1,5 åring som våkner kl 5

Førstegangs88

Andre møte med forumet
Vår gutt ble født for tidlig og med for lav fødselsvekt pga morkakesvikt. Dette var nok grunnen til at han slet med søvnen fra fødsel av. De første 4 mnd hadde han tidvis en del magesmerter, og vi måtte derfor bruke mye stimuli for å få han til å sove. Etter hvert forsvant heldigvis smertene hans, men han var da blitt vant med stimuli og tilstedeværelse for å sove. I en periode rundt 1års dagen sov han godt på både natt og dag. Da sov han fra kl 19 til 7 ca, pluss 1,5 timer på dagen (fra 12 ca).

Nå er han 1,5 og de siste mnd har vi slitt veldig med natt sovingen. Han våkner 1-2 ganger per natt. Hver gang med høylytt gråting. Av og til første gang i 2-3 tiden. Da sovner han igjen etter en halvtimes tid. Han våkner imidlertid alltid i 5 tiden. Da blir han hysterisk når vi forsøker å legge han ned i sengen igjen. Han virker ikke helt utkvilt, men nekter å ligge i ro. Tidligere tok vi han med i sengen. Her har han imidlertid ingen ro lenger. Tror det skyldes at vi tidligere har latt han se film på mobilen i vår seng. En stor feil innser jeg nå. Vi har de siste dagene forsøkt å legge han i vognen kl 5 om morgenen. Det har som regel resultert i at han roer seg, men sovner ikke og blir mer og mer våken. Etter 30-45 min med trilling i gangen gir jeg opp.

Noen som har opplevd lignende og klart å snu en morgenfugl?

Vi har de siste dagene kuttet på dagskvilen. Tidligere sov han fra 12-14. Da har vi som regel måtte
vekket han. Nå de siste 3 dagene har vi vekket han etter en time.

hilsen frustrert mamma som ikke vil starte dagen kl 5 de neste mnd.

Kan nok hende dere bare må finne dere i det dessverre. Min på 4 år var helt lik( ikke prematur) og det varte lenge. Våkna som regel enda tidligere også og det var full fart i flere timer til han kunne legges i vogna. Vogna måtte også være i bevegelse:wacky:

Ikke prematurt barn som er 1,5år og er våken lange perioder på natt her og. Det som har hjulpet oss medt er å la barnet sove sammen med oss i senga vår. Da får vi alle slappet godt av, for det medte. Men også der har vi våkepetioder. Er en fase, tenker jeg :)

Mi lille er født til termin og har sovet HELT forjævlig omtrent siden fødsel. Hadde mye magesmerter de første månedene og sover fortsatt dårlig. Hun er en del yngre da, bare 10 mnd

men erfaringen min gra forrige som ikke hadde noen plager, men likevel ikke var noe sovedyr, er at man ikke kn gjøre noe for å få dem til å starte dagen seinere enn 5 hvis ikke de vil selv. Dessverre. De fleste barn har faser hvor de i lange eller korte perioder står opp alt for tidlig.
Han startet dagen i 5-tida fra ca 12 mnd til 17 mnd. Hver dag. Fikk i den perioden jeksler og flere andre tenner så kan ha vært derfor. Ikke noe av det jeg forsøkte virka, men det gikk hvertfall over.

Startet hylingen på natt før eller etter dere kuttet daghvilen hans?

Og ja, jeg forstår godt at du er sliten ❤️ Det er knalltøft å starte dagen så tidlig i utgangspunktet og enda verre når man ikke har fått sove natta gjennom heller.

Det er nok ganske vanlig.
Vi hadde perioder med eldste hvor hun startet dagen 5 og tidligere, og det skjer fortsatt (hun er 4år nå)

Yngste har nettopp blitt 1år, og våkner vel i 5 tiden 2 av 10 ganger.. Uten logisk grunn, så det er nok bare å vente det ut tror jeg..
Prøve å bli liggende i senga med han kanskje?

