1 av 5 sikrer ikke barn i bil...

Litjfossen

Flørter med forumet
jeg vet også om foreldre som ammet mens hun satt på, barn i bære sælle når de kjører, det er skandaløst

Jeg så en bil kjøre fra barnehagen en dag, med TO unger i passasjersetet forran, uten noe barnesete. Her snakker vi unger som er så små at de ifølge loven skal sikres med spesialutstyr. To av dem...

De skulle ikke langt da, jeg så hvor de kjørte da jeg var på trilletur, men det er ingen unnskylding. 1) Det kan skje ting på den korte distansen også, det er bilder på den veien. 2)Det er ikke lenger enn at de fint kunne gått, om det var mangel på bil med festemuligheter den dagen. (Min trilletur gikk jo myyyyyyye lenger enn dit de kjørte.)

Det er helt tullerusk. Min sønn sitter i alle fall trygt festet i setet sitt. Jeg rygger ikke engang en meter uten at han er skikkelig festet. Uaktuelt. HAR vel og merke ammet ham i bil, men han satt i setet sitt da. (Og bilen sto stille, veien var stengt.)

Tragisk rett å slett, her for litt siden så jeg noen kjørte ut på hovedveien..Sønnen satt på moren sitt fang i passasjersetet...

Vi var på campingferie i Sverge iår, maaaange som ikke sikra ungene.

Det værste jeg såg var en familie med 2 unger. De bodde på samme camping.
Ene ca 6-8mnd, andre 2-3år.
Den minste på fanget til mor, som ikke hadde sele hun heller.
Og den eldste løst i baksetet med hodet ut av vinduet.

syns det er sjokkerende :-O
lisja er alltid godt og riktig sikret når vi kjører bil, det er jo en selvfølge at man sikrer ungen sin.

Det er det verste jeg ser når barn ikke er sikra i bil.. står der og hopper i seter! Kjenner jeg blir sint[:@]

Huff, trist å lese at foreldre ikke tar sikkerheten til barna på alvor.[&o]

Ser en far som henter 2 unger i bhg ofte,ungene står og henger på dashbordet i lastebilen hans når han kjører[&o]

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Labambie

En pappa i barnehagen til snuppa sikrer ikke datteren sin. Hun står/sitter i forsetet på en varebil. Lille ungen på 3 år... [:-] Det finnes ikke barnesete i bilen en gang... Jeg føler meg skikkelig råtten, jeg VET jeg burde si ifra.. Men saken er den at han trua meg med kniv da jeg var yngre. Var skikkelig drittsekk.. Så jeg tør rett og slett ikke..

Da hadde jeg HVERTFALL sagt i fra. Faen for en løkrull!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Like før jeg tar flyet ned nå[:@][X(]

grrr samme her. i bhg er det en pappa som henter ungen på scooter.. da har man jo SJANS  I HAVET om man blir påkjørt.. grrr.. sa ifra om det til de ansatte, men det er faktisk lov, så lenge ungen er under 7 år[:@][:@]

huff ja! Når vi var på syden ferie så måtte vi ha taxi for å komme oss til hotellet, å det var ikke en eneste taxi som hadde barnesete. De brukte ikke slik!!
Men ikke kunne vi gå, å ikke kunne vi ta buss så vi var like langt når vi kom frem, så vi hadde ikke noe valg enn å ha minsta på fanget, å gutten i sete uten stol, men MED belte. Følte meg virkelig råtten der jeg satt, men gav KLART i fra til sjåføren om at han bare måtte kjøre rolig, for vi hadde barn i bilen som ikke satt på en forsvarlig måte, han bare så på oss, men kjørte rolig da!  - Normalt så raser de jo i en H****** fart i trafikken..

Mange som desverre sitter veldig utrygt i bilen.
Vi er mange som ikke tenker rundt om i verden, på det som er viktig - sikkerhet for barna!

og tenk...det er "bare" 20 år siden det ble påbudt med sikkerhetssele i baksetene.Og da jeg var lita var det ingen lover om sikring av barn i bil.Synd at det norske folk trenger lover og regler for å forstå trafikksikkerhet.Eller annen sikkerhet for den slags skyld.Litt sunn fornuft og evnen til ¨å tenke på egenhånd burde jo alle kunne.Mine stropper jeg fast i bilen uansett hvor langt jeg skal.

Back
Topp