1.legetime

Veslesnuppis

Elsker forumet <3
Septembermødre <3
Da var første legetime unna gjort! :)
Terminen ble vist satt fram ett par dager. Så er 8+5 nå, og termin er 6.september.
Ellers så alt bra ut og hcg var veldig høy og helt normal nå.
Men blodtrykket var litt for høyt, så må på en ny time på torsdag for å ta det på nytt og celleprøve.. Uff... hater celleprøver!
Men nå er jeg i gang!!! Spennende! :) Må få bestilt time hos jordmor også. Kommer nok til å gå mest dit.

Så godt at alt så bra ut! Får håpe blodtrykket stabiliserer seg fort :)
Hvordan gjør legen det, sånn når han setter termin osv? Har ikke vært på førstegangskontroll enda og er så nysgjerrig på hva som egentlig blir gått gjennom på en sånn time.

Legen min var litt forsinkta i dag, så rakk derfor ikke ta en kontrollmåling. Jeg har en tendens til å få for høyt bt når jeg er hos legen.. aner ikke hvorfor! Men hadde svangerskapsforgiftning med nr.1, derfor vil hun være helt sikker på det.
Er ikke så mye som skjer på første time. Tar blodprøver, urinprøve og måler blodtrykk. Prater litt om hvordan formen er, og setter opp termin. Legene har ett slags "lykkehjul", så de kan se når terminen din er utfra sist mens.

Jeg fikk bestilt time i dag. Skal ikke inn før om 2 uker. Forsåvidt helt greit, men er satt opp hos turnuslege. Noe jeg syns er no dritt i grunnen. Liker min egen lege og hadde håpt å få time hos han.
Forrige gang ble jeg også satt opp hos turnuslege så muligens min ikke liker svangerskap :p
Tenker i hvert fall at da blir det nok heller jordmor på meg. så langt det lar seg gjøre.
Har fått anbefalt ei og samme dame av flere forskjellige så satser på å få gå til henne :D må jo være bra da!

Så dumt du har fått time hos turnuslege da..
Jeg bestiller alltid time hos fastlegen min. Venter heller til hun er ledig. Hun er så grundig og flink.
Men greit å gå mest hos jordmor ja. Er alt som normalt kan man jo gå mest dit.

Så deilig å være " i gang", man følet seg brått mer gravid, at det FAKTISK er noe der :-) Gleder meg til det er min tur. Ringer og bestiller time hvis alt er bra på ul.. :-)

Jeg fikk bestilt time i dag. Skal ikke inn før om 2 uker. Forsåvidt helt greit, men er satt opp hos turnuslege. Noe jeg syns er no dritt i grunnen. Liker min egen lege og hadde håpt å få time hos han.
Forrige gang ble jeg også satt opp hos turnuslege så muligens min ikke liker svangerskap :p
Tenker i hvert fall at da blir det nok heller jordmor på meg. så langt det lar seg gjøre.
Har fått anbefalt ei og samme dame av flere forskjellige så satser på å få gå til henne :D må jo være bra da!
På mitt legekontor virker det som de jobber bevisst med å fylle opp hos turnuslegen, og det er jo helt greit. Men jeg sier nei takk/ber om å få hos fastlegen min hvis jeg føler for det/det er noe personlig. Du kan jo vurdere å ringe tilbake og spørre om du kan bytte timen til enhos fastlegen hvis du heller vil det, tipper det ikke er noe annet enn tilfeldig at du blei satt opp sånn..

Last edited:
Så spennende å være i gang! Har tenkt å bestille time i løpet av uka :)

Turnuslegene må jo få gjort noe de også, og første kontroll er mest rutine hvis jeg har fortstått det riktig. Tror jeg vil gå mest hos jordmor hvis det går

Moro! Jeg har første time torsdag denne uken :) er da 8+1. Får vel ikke svar på blodprøver og urinprøve mens man er der eller? Skulle ønske fastlegen min var dame, hadde følt meg mer komfortabel da! :p

Var på første kontroll idag, og alt var visst normalt. ;) Blodprøvene får man vel svar på etterhvert, hvis det skulle være noe.

Moro! Jeg har første time torsdag denne uken :) er da 8+1. Får vel ikke svar på blodprøver og urinprøve mens man er der eller? Skulle ønske fastlegen min var dame, hadde følt meg mer komfortabel da! :p
Fikk svar på noen av den, de andre blir sendt inn og man får bare svar vist det er noe spesielt.

Last edited:
Hvordan bestiller man time hos jordmor da? Jeg er helt fersk i dette.. Legen anbefalte meg å gå til henne siden vi skal flytte i løpet av svangerskapet, men jeg trives ikke så godt (hun er uerfaren vikar) med henne siden alt psykisk og bekymringer knyttet til svangerskapet bare er "normalt" og liksom skyves vekk med at "jeg er jo i god form". Da går jeg heller til en god jordmor som har mer erfaring med å møte gravide og bekymringene deres.

Hvordan bestiller man time hos jordmor da? Jeg er helt fersk i dette.. Legen anbefalte meg å gå til henne siden vi skal flytte i løpet av svangerskapet, men jeg trives ikke så godt (hun er uerfaren vikar) med henne siden alt psykisk og bekymringer knyttet til svangerskapet bare er "normalt" og liksom skyves vekk med at "jeg er jo i god form". Da går jeg heller til en god jordmor som har mer erfaring med å møte gravide og bekymringene deres.
de to andre gangene har jeg bare gått dit prata med de og fått time. denne gangen har jeg også flytta så søkte opp i kommunen jeg bor i sendte email til en av de jeg har hørt navnet på før av noen andre :)

Jeg har ikke første time før 11.3. Men jeg har vært en del på sykehus osv pga kvalme, så har hatt en del oppfølgning fram til nå (9+5)... Ville dere prøvd å fått time litt før? :confused:

Jeg fikk beskjed om at første kontroll gjøres ikke før i uke 12... :(

Tror det er litt forskjell på når første kontroll gjøres. Jeg var 8+4 da jeg var til kontroll hos legen på mandag. :)

Det kan være en fordel å gå til turnuslege :-) Ofte har de god tid :) Og er faglig oppdaterte :D

Back
Topp