1.barn ks, 2.barn vanlig fødsel noen?

Starlight

Gift med forumet
Er det noen som har fått til dette?
 
Jeg endte med ks på min første tulle pga seteleie, men ønsker og håper så inderlig på å få lov til å føde vanlig med nurket jeg har i magen nå. Jeg hadde et vellykket ks, så ingen problemer med det.
Men det er noe med det å få lov til å oppleve spenningen med å vente på riene og etter fødselen få nurket sitt opp på brystet med én gang og ikke skilles i flere timer rett etter nurket har kommet til verden[&o]
 
Var hos lege på tirsdag og han sa at det kunne bli vanskeligere å føde vanlig pga en svakere livmor etter ks, enn hvis man ikke hadde tatt ks tidligere og jeg kjente jeg ble ganske skuffet selv om det i og for seg er logisk[&:]
 
Noen som kan gjøre meg mer optimistisk[;)]?
 
ja vet du hva, det der er noe heeelt annet enn hva jeg har hørt! etter 1. ks skal det ikke være noe problem med vaginal fødsel! nå er grensa satt opp til 3 ks før man ikke kan føde vaginalt lenger (var 2 før) så etter 1 ks skal det gå helt fint![:D]
 
Jeg hadde keisersnitt med førstemann.
Hastesnitt pga en god del komplikasjoner.

Jeg øsnket ks med andremann også, men det fikk jeg ikke.
De sa ingenting om at keisersnittsåret hadde noe å si.
Barna er veldig tette også. Ble gravid igjen 6mnd etter jeg hadde hatt snittet.
Hadde samtale med overlegen på KK, og det var ingen sjans til å få keisersnitt.
(Men han lovde at de skulle ta hastesnitt før dersom det skulle vise seg å være "samme" fødsel om igjen. Hadde en del fødselsangst pga det.)
Men fødselen gikk kjempebra. :)

Så det går nok helt fint å føde vanlig neste gang! :)

(Men har hørt at etter 2 keisersnitt bør man ta keisersnitt 3.gang også.)
 
Ei venninne av meg hadde ks første gang og har etterpå født to barn naturlig uten noen komplikasjoner eller langvarende fødsler...
 
Hei.
Jeg hadde ks med førstemann, og vanlig med nr 2, ikke noe problem. Jeg ble i gang satt på begge og fikk en mildere kur på nr.2 for at riene ikke skulle bli for kraftige pga arr på livmoren, men alt gikk helt fint. Så sats på vanlig du[:)]  
 
Min eldste ble forløst med akutt ks. Yngste (nr.2) ble født vaginalt, jeg hadde en helt normal fødsel, snaut 10 timer fra første ri til barnet var født.
 
Som deg hadde jeg også et veldig sterkt ønske om å få føde vaginalt. Jeg var uendelig skuffet etter forløsningen av førstemann, følte at jeg hadde gått glipp av så mye.
 
Mot slutten av svangerskapet nå sist hadde jeg og sambo fødselsforberedende samtale med en jordmor på sykehuset, og siden jeg hadde hatt ks tidligere brukte hun mye av tiden på å forklare hva som var deres "policy" i slike saker. Jeg husker ikke alle detaljer nå lengre, med det gikk på at når fødselen først var i gang (tror hun definerte det som at man skulle ha 3-4 skikkelige rier på 10 minutter) så skulle det også være fremdrift i fødselen, jeg mener det var slik at fra 3-4 cm åpnng skulle det øke med minst en cm i timen. Hvis det skjedde for lite med åpningen i mormunnen, kunne det tyde på at riene ikke jobbet der de skulle, men at de heller jobbet i området med arrvev etter ks. I såfall ville de gjøre ks for å unngå evt. livmorruptur.
 
Dette var for at jeg skulle være litt forberedt på hva som kunne bli utfallet, men hun poengterte at de aller fleste som hadde hatt ks første gang kunne føde vaginalt neste gang. Mulig hun hadde tall på dette også, men det husker jeg i såfall ikke.
 
Min første kom med ks, den andre kom vaginalt uten noen som helst problemer.
 
Back
Topp