Førstegangs88
Andre møte med forumet
Vår gutt ble født for tidlig og med for lav fødselsvekt pga morkakesvikt. Dette var nok grunnen til at han slet med søvnen fra fødsel av. De første 4 mnd hadde han tidvis en del magesmerter, og vi måtte derfor bruke mye stimuli for å få han til å sove. Etter hvert forsvant heldigvis smertene hans, men han var da blitt vant med stimuli og tilstedeværelse for å sove. I en periode rundt 1års dagen sov han godt på både natt og dag. Da sov han fra kl 19 til 7 ca, pluss 1,5 timer på dagen (fra 12 ca).
Nå er han 1,5 og de siste mnd har vi slitt veldig med natt sovingen. Han våkner 1-2 ganger per natt. Hver gang med høylytt gråting. Av og til første gang i 2-3 tiden. Da sovner han igjen etter en halvtimes tid. Han våkner imidlertid alltid i 5 tiden. Da blir han hysterisk når vi forsøker å legge han ned i sengen igjen. Han virker ikke helt utkvilt, men nekter å ligge i ro. Tidligere tok vi han med i sengen. Her har han imidlertid ingen ro lenger. Tror det skyldes at vi tidligere har latt han se film på mobilen i vår seng. En stor feil innser jeg nå. Vi har de siste dagene forsøkt å legge han i vognen kl 5 om morgenen. Det har som regel resultert i at han roer seg, men sovner ikke og blir mer og mer våken. Etter 30-45 min med trilling i gangen gir jeg opp.
Noen som har opplevd lignende og klart å snu en morgenfugl?
Vi har de siste dagene kuttet på dagskvilen. Tidligere sov han fra 12-14. Da har vi som regel måtte
vekket han. Nå de siste 3 dagene har vi vekket han etter en time.
hilsen frustrert mamma som ikke vil starte dagen kl 5 de neste mnd.
Nå er han 1,5 og de siste mnd har vi slitt veldig med natt sovingen. Han våkner 1-2 ganger per natt. Hver gang med høylytt gråting. Av og til første gang i 2-3 tiden. Da sovner han igjen etter en halvtimes tid. Han våkner imidlertid alltid i 5 tiden. Da blir han hysterisk når vi forsøker å legge han ned i sengen igjen. Han virker ikke helt utkvilt, men nekter å ligge i ro. Tidligere tok vi han med i sengen. Her har han imidlertid ingen ro lenger. Tror det skyldes at vi tidligere har latt han se film på mobilen i vår seng. En stor feil innser jeg nå. Vi har de siste dagene forsøkt å legge han i vognen kl 5 om morgenen. Det har som regel resultert i at han roer seg, men sovner ikke og blir mer og mer våken. Etter 30-45 min med trilling i gangen gir jeg opp.
Noen som har opplevd lignende og klart å snu en morgenfugl?
Vi har de siste dagene kuttet på dagskvilen. Tidligere sov han fra 12-14. Da har vi som regel måtte
vekket han. Nå de siste 3 dagene har vi vekket han etter en time.
hilsen frustrert mamma som ikke vil starte dagen kl 5 de neste mnd.