1 observert rådyr = båndtvang?

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Nedenfor feltet der vi bor er et stort skogholt[:)] Et flott turområde som igrunn bare blir benyttet av hestene (hestegård nedenfor) som går der av og til..

Har observert 1 rådyr nede ved veien før - gryytidelig om morgenen..

Ikveld var vi og gikk kveldstur der, og jeg slapp hunden så han fikk springe løs og bruke opp litt oppspart energi - han stooorkoser seg der [:)]
Og der var det en mann som kommer ut på altan og kjefter for at hunden springer løs nede på marka på vei opp mot skogholtet! Han mente vi måtte verne om rådyret og vise hensyn til at det var der -og jeg måtte se å få hunden i bånd..

Gadd ikke krangle, så tok hunden i bånd til vi kom opp i skogfeltet, og slapp han igjen der!
Når rådyret hører vi kommer (er jo ikke akkurat stille når vi går oppover), så vil det jo forsvinne veldig fort..

Så hva syns dere damer?
Bør et observert rådyr være grunn til at hunden ikke får springe der??

Er vel båndtvang så og si hele året da... Ikke alle som liker å møte på en hund som springer løs...

Båndtvang fra 1 april ja!
Å si hvis hunden din løper etter det rådyret å evt får tak i det...så er det grunn til anmeldelse å avliving av bikkja dessverre! Å det kan jo være andre mennesker en treffer som er redd hunder å da!

hær på finnmarka e det båndtvang hele året

Er jo en grunn til at det er båndtvang da.

Var på tur i marka med klassen i forrige uke og der var det mange som lot hundene løpe løpsk.
Ene jenta blei jo helt livredd. Hun skalv og visst ikke hvor hun skulle gjøre av seg.

Vis respekt for andre og hold hunden i bånd.

Ville holdt hunden mest mulig i bånd på denne årstida[:)]

Du kan ikke stole 100% på at han ikke vil gjøre noe fy og det er kjedelig om noe skulle skje. Venninna mi var ute å gikk tur med nabohunden da de ble angrepet av en svær hund som hadde stukket av hjemmefra.. Det var en hund som eieren pleide å gå med litt løs når han var ute og han hadde aldri angrepet før.
Ikke at dette er nøyaktig sånn som dere, men man vet aldri hva hunden vil gjøre om den møter på et mindre dyr som bare vil vekk fra hele situasjonen.

Skulle ønske det var båndtvang hele året. Jeg bor like ved skogkanten rådyr som rusler i hagen. Ønsker ikke att de skal skades av lausbikkjer. Går ofte turer her og det er så mange som ikke har kontroll. Eierne kan jo ikke vite hva hunden gjør når den flyr alene inn i skogen. Hva om den røsker ned fuglereder eller skremmer livet av ville dyr
Satt spiste matpakka sammen med jentene mine da kom det en hund rett opp i matboksen haha. Måtte jo le men er jo tragisk att folk ikke kan passe dyrene sine.

ORIGINAL: cicci81

Er vel båndtvang så og si hele året da... Ikke alle som liker å møte på en hund som springer løs...

d lika ikkje i! haaaate å møte på lause hunda! [:'(] da går hjertet i hundre da!![&:]

Her er det båndtvang fra 1.april og til utti august engang.
Prøver å overholde så godt jeg kan, ihvertfall i nærheten av folk. Dog har jeg hunder på 4-8kg som neppe klarer å skade noe rådyr... [8D].. menneh.. slepper de på ei strand jeg veit om når det ikke er badegjester der, evt litt på private eiendommer o.l.

ORIGINAL: *Powergirl*

Her er det båndtvang fra 1. april til 25. august

Noe sånt her også.

Jeg lar hunden min springe i skauen uansett om det er båndtvang eller ei!

[:@]Avskyr at folk ikke klarer å overholde båndtvangen!! Det er jo for å verne hekkende fugler,dyreunger av alle slag - og så er det jo desverre mange som ikke liker hunder (eller rett og slett er redde). Selv har jeg gullgutten min i bånd hele tiden. Vi har helårs båndtvang her ,og selv om lillegutt nå er over 11 år,ikke eier jaktinstingt, avskyr å løpe[8D],og aldri går mer enn max 5-6 meter unna oss om han er løs(på steder det er tillatt!) så er det viktigste for meg å overholde båndtvangen!

Om man ikke får mosjonert hunden nok i bånd,så får man finne steder der det faktisk er lov å slippe hunden ,eller begyne å mentaltrene hunden i stedet!

Syns folk bør respektere båndtvangen!

Var i en park her om dagen der flere hunder løp løs rundt. Jeg måtte passe på at de ikke løp ned gutten min - burde vel heller være hundeeierene som tok hensyn til barna, og ikke omvendt!!!!

syntes man skal respektere båndtvangen.

Er det båndtvang så er det båndtvang.. Her er det båndtvang  hele året tror jeg, godt er det..
Syntes man virkelig skal respektere det!

Jeg hater og møte på løse hunder. Har sluttet og gå turer ved stranden, for der slipper folk hundene sine løs hele tiden. Båndtvang burde respekteres for alle andre rundt en. Ikke alle er like glad i og få en ukjent hund sniffende og hoppende på seg. For ja det skjer ofte. I fjor ble en dame bitt på stranden her, fordi noen ikke hadde hunden sin  i bånd[:@]

ORIGINAL: Aravis

Jeg synes det er så idiotisk. Det ER en grunn til båndtvang. Men det skal liksom alle bare overse virker det som. Jeg hater å møte på hoppende, siklende og overivrige hunder som går løst.

Enig!

ORIGINAL: Bdancer

ORIGINAL: My_

Jeg hater og møte på løse hunder. Har sluttet og gå turer ved stranden, for der slipper folk hundene sine løs hele tiden. Båndtvang burde respekteres for alle andre rundt en. Ikke alle er like glad i og få en ukjent hund sniffende og hoppende på seg. For ja det skjer ofte. I fjor ble en dame bitt på stranden her, fordi noen ikke hadde hunden sin  i bånd[:@]
på stranden er det ikke båndtvang!!! med mindre det er satt opp skilt.. det er ikke av respekt for andre mennesker at båndtvang er.

Er det ikke båndtvang over alt? Bare i skogen?

Back
Topp