Er nok vanlig og det kan godt være han bare må få følge utviklingen sin:-) har ei som var født til termin, slitt med søvnen hele tiden:-/ vi hadde en god 8-9 mnd mellom 1-2 års alderen hvor hun so opp kl 4-5 hver dag og det ble forsøkt alt av tiltak uten at noe funket, vi måtte bare finne oss i det:-/ gikk seg til men hun er 3 år og fremdeles står opp tidlig, samt har fremdeles mye våkennetter i perioder:-/ men det blir stadig gradvis bedring;-)

Har en på 1 år og 9 mnd som har vært slik helt siden fødsel. Født til termin, ingen plager som vi vet om. Begynner dagen kl 05, det er hovedregel. Han sover som regel gjennom natta endelig men fram til for et par mnd siden våknet han alltid minst 1 gang. Har ingen tips desverre, vi har bare måtte innsett at dagen vår starter så tidlig og det har vært beintøft. Nå har vi gått ned til maks 1 time dubb på dagen så får vi se om han etterhvert sover litt lenger. Lykke til og vet akkurat hvordan du har det

Begge mine sto opp kl 5 i den alderen, gikk seg til da de var 2-3 år. Begge våkner fortsatt de fleste netter, men de våkner ikke og skriker lenger, det ga seg da de var nærmere fire år. Nå sover de natten gjennom enkelte netter.

Høres dessverre helt normalt ut. Dere må tilpasse egen søvn etter hvor tidlig dere må opp. Jeg har aldri hatt barn som sover lenge, kl 5 har vært normalen, har vært lykkelig når klokka har passert 6. har aldri forstått de som sier «hos oss er det aldri morran før kl …..» for her har det vært sykt umulig. Barna har aldri sovnet igjen- så det har aldri vært en «kamp» her. Alle er ulike, bedre å innse at livet er sånn for en periode mef små barn, så går det seg til :)

Høres dessverre helt normalt ut. Dere må tilpasse egen søvn etter hvor tidlig dere må opp. Jeg har aldri hatt barn som sover lenge, kl 5 har vært normalen, har vært lykkelig når klokka har passert 6. har aldri forstått de som sier «hos oss er det aldri morran før kl …..» for her har det vært sykt umulig. Barna har aldri sovnet igjen- så det har aldri vært en «kamp» her. Alle er ulike, bedre å innse at livet er sånn for en periode mef små barn, så går det seg til :)

Enig med denne. Av og til er det bare slik det er. Mellomste begynte å våkne kl 05, av og til 04:30, da han var rundt 1 år. Sånn var det i flere måneder før han sakte drøyde det til 07 av seg selv. Brutalt, men man overlever. :P

Enig med denne. Av og til er det bare slik det er. Mellomste begynte å våkne kl 05, av og til 04:30, da han var rundt 1 år. Sånn var det i flere måneder før han sakte drøyde det til 07 av seg selv. Brutalt, men man overlever. :p
Vi investerte i en skikkelig kaffemaskin før vi fikk barn, folk snakker om bra barneutstyr osv- jeg tenkte på mine behov først der ass:hilarious: den har vært verdt hver eneste krone:rolleyes:

Last edited:
Vi investerte i en skikkelig kaffemaskin før vi fikk barn, folk snakker om bra barneutstyr osv- jeg tenkte på mine behov først der ass:hilarious: den har vært verdt hver eneste krone:rolleyes:

Hehe, når mamma har det bra, har barna det bra :D
Åå, om bare koffein funket på meg :rolleyes: Gjør godt for psyken da. Kaffe er det første jeg ordner om morgenen. Det deilige er jo at ungene blir større og klarer seg mer selv. Det har vært noen behagelige år nå etter andremann ble litt større og dør tredjemann ble født :angelic:

Hehe, når mamma har det bra, har barna det bra :D
Åå, om bare koffein funket på meg :rolleyes: Gjør godt for psyken da. Kaffe er det første jeg ordner om morgenen. Det deilige er jo at ungene blir større og klarer seg mer selv. Det har vært noen behagelige år nå etter andremann ble litt større og dør tredjemann ble født :angelic:
Har jeg det bra har alle i huset det bra:hilarious::hilarious::hilarious:
Jeg gleder meg til mine kan stå opp alene, men mistenker at det heller aldri kommet til å skje siden vi sover i 2 etasje og hovedetasjen er mørk og skummel:hilarious: men vi har en ekstra sofa i stua som er myk og god:hilarious:

Har jeg det bra har alle i huset det bra:hilarious::hilarious::hilarious:
Jeg gleder meg til mine kan stå opp alene, men mistenker at det heller aldri kommet til å skje siden vi sover i 2 etasje og hovedetasjen er mørk og skummel:hilarious: men vi har en ekstra sofa i stua som er myk og god:hilarious:

Ja, ikke sant :p
En dag skjer det. :p Men jeg har kjøpt meg mye tid i senga ved å slå på nrk super på telefonen :angelic: Spesielt med første. Andremann skulle ha frokost asap:wacky:

Back
Topp