enn å sykemelde meg. Det ble verken tatt blodprøver eller målt blodtrykk. Helsekortet så jeg ingenting til. Var der inne i 3 min ca. Etter to dager ble jeg innlagt på sykehuset på eget initiativ fordi jeg begynte å bli engstelig selv... Nå ser jeg frem til jordmoroppfølging. Mye hyggeligere :) de tar seg god tid til deg.

GUD.. Så utrolig useriøst av legen din da.. du skal faktisk ha din første svangerskapskontroll, og da er det mye man skal gå igjennom dersom man ikke har vært gravid tidligere.. Søsteren min fikk beskjed om å booke dobbeltime når hun skulle på første kontroll, så der tok de seg virkelig tid til henne.. Da snakket de om alt mulig og hva hun måtte være forsiktig med når hun reiste på ferie osv... 

Jeg skal på første kontroll på mandag.. Jeg spurte om dette med dobbeltime og fikk beskjed av legesekretæren om at dette ikke var nødvendig. Bare håper min tar meg like seriøst slik som søsteren min sin lege! 

Skjønner veldig godt at du vil til jordmor på de neste kontrollene! 

Mange fastleger er jo ikke akkurat kjempeflinke med gravide kvinner, og det er jo kjempesynd! Bytt fastlege og prøv å gå til kontroll hos jordmor, de er som regel flinkere til å svare på spørsmål.. Jeg skal ha 1. kontroll hos legen min som er helt ok, men så får jeg resten av kontrollene hos jordmor, gjorde det sist og, synes det er mye bedre :-)

Apropos dårlige fastleger, venninnen min er nå høygravid og den første tiden gikk hun kun til fastlegen på kontroll. Nå hadde hun vært hos kontroll hos jordmor som spurte etter blodprøvesvarene hennes, men hun hadde ikke tatt noen så fastlegen hadde rett og slett glemt å rekvirere blodprøvene hun skulle tatt mellom uke 8-12 :O Det er en ganske kjip feil..

Huff. Ikke greit med de travle fastlegene. De burde ta seg tid til deg, spesielt siden du er førstegangsgravid. Da jeg var hos legen første gangen hadde han ikke tid, men han delte opp timen sånn att jeg fikk en del 2, 3 dager senere. Det burde legen din også gjort.

Ring jordmor og får time der. Jeg trives ihvertfall mye bedre der enn hos legene.
Håper det ordner seg videre og att legen har bedre tid til deg neste gang.

Jeg har en helt super lege og jeg skal på førstekontroll om 2 uker og da sa han at vi kunne ta det over to omganger slik at vi får god tid  :) Skulle virkelig ønske at alle leger var sånn!
Jeg har i grunn begynne å gå til jordmor videre fordi om da.. Som dere sier så har de bedre tid til oss og kan forklare ting bedre.. Men de tar urinprøve der også ikke sant? 

Back
Topp