1. Kontroll?

Var hos legen for noe annet i dag, så da bestilte jeg timen da. Fikk ikke før 5. august pga ferie avvikling. Da er jeg 13 uker.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Vi flytter og bytter fastlege så jeg får ikke gjort det enda. Men det er jo så ferskt for min del, at jeg venter litt og satser på kontroll rundt uke 12:)

Legen min ble så ivrig at han satte meg opp til kontrolltime sist jeg var der. 16 juli om jeg ikke husker feil?:)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Er det slik at man MÅ ta første svangerskapskontroll hos legen?
Sist gang så tok jeg alle mine svangerskapskontroller hos en jordmor.
Kan ikke si at jeg har så lyst til å gå til min fastlege(er nok hos henne ellers og er egentlig ikke så imponert over henne) :p

Har ikke bestilt time til første kontroll, men burde nok fått ut fingeren og gjort det kanskje.
Må muligens ha litt bedre oppfølging denne gangen enn ved forrige svangerskap.

Har ikke gjort det enda. Legekontoret mitt fungerer slik at man får time på dagen. så sender inn timebestilling når det nærmer seg 12 uker istedet :)

Rettelse: sendte nettopp inn timebestilling for 12ukers kontroll til jm her i byen :-) Så drar jeg heller innom legekontoret og får tatt blodprøvene :-)

Er det slik at man MÅ ta første svangerskapskontroll hos legen?
Sist gang så tok jeg alle mine svangerskapskontroller hos en jordmor.
Kan ikke si at jeg har så lyst til å gå til min fastlege(er nok hos henne ellers og er egentlig ikke så imponert over henne) :p

Har ikke bestilt time til første kontroll, men burde nok fått ut fingeren og gjort det kanskje.
Må muligens ha litt bedre oppfølging denne gangen enn ved forrige svangerskap.

du må ikke nei, men du må innom legekontoret for å få tatt blodprøvene :-)
men ikke noe i veien for å ta første kontroll hos jm :-)

Moikka Tatjaana!

Aika yleinen käytäntö on, että suolentyhjennystä ei tehdä... Ja usko pois(vaikea varmaan nyt uskoa) se kakantuleminen synnytyksessä on ihan pikkujuttu ja itse sitä et edes huomaa, jos niin käy. Kätilö vaihtaa niitä alusia niin usein allesi, että et joudu kakassa makoilemaan. [;)]

Mulle annettiin esikoisen kohdalla peräruiske ja ihan mielelläni olen kahdessa seuraavassa ollut ilman. [:)]

Joissakin paikkakunnilla on pelkopoli(?) en ole varma nimestä, mutta sinne on mahdollista saada lähete, jos on vaikeita pelkoja. Puhu asiasta neuvolassa ja pyydä päästä ainakin kätilön luokse tulevaan synnytyssairaalaan juttelemaan. Se voi jo helpottaa paljon. Itse toisen lapsen kohdalla pelkäsin julmetusti synnytystä. Kävin juttelemassa kätilön kanssa ja olin siltä seisomalta valmis lähtemään synnyttämään. Viikkoja vaan tarvii olla enemmän kassassa, mutta ei ole liian aikaista jo nyt ottaa neuvolassa asia puheeksi.

Sisätutkimuksia on sen verran, kun raskaus vaatii... yleensä kait se kolme, mutta jos tarvetta on, niitä on useampia.
Pelkällä neuvolakäynnillä ei tehdä sisätutkimusta, vaan neuvolalääkärillä. Sano rohkeasti pelostasi, ammatti-ihmiset osaavat auttaa sellaisessa tilanteessa ja ehkä toimivat sisätutkimusta tehdessä hieman toisella tavalla, varovaisemmin.

Itselläni sistätutkimukset eivät ole sattuneet ja ajattelen siinä tilanteessa, että se on pienokaiseni takia ja mikäpä parempi syy olla siinä tutkittavan, vaikkei se niin mukavaa ole.
Det er fastlegen som sender brev til sykehuset om at du ønsker å føde der og at du skal ha ordinær UL. + blodprøven og blodprøvepapirene du trenger når du skal føde. Du trenger jo ikke ta første timen der men mellom uke 8-12 må du ha en time. Om ikke jordmor har legegodkjenning og kan ta blodprøver og skrive ut sykemelding o.l

Hva i huleste skjedde med innlegget mitt?
:/ jølle prøvde å sitere deg.

Det er fastlegen som sender brev til sykehuset om at du ønsker å føde der og at du skal ha ordinær UL. + blodprøven og blodprøvepapirene du trenger når du skal føde. Du trenger jo ikke ta første timen der men mellom uke 8-12 må du ha en time. Om ikke jordmor har legegodkjenning og kan ta blodprøver og skrive ut sykemelding o.l

hehe ^^

Jeg skjønner :)
får vel bare bestille time til lege ganske snart, for det er alltid en del venting der.

Jeg venter til jeg nærmer meg uke 12. Får time ganske fort, og legen min vil ikke ta første kontroll før uke 12. Var uke 13 på første kontroll med snuppa mi:)
Skal bestille tine til tidlig ul også, men tenkte å drøye den til uke 12-13:)

Jeg venter til jeg nærmer meg uke 12. Får time ganske fort, og legen min vil ikke ta første kontroll før uke 12. Var uke 13 på første kontroll med snuppa mi:)
Skal bestille tine til tidlig ul også, men tenkte å drøye den til uke 12-13:)

Back
Topp