1. kontroll?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Jeg skal få time hos legen min til 1. kontroll, men lurer på dette med tidspunkt for kontrollen.
1. kontroll skal jo tas mellom uke 8-12, og jeg regner med at legen min tar den i uke 8. Men, hva om legen tar feil av termin, og jeg ikke er kommet til uke 8 ved kontrollen? Pga. lange sykluser er jeg noe usikker.

Hvorfor skal man ikke ha kontroll før uke 8?
Og er det på noen måte skadelig om man tar det i uke 7 i stedet?

Jeg kunne ta blodprøver osv. hos jordmor, men GU måtte jeg ta hos fastlege eller ved Volvat.
Noen som har tatt det hos Volvat? Regner med at man må betale for det der, mens hos fastlegen er det gratis?

Vet ikke hvorfor det er vanlig da jeg.. Jeg skal i uke 11. Men hvorfor skal du ha gyn. undersøkelse? Må man det? det hadde ikke jeg sist.

Gratis hos legen ja, koster penger på Volvat.

Jeg hadde gyn undersøkelse for å få tatt celleprøver og at jeg hadde ubehag, sånn for å utelukke infeksjon av noe slag.
Celleprøve skal vel taes hvert tredje år, så hvis ikke det er tatt på det antall år så gjør dem det samtidig.

Det er vel bare satt en sånn ukes regel fordi man har mindre sjanse for å miste jo lenger ut i gravid ukene du er i første trimester.

Vet ikke hvorfor det er vanlig da jeg.. Jeg skal i uke 11. Men hvorfor skal du ha gyn. undersøkelse? Må man det? det hadde ikke jeg sist.

Gratis hos legen ja, koster penger på Volvat.

Ifølge jordmor skal man ha GU om det er mer enn 3 år siden forrige fødsel. :-)
Glad om jeg slipper jeg, men kan jo være en trygghet også, å utelukke infeksjoner osv. :-)

Ifølge jordmor skal man ha GU om det er mer enn 3 år siden forrige fødsel. :)
Glad om jeg slipper jeg, men kan jo være en trygghet også, å utelukke infeksjoner osv. :)

Jeg spurte i dag om jeg skulle ta celleprøve (fikk brev i posten for en stund siden), men hun sa jeg ikke trengte gjøre det når jeg var gravid. Jeg kunne ta det et halvt år etter fødselen. Der jeg bodde før hadde legen min ul apparat på kontoret, så fikk ul i uke 12 :) kanskje derfor jeg slapp gyn. undersøkelse? Tok ikke det etter fødselen heller.

Jeg spurte i dag om jeg skulle ta celleprøve (fikk brev i posten for en stund siden), men hun sa jeg ikke trengte gjøre det når jeg var gravid. Jeg kunne ta det et halvt år etter fødselen. Der jeg bodde før hadde legen min ul apparat på kontoret, så fikk ul i uke 12 :) kanskje derfor jeg slapp gyn. undersøkelse? Tok ikke det etter fødselen heller.

Kanskje det praktiseres litt forskjell rundt omkring?
Jeg hadde GU både før og etter fødsel sist. Husker han kommenterte fargen der inne, som sa noe om graviditet, og tok noen prøver. Det kan jo hende du slapp pga. UL, men prøver for å sjekke for infeksjoner osv. må vel tas ved GU?

Kanskje det praktiseres litt forskjell rundt omkring?
Jeg hadde GU både før og etter fødsel sist. Husker han kommenterte fargen der inne, som sa noe om graviditet, og tok noen prøver. Det kan jo hende du slapp pga. UL, men prøver for å sjekke for infeksjoner osv. må vel tas ved GU?

Hmh.. Rart de ikke sjekka meg da.. Får se hva denne legen gjør :)

Jeg hadde ikke GU når jeg var hos legen i går ved 8+4, men han satte opp ny time når jeg er 12+1 og da tar han GU også. Legen min har gjort det alle gangene og det er visstnok for å sjekke livmorens posisjon eller noe, det er et punkt på helsekortet for gravide som sier noe om det.

Jeg har aldri hatt GU i forbindelse med graviditet...

Men så har celleprøver og slikt vært oppdatert, da :-)

Back
Topp