1. desember (julekalender)

lille assa 75

Forumet er livet
1 DESEMBER

Nå begynner virkelig ventetiden til den store dagen!!!!!

I dag kommer 1 del av en julehistorie i 2 deler…..Historien er skrevet av Ajax, en kjent lokalforfatter fra Stavanger. Han skriver på dialekt, men jeg håper dere forstår historien for det…..Hvis det er noe dere ikke forstår så lag en liste i et innlegg så kan jeg oversette dem…(et råd er at der det ofte er o så putt en u i steddet. Eks moen=munnen, onne=unne) Kos dere i dag.

Mitt iblant oss

-Ja, sa mor te an Kjell -Jesusbarnet bor midt iblandt oss, men ikje mas. Eg har det travelt. Gå heller inn og øv deg på julasangane. Hu lokte kjykkendørå igjen, for at ikje steigeloktå sko trenga du i entreen.
-Du mor. Han Kjell la moen tett inn te nyglahåle. –Kor e midt iblant oss?
Morå ådna dørå på glytt.. –Ikje spikkoler på det, sa u. –Midt iblandt oss, e midt iblandt oss. Der e kje mær å sei om det.
-E det midt i byen? Spørt’an Kjell.
-Jedna det. Morå hadde utålmodige rynker i paen.
-På torjo?
-Du mase live av meg. Mor te an Kjell treiv ei kagebomma og ga an ein neve me smoltringar.
-Gå du og renn samen med di andre ongane, sa u, -og ikje kom inn igjen før du har spist opp adle kagene.
-Torjå e vel sådden omtrent midt iblandt oss, sa an Kjell
-Ta skjerf på deg, sa morå og lokte kyjkkendørå igjen med et smell.
Då an Kjell kom du på gadå, sto an ei stonn og tenkte seg om. Han visste at torjå lå nere med Breiavatne, men koss an sko komma der, va an kje sikker på, for an jekk sjelden te byen aleina. Han konne jo spørre na Gerd om å slå fylle. Ikje for det an trudde at hu hadde någå greia på veien. Hu va kje mær enn fira år hu heller, men det konne nå vera kjekt å ha ei te visa Jesusbarne te, viss an sko vera så heldige å finna det. Han konne onne na Gerd den fornøyelsen. Han hadde fått lånt tyggegummien hennes ret så det va.
 Han sko akkorat te å roba på na, då an kom på, at viss u blei med, mått’an dela smoltringane med na, og det hadd’an kje bitten lyst te.-Eg går aleina tenkt’an-og forresten e det ikje sikkert at u  Gerd bryr seg om å treffa Jesusbarne. Hu har jo både rattkjelke og ein sparegris med to kroner i.
Han stappte sin smoltring i moen og bega seg te byen.-Fred på jord, plystr’an mens an jekk
-fryd på jord. Jesusbarnet iblandt oss bor.
Han møtte ein gammale mann på veien. –Du men du e flinke te å plystra, sa an.
-Eg kan synga og, sa an Kjell, -men akkorat nå spis’eg smoltringar, og då e det best å plystra. Eg ska på torjå og finna Jesusbarne, la an te.
-Ska du det, sa den gamle maen. Han va svert alvårlige i stemmen. –E du sikker på du finne det på torjå.
-Torjå e midt iblandt oss, sa an Kjell, -og viss ikje Jesusbarne e der, så e det kje någen plass.
Den gamle maen klappt’an på håve. . –Ikje ble nå skoffte, sa an. –Der e trangt på torjå og folk mase fram og tebagers. Men julatrer e der ein bråde av. Di får du iallfall se.

Resten kommer på mandag…

dytter denne litt

Å så kos!!![:D]

så kjekt dere liker den...

hihi - så kosligt!!
Glede meg te fortsettelsn![:D][:D][:D]

hihi så kjekt,me kjenne godt t an kjellemann[;)]tilog med spelt ajax stykker på barnaskulturmønstring!og vant!![:D]

Back
Topp