1. klasse - For mykje stress og teori?

En tråd i 'Livet med barn fra 5 år og oppover' startet av Moderator Marte, 1 Okt 2018.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Barnehagelærer26 Gift med forumet Febbisbebbis'18

Jeg har ikke skolebarn enda, men ei venninne av meg har 1.klassing og fortalte meg at han kom hjem med mattelekse første skoledag og han kan knapt holde en blyant og ikke skrive navnet sitt. Jeg syns det er helt sykt og at 6årsreformen er helt på bærtur!

2. Kengu Forumet er livet VIP

1 klasse var lite av alt dessverre

3. Cosacita Forumet er livet

Jeg er heldig som har ei jente som er ganske sterk skolemessig. Enda, i hvert fall. Hun begynte i førsteklasse nå i år og virker som hun har det kjekt. Litt lei lekser allerede, da.

På skolen starter de alltid med gym i første time noe som jeg syns er veldig bra! Og det virker som at de leker en del i klassen slik at det ikke bare er teori med pulten. Til nå har de to lekser hver dag, norsk og matte. En side med matte og lesing eller skriving av bokstaver i norsk. Dette mestrer hun ganske fint. :) Og så er det kanskje en engelsklekse til fredag.

Til nå er jeg fornøyd med opplegget.

• Liker Liker x 1
  4. Krösa Maja Forumet er livet

Jeg håper de gjør om på 6 års reformen, det er altfor mye stille sittende teori for barn på 5 /6 år.
    Man må huske på at det er ikke bare 6 åringene som begynner i 1 klasse, det er også barn på 5 år.
    Det er stor forskjell på barn født i januar og barn født i desember.
    6 åringene er klar for å lære, men ikke i klasser på 25-30 stykk og 1 lærer, de er også veldig lekne enda. Så leke læring inn er jeg for.
    Vi har en lærer som har skjønt dette nå, masse lek, ut utenom friminutt, omtrent ingen lekser og veldig liten klasse. Jeg er mye mer fornøyd nå enn da mitt første barn begynte som hadde lekser fra første dag, stillesittende undervisning stor klasse, en flott lærer da også, men altfor stor klasse.

• Liker Liker x 1
  5. BigMama1018 Glad i forumet Snøfnuggene 2018

Nei, de har ikke så mye lekser her. Hun går 3. Klassen nå. Men har 1 ark med matte, en liten bok å lese, og 1 ark med andre oppgaver. Det er for hele uka.

6. Westie Forelsket i forumet

Har tredjeklassing. Synes det er for mye lekser, selv om de «bare» skal lese en liten tekst eller kjøre en a4-side med matteoppgaver. Ungen er sliten nok fra før når han kommer fra skolen, og det svir i mammahjertet mitt når jeg må sette han ned for å gjøre enda mer..

• Liker Liker x 2
  7. |Frosken| Juni12s hobby/håndarbeider Junibarna 2015 VIP

Tøff start for førsteklassingen her, veldig lite klar for skolestart. Så hadde absolutt vært fint med mer lek!

8. Sommerbarn88 Elsker forumet Julimammaer 2016

Min begynte i første nå i år. De har enda ikke begynt med lekser, og har ikke hatt bøker med seg hjem enda. De bruker og å ha stasjoner i timene, hvor 2 stasjoner handler om ting fra de timene de har, og den tredje er lek. Så er de innom alle tre stasjonene. Så her har overgangen gått veldig greit. Og etter å ha lest om mange andre førsteklassinger så har jeg skjønt at vi er ganske heldig med hvordan skolen har lagt det opp.

9. MrsWinchester Gift med forumet Marsboerne 20 18

Jeg har førsteklassing nå for første gang. Han trives godt på skolen og har allerede lært mye. Må av og til dra han litt i gang på leksene, men det går stort sett veldig fint. Vi har ikke SFO så han er kanskje ikke så sliten som andre som har lange dager.

Del denne siden