1. klassing blir ertet, gå til lærer eller foreldrene

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Jeg har en datter i første klasse. Det er en annen jente i klassen som plager henne. Det virker ikke som om det er så ille enda, men mer plagsomt for datteren min.æ@ 1-3 ganger i uken hører jeg om episoder med denne jenta. Datteren min er ganske stille av seg, så jeg kan se for meg at hun er et "lett offer", og hun tør ikke si ordentlig fra. Nå tenker jeg at jeg må ta dette opp med en voksen. Men jeg er usikker på om det er best å ta det opp med foreldrene til jenta (som jeg ikke kjenner i det hele tatt, pga. corona-skolestart), eller om jeg skal ta det med læreren.

Mine tanker:
1) Det er best å ta det med foreldrene for da "går jeg ikke bak ryggen" og "klager" til læreren.
2) Det er best å ta det med læreren, for da kan han følge litt med, og si fra til jenta når det oppstår en situasjon. På denne måten så blir det ikke en så stor sak (det kan jo være flere sider av saken), og datteren min slipper å få på seg "sladrestempelet".

Mulig jeg overtenker dette... men jeg er helt ny med å ha skolebarn. Hva hadde dere gjort?
 
Lærer

Skolen bør vite det, så de kan følge med og bryte mønsteret om det går
 
Absolutt ta det opp med lærer :) Her tar jeg alltid ting opp med lærer om det er noe.
Om det ikke blir bedring av å ta det opp med lærer hadde jeg bedt om et møte på skolen med det andre barnets foreldre.
 
Lærer!!
 
Ville definitivt tatt det opp med læreren, selv om det ikke er så ille, som du sier, ville jeg uansett at læreren skulle vært bevisst på det. Jeg ville kanskje sagt det til foreldrene i tillegg, fordi jeg ville likt å vite det selv om mine barn gjorde noe slikt, men i hvert fall lærer.
 
Takk for svar alle sammen :) Da prøver jeg lærer først.
 
Her gikk jeg rett til skolen uten varsel. Rett til rektor da det var fler tall gutt i ett trinn som mobbet gutten min. Tydligvis så hadde de gjort det en stund. Rektor snakker med lærare og vidare med gutten min som pekte ut hvilke gutter som var med og mobbe han. Jeg ville snakket med læraren om det først.
 
Her blir eldste noe terget pga språket, da vi gikk til lærer, fikk vi beskjed at slike ting fikk vi ta opp med foreldrene deg gjaldt. Ulempen er jo at sønnen vår ikke ville si navn, og lærer har taushetsplikt. Vi ringte da til skolesjefen tok en tlf til skolen. Til misnøye for lærer for deg var hvis sønnen vår opplevde mobbing måtte de utløse mobbeknappen, og de oppfattet det ikke som mobbing.
 
Back
Topp