1-åring som våkner minst 10 ganger hver natt! Stille refluks?

Bukett2

Første møte med forumet
Hei!
Sønnen min er 14 mnd. Sov godt frem til han var 3,5 mnd. Etter det har det bare gått en vei. Han har siden sommeren våknet minimum 10 ganger men ganske ofte opp mot 20-25 ganger fra han legges til det er morgen. Setter seg opp i senga og gråter. Samsover fra ca 22 hver natt, da er han utrøstelig i egen seng. MÅ ligge tett inntil meg resten av natta men våkner fremdeles masse gjennom natta. Setter seg opp og gråter da og, men roer seg fort når jeg legger han ned og han får ligge inntil meg.

Han har slitt med falsk krupp som har bedret seg med astma medisiner. Han har og perioder med nattskrekk innimellom. Mye syk.
Jeg har hele veien tenkt at søvnen snart blir bedre, at sånn er det bare…noen barn er urolige….men nå begynner jeg å lure om det kan være noe mer.

Er det andre som har barn som sover så urolig??
Kan det være stille refluks? Han spiser veldig masse. Ingenting på natta. Ikke kastet opp eller vært en storgulper. Er ganske mye irritabel/gråter mye på dagen men er også mye blid!
Tenkt masse siste uken og skal få bestilt legetime for en sjekk, men er interessert i lignende erfaringer.

Hilsen bukett (kommer meg ikke inn på gammel bruker)

Last edited:
Hei!
Sønnen min er snart 14 mnd. Sov godt frem til han var 3,5 mnd. Etter det har det bare gått en vei. Han har siden sommeren våknet minimum 10 ganger men ganske ofte opp mot 20-25 ganger fra han legges til det er morgen. Setter seg opp i senga og gråter. Samsover fra ca 22 hver natt, da er han utrøstelig i egen seng. MÅ ligge tett inntil meg resten av natta men våkner fremdeles masse gjennom natta. Setter seg opp og gråter da og, men roer seg fort når jeg legger han ned og han får ligge inntil meg.

Han har slitt med falsk krupp som har bedret seg med astma medisiner. Han har og perioder med nattskrekk innimellom. Mye syk.
Jeg har hele veien tenkt at søvnen snart blir bedre, at sånn er det bare…noen barn er urolige….men nå begynner jeg å lure om det kan være noe mer.

Er det andre som har barn som sover så urolig??
Kan det være stille refluks? Han spiser veldig masse. Ingenting på natta. Ikke kastet opp eller vært en storgulper. Er ganske mye irritabel/gråter mye på dagen men er også mye blid!
Tenkt masse siste uken og skal få bestilt legetime for en sjekk, men er interessert i lignende erfaringer.

Hilsen bukett (kommer meg ikke inn på gammel bruker)

Vår hadde det. Hyppige oppvåkninger frem til hun begynte på medisiner. Nå er det mye bedre. Du er heldig om du får hjelp offentlig, mange leger som har lite kunskap om stille refluks. Jeg ville bedt om 24 timers ph måling før de bestemmer seg for medisin eller ikke. Den er med på å bekrefte stille refluks. Får du ikke hjelp offentlig (gjerne lang venting på time i tillegg) anbefaler jeg time privat. Fort hjelp, god hjelp og de er oppdatert på gjellende diagnose. Mend deg også inn i refuksgruppa på facebook å spør om råd :)

Vår hadde det. Hyppige oppvåkninger frem til hun begynte på medisiner. Nå er det mye bedre. Du er heldig om du får hjelp offentlig, mange leger som har lite kunskap om stille refluks. Jeg ville bedt om 24 timers ph måling før de bestemmer seg for medisin eller ikke. Den er med på å bekrefte stille refluks. Får du ikke hjelp offentlig (gjerne lang venting på time i tillegg) anbefaler jeg time privat. Fort hjelp, god hjelp og de er oppdatert på gjellende diagnose. Mend deg også inn i refuksgruppa på facebook å spør om råd :)

Takk for svar! Hadde hun andre symptomer enn hyppige oppvåkninger?
Hvor går jeg hvis jeg skal gå privat? Tenker jeg prøver offentlig men hvis hjelpen er lunken/tar lang tid skal jeg ta tipset ditt og gå privat. Meldte meg inn i gruppa i går og venter på godkjenning :-)

Takk for svar! Hadde hun andre symptomer enn hyppige oppvåkninger?
Hvor går jeg hvis jeg skal gå privat? Tenker jeg prøver offentlig men hvis hjelpen er lunken/tar lang tid skal jeg ta tipset ditt og gå privat. Meldte meg inn i gruppa i går og venter på godkjenning :)

Nå husker jeg desverre ikke alt, men dette jeg kom på nå:
Men hovedsymptomene er jo gjerne hyppig oppvåkning.
- Måtte sove på siden med «knekk» i nakken
- Hørte svelging/svelgte unna gulp
- Ver treigere med innføring av fast føde enn gjevnaldrende
- vanskeligere å roe
- hyppig amming
- La på seg mye det første halve året
- Nektet å ligge flatt i vogn

Når du er godkjent i gruppa, og innlegg er godkjent (det tar også litt tid) kommer garantert noen til å anbefale å sjekke tungebåndet. Selv om man ikle har hatt ammeproblemer. Vi har ikke sjekket dette selv, da hun hadde så stor effekt av refluksmedisiner at jeg ikke så poenget med det. Men kan være lurt å bare sjekke symptomlista på facebpok siden der, og legge ut bilde av tunga til virdering (er bilde på facebookgruppa på stramt tungebånd hvordan man skal ta riltig bilde).

Nå husker jeg desverre ikke alt, men dette jeg kom på nå:
Men hovedsymptomene er jo gjerne hyppig oppvåkning.
- Måtte sove på siden med «knekk» i nakken
- Hørte svelging/svelgte unna gulp
- Ver treigere med innføring av fast føde enn gjevnaldrende
- vanskeligere å roe
- hyppig amming
- La på seg mye det første halve året
- Nektet å ligge flatt i vogn

Når du er godkjent i gruppa, og innlegg er godkjent (det tar også litt tid) kommer garantert noen til å anbefale å sjekke tungebåndet. Selv om man ikle har hatt ammeproblemer. Vi har ikke sjekket dette selv, da hun hadde så stor effekt av refluksmedisiner at jeg ikke så poenget med det. Men kan være lurt å bare sjekke symptomlista på facebpok siden der, og legge ut bilde av tunga til virdering (er bilde på facebookgruppa på stramt tungebånd hvordan man skal ta riltig bilde).
Takk for svar :-) hjelper masse å lese erfaringer :)

Back
Topp