1. legebesøk, når bør man gå dit? og hva skjer?

Hekla85

Elsker forumet
Siden jeg er 2. gang så er det kanskje et litt teit spørsmål, men jeg fant det ut på legevakta sist, så, hehe...

Hva gjør man på 1. legebesøk og når skal man gå?
 
Det er vel mellom 8.-12. uke. Fyller ut helsekort, tar blodprøver, urinprøve... Hmm... Det var det jeg kom på! ;) Jeg har kun vært hos lege på den første kontrollen, gått til jordmor resten.
 


en_til? skrev:
Rundt uke 12 er det her. Blodprøve, urinprøve, vekt, får høre hjertelyd, så kjenner de hvor langt opp livmoren har kommet. (symfysemål)


TAkk for svar :)

Men hvis man ikke skal gå før i uke 12, hvordan får man da booket tidlig ultralyd? Ringer man å bestiller selv?
 
Jeg var i dag, 8+3. Forrige gang var jeg i uke 6. Noen leger foretrekker å vente nærmere uke 12, men her vil de helst ha oss inn tidlig.
Man fyller ut helsekort, veier, måler blodtrykk, tar blodprøver (HB, rubella, rhesus, HIV o.l.) og sjekker urinprøve. Og så sender legen henvisning til ordinær UL og ang. fødeplass.
Hjertelyd og sjekk av livmor tar de her på andre kontrollen, rundt uke 14.
 


Tobaja skrev:
Du må til lege eller JM for å bestille fødeplass! Lurt å gjøre så fort som mulig... Mye blir fullt! :)


Hei,

Tror bare me har ein fødeplass her  i Stavanger....? hmm...

Kor bor du ca?
 
Å ok, da er det jo greit.. Hehe.

Bor i Akershus og må velge mellom  Ullevål, Riksen, A.hus, Fredrikstad sykehus og Bærum =P Så er må man være tidlig ute og klar på valget. Så kjekt å ikke kunne velg egentlig.. Er faktisk litt vrient!
 
Jeg skal til legen når jeg er 13 uker (legen min har ferie til da)
 


Tobaja skrev:
Å ok, da er det jo greit.. Hehe.

Bor i Akershus og må velge mellom  Ullevål, Riksen, A.hus, Fredrikstad sykehus og Bærum =P Så er må man være tidlig ute og klar på valget. Så kjekt å ikke kunne velg egentlig.. Er faktisk litt vrient!


Såpass ja! Husker jeg så en episode på Unge Mødre der ei måtte reise rundt for å finne en ledig fødeplass.....Jøss, for en situasjon!

Kan tenke meg det ikke er så lett å velge ja ;)
 


nøttelitenItreet skrev:
Jeg var i dag, 8+3. Forrige gang var jeg i uke 6. Noen leger foretrekker å vente nærmere uke 12, men her vil de helst ha oss inn tidlig.
Man fyller ut helsekort, veier, måler blodtrykk, tar blodprøver (HB, rubella, rhesus, HIV o.l.) og sjekker urinprøve. Og så sender legen henvisning til ordinær UL og ang. fødeplass.
Hjertelyd og sjekk av livmor tar de her på andre kontrollen, rundt uke 14.


Samme her :)

Jeg var i uke 8 sist, og har time i uke 9 og noe nå. Her sjekker de ikke etter hjertelyd før i uke 14-15 uansett, for det er så liten sjans å finne den før den tid, så de vil ikke at man skal bli bekymret. de fant den tidligere på meg skal sies, men JM trodde nok jeg var i uke 14, for jeg var det i følge mens termin. Var i realiteten 11+6.
Retningslinjene til JM sier faktisk at hjertelyd og symfysemål skal taes fra uke 24, men de fleste gjør det tidligere (heldigvis).

Jeg hadde i tillegg GU på første legesjekk sist, men fastlegen spurte om jeg ville ha det, for at så at det var 3 år siden sist.
 


**Annie** skrev:
Jeg skal til legen når jeg er 13 uker (legen min har ferie til da)


Sier du det ja, kansje jeg skal ringe å høre når de faktisk kan ta meg inn til time....
 
jeg ringte legen i dag, men fikk ikke time før 06.08.12.....

jeg ringte fordi vi skal 1 mnd til utlandet....danmark ,men allikevel utenlands...men var ikke sjangs å få komme inn nå....

men men....
 


poca812 skrev:
jeg ringte legen i dag, men fikk ikke time før 06.08.12.....

jeg ringte fordi vi skal 1 mnd til utlandet....danmark ,men allikevel utenlands...men var ikke sjangs å få komme inn nå....

men men....

Ja, sånn er det vel i disse ferie tider :(

Jeg får vel ta å ringe imorgen tenker jeg :)
 
Jeg har ikke tenkt å ta det enda.. ( 8+ 5) Men burde kanskje finne ut når legen har ferie snart.. Legen min er håpløs på graviditet, så skal kun dit 1. gangen for alle nødvendige prøver, også tar jeg resten hos jordmor.
 
Ja, de andre har jo svart deg :) men jeg har fått time hos legen til jeg er ca 12 uker på vei, i august :)
 


*Hera* skrev:
Det er vel mellom 8.-12. uke. Fyller ut helsekort, tar blodprøver, urinprøve... Hmm... Det var det jeg kom på! ;) Jeg har kun vært hos lege på den første kontrollen, gått til jordmor resten.


signerer denne. har også gått til JM etter første time hos legen. men det var fordi jeg hata legen jeg hadde da. nå har jeg en flink lege, så da kan det hende at jeg dropper JM og bare går til legen. Vi får se.
 
det avhenger av den gravide.. mange går med engang de finner ut at de er gravid, bare for å få en ekstra bekreftelse og å få det på papiret :-)
Jeg har hatt telefonkontakt med legen, men ikke vært inne hos ham enda. Grunnen til tlfkontakten er fordi jeg går på medisiner som kan påvirke fosteret...
 
Da skal jeg til legen imorgen.
De ville visst ta blodprøver og skrive helsekort osv...
Greit å ta en urinprøve også, så kan de avdekke UVI! Det hadde jeg 3 ganger i svangerskapet emd Victoria! og alle gangene uten å merke det selv!

Er heller ikke så veldig begeistret for legen min, han er så uperesonlig, blir skikkelig rutine messig....Men her i byen er det stor pågang til Jordmor, men hvis jeg bare får en time til Jordmor, skal jeg være fornøyd.
Men legen min er VELDIG flinka da!
 
Back
Topp