1. kontroll - tidlig GU?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Da har jeg fått time til 1. kontroll med GU hos legen min. Det blir i uke 7.
Er det noen farer ved å ta GU så tidlig i svangerskapet?
Trodde man helst skulle ta det mellom uke 8-12?
Kan GU framprovosere noe, om det tas for tidlig, eller gjelder dette kun GU sent i svangerskapet?
Tiden fram mot uke 8 er jo ganske usikker.
Og jeg kan jeg be om å slippe å ta celleprøve?​

Hei!
Det er ikke påkrevd med en GU for å bekrefte svangerskap, og du trenger heller ikke ta celleprøve, så sant du har tatt en de siste 3 år- og den har vært negativ. Det er ikke mange leger som gjør GU lenger, og det er en usikker måte å stadfeste hvor langt på vei du er. Men hvis du ikke har tatt celleprøve i løpet av de 3 siste år, anbefales det heller å gjøre det i 1. trimester enn i 2. og 3. trimester.
Ingen kan i grunnen tvinge deg til noe som helst, men anbefalinger er jo ment til ditt beste!

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Hei!
Det er ikke påkrevd med en GU for å bekrefte svangerskap, og du trenger heller ikke ta celleprøve, så sant du har tatt en de siste 3 år- og den har vært negativ. Det er ikke mange leger som gjør GU lenger, og det er en usikker måte å stadfeste hvor langt på vei du er. Men hvis du ikke har tatt celleprøve i løpet av de 3 siste år, anbefales det heller å gjøre det i 1. trimester enn i 2. og 3. trimester.
Ingen kan i grunnen tvinge deg til noe som helst, men anbefalinger er jo ment til ditt beste!

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Takker for svar! :-)
Fikk høre at GU etter uke 12 muligens kan framprovosere, så ble litt bekymret om det kunne framprovosere noe når det tas i de mest usikre ukene også. Men da er det altså helt trygt? :-)

For å ikke misforstå svaret ditt:
Hvis jeg ikke har tatt celleprøve de siste 3 årene, må jeg da ta dette pga. graviditeten?
Eller er dette noe som kan sjekkes etter fødsel?
Blir det anbefalt å ta det 1. trimester framfor å vente til etter fødsel?
Eller mente du at dersom man ønsker å ta det, er det best å ta det i 1. trimester?

Er litt usikker på om jeg ønsker en celleprøve nå, da jeg vil bekymre meg for evt. blod og smerter som kan komme i etterkant av undersøkelsen. Vil ikke gjøre noe som kan gjøre at man mister.

Takker for svar! :-)

Jeg tar meg den friheten å svarer her selv om det egentlig er jordmødrene sin del av forumet. :-P
Det som er greia med celleprøve i svangerskapet er at prøvesvaret ikke er helt pålitelig har jeg forstått. Man kan oppleve celleforandringer i svangerskap uten at det betyr noe. Så beste er å ta prøven etterpå tenker jeg da. Ikke noe særlig å få vite at det er forandringer der og så er det kanskje bare på grunn av svangerskapet og så blir man unødig bekymret. Jeg tør ikke ta celleprøve nå selv om jeg nylig fikk påminnelse om å ta det for det er mer enn 3 år siden sist. Jeg tenker å bestille meg time når alt nedentil har grodd etter fødsel for å få gjort det. Mine forrige prøver var helt fine, så da tar jeg det mer med ro. :-)

Heisan!
Det kan være at jeg var litt uklar i svaret mitt ;

Celleprøve ved graviditet

Dersom du har hatt en normal celleprøve i løpet av de siste tre år, er det ikke nødvendig å ta prøve i forbindelse med graviditet eller seksukerskontroll. Er det mer enn to og et halvt år siden, er det bedre å ta celleprøve under svangerskapet enn å vente til etter fødsel. Dersom det er tre år siden siste prøve, og du er i andre eller tredje trimester ved første kontroll, utsettes celleprøven til seksukerskontrollen.

Dette er anbefalingene fra kreftregisteret!
Håper det er mer oppklarende!

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp