Moikka Tatjaana!
Aika yleinen käytäntö on, että suolentyhjennystä ei tehdä... Ja usko pois(vaikea varmaan nyt uskoa) se kakantuleminen synnytyksessä on ihan pikkujuttu ja itse sitä et edes huomaa, jos niin käy. Kätilö vaihtaa niitä alusia niin usein allesi, että et joudu kakassa makoilemaan. [;)]
Mulle annettiin esikoisen kohdalla peräruiske ja ihan mielelläni olen kahdessa seuraavassa ollut ilman. [:)]
Joissakin paikkakunnilla on pelkopoli(?) en ole varma nimestä, mutta sinne on mahdollista saada lähete, jos on vaikeita pelkoja. Puhu asiasta neuvolassa ja pyydä päästä ainakin kätilön luokse tulevaan synnytyssairaalaan juttelemaan. Se voi jo helpottaa paljon. Itse toisen lapsen kohdalla pelkäsin julmetusti synnytystä. Kävin juttelemassa kätilön kanssa ja olin siltä seisomalta valmis lähtemään synnyttämään. Viikkoja vaan tarvii olla enemmän kassassa, mutta ei ole liian aikaista jo nyt ottaa neuvolassa asia puheeksi.
Sisätutkimuksia on sen verran, kun raskaus vaatii... yleensä kait se kolme, mutta jos tarvetta on, niitä on useampia.
Pelkällä neuvolakäynnillä ei tehdä sisätutkimusta, vaan neuvolalääkärillä. Sano rohkeasti pelostasi, ammatti-ihmiset osaavat auttaa sellaisessa tilanteessa ja ehkä toimivat sisätutkimusta tehdessä hieman toisella tavalla, varovaisemmin.
Itselläni sistätutkimukset eivät ole sattuneet ja ajattelen siinä tilanteessa, että se on pienokaiseni takia ja mikäpä parempi syy olla siinä tutkittavan, vaikkei se niin mukavaa ole.