1-åring våkner hysterisk på kvelden

Prøveliten

Elsker forumet
Himmelbarn
Julikulene 2020
Junilykke 2022
Vår 1-åring har «alltid» sovet godt. Stort sett er mini trøtt ved leggetid og det er bare å legge i senga, gå ut og så sovnes det etter fem min. Sånn er det stort sett nå også, men i flere uker har mini våknet etter det jeg tror er én søvnsyklus (mellom 30-60 min etter innsovning) og er helt hysterisk. Kan ta halvtime til halvannen time å legge igjen.
Noen som har vært borti det samme?

Jeg har det, men min er ganske mye yngre, rundt 6 måneder. Så er ikke sikkert det er samme grunnen, men han våkner og vil ha stimuli (byssing, pupp) for å sove igjen. I tillegg er han overtrøtt når han våkner, så nevnte stimuli fungerer ofte dårlig fordi han er så hysterisk at vi ikke "når inn". Ond sirkel hos oss det der, men høres jo ut som din er vant til å sovne uten stimuli. Kan det være nattskrekk? Får du kontakt med ham?

Natteskrekk? Her har vi hatt noen veldig korte blaff av det på eldste. Forsøkte heller å vekke han mer opp så han kom ut av det. En anenn ting som fungerer er å bare begynne å snakke med lav stemme, fortelle en historie eller et eventyr. Fortalte ganske mye Rødhette mm her hos oss. Ikke et poeng at de skal forstå historien men de begynner å lytte når man snakker og kan komme ut av det da.

Tenkte jeg kunne ta en liten oppdatering her. Vi fant ut at dette nok hang sammen med sykdom og lite mat/drikke og ga en flaske mme når mini våknet. Spiste stort sett glupsk opp den og sovnet som en stein igjen. Ved større matinntak på dagtid og frisk form, så forsvant dette helt av seg selv.

Back
Topp