1-åring som ikke trapper ned på ammingen

Zonnestraaltje

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Noen her som kan dele erfaringer med barn over 1 år som ikke ønsker å avslutte ammingen selv?

Min første ville ikke amme mer da han var 11mnd. Nr. 2 ville ikke amme mer da han var 8mnd. Nr. 3 er nå passert året, og viser ingen tegn til å ville slutte å amme. Hun får fast føde, men er småspist, og spiser innimellom svært lite. Hun får tilbud om mye forskjellig, liker mye men spiser som sagt ofte svært lite likevel.

Er mest interessert i å høre andres erfaringer, og evt. hvordan dere valgte å håndtere det? Vi stresser ikke med det nå, men er jo vant med at barna selv sier i fra når de er ferdig med det, så synes dette er litt vanskelig å vurdere. Jeg tror ikke hun vil spise mer selv om jeg tvinger fram reduksjon i ammingen. Jeg har ikke søkt om ammefri nå som hun er passert året, men hadde det før hun ble 1 år.

Jeg trives med ammingen, men ønsker jo at hun vil avslutte det selv før hun er 2 ihvertfall. Det viktigste for meg er at hun får et godt forhold til mat, men akkurat nå spiser hun så lite at jeg synes det er trygt å vite at hun fortsatt får næring via meg også.

Ja, min ble verre og verre etter 1 år :hilarious: prøvde å trappe ned både dag og natt men hun ga sge ikke. Da hun var 17mnd begynte hun å øke produksjon på dag pg natt, det var ferie så hun ville amme 1-2 min hver halvtime ellers ble det BARE skrik. Og hun stoppe nesten å spise fast føde :p
Da hadde pappaen henne hjemme alene i 3 netter og og siden har hun spist mye mat og ikke spurt etter puppen. Akkurat rundt 12-13mnd synes jeg det var greit med en del amming for da var ikke fast føde heelt etablert. Men rundt 1,5 år synes jeg det var greit å slutte. Eldste avvendte seg selv i samme alder men ammet bare 1-2 ganger per døgn de siste månedene så det gikk liksom av seg selv.

Min første ammet jeg til hun var 1 år og 10 måneder. Hun sluttet av seg selv da fordi hun begynte i barnehagen og glemte det av, rett og slett. Jeg tror vi frem til da ammet to ganger om dagen, hun spiste fast føde men litt varierende hvor mye.

Antall og lengde på ammerundene frem til da trappet hun selv ned. Det eneste jeg gjorde var å avvenne nattammingen, klarte det ikke mer fordi jeg begynte på jobb. Dette var 4 måneder før barnehagestarten. Husker ikke om det å kutte nattammingen påvirket dagamming, i så fall var det i positiv retning for meg - altså at det ble mindre av det :)

Mini her nærmer seg 15 måneder og er blitt enda mer gira på puppen de siste månedene så tviler på at han vil venne seg selv av den med det første. Vi trives med ammingen, men han er veldig desperat etter puppen og skal ned i skjorta og trekke frem puppene over alt, så skulle gjerne ha roet det litt. Storesøster ammet til hun var 1,5år og sluttet ammingen ved at hun var hos mormor i 2 dager i forbindelse med at vi flyttet by og da var puppen glemt. Tror vi trenger at jeg er fysisk borte fra han for å få slutt, har en vag tanke om å sende far og barn på hytta når jet jobber nattevaktshelg så det blir et par dager uten pupp, tenker mot vinteren, men vi ser det an. Mat er godt etablert her så er stort sett kos han bruker den til.

Naturlig ammeslutt skjer mellom 2-7 år..
Under to år, kan de ha perioder hvor de avviser brystet litt..

Babyer har med jevne mellomrom perioder hvor de avviser brystet, men det som kalles naturlig avvenning skjer egentlig ikke hos barn under 2 år. Er barnet under 2 så er det som regel bare en kort periode de avviser brystet og så går de tilbake til å die som normalt igjen.

Så å forvente at en ettåring vil slutte selv, er egentlig litt mye forlangt.. :p Du må enten håpe på en periode med brystvegring, eller avvenne brystet selv for din egen del.
Vi ammet til 15 mnd, og da var det pga JEG hadde trappet ned på ammingen og til slutt kuttet det ut (fordi jeg var gravid og var sliten).

men det som kalles naturlig avvenning skjer egentlig ikke hos barn under 2 år. Er barnet under 2 så er det som regel bare en kort periode de avviser brystet
Dette stemmer jo ikke med mine 2 førstefødte. De sluttet selv. Jeg var veldig skuffet, og forsøkte få dem i gang igjen, men de ville ikke.

Dette stemmer jo ikke med mine 2 førstefødte. De sluttet selv. Jeg var veldig skuffet, og forsøkte få dem i gang igjen, men de ville ikke.

Ekspertene sier det bare er en periode med brystvegring likevel, for de aller aller fleste under 1,5-2 år.. men at mange tolker det som om at de er ferdige og ikke vil ha mer, spesielt om brystvegringen skjer lenge. Men de er jo ferdige nå uansett, så er vel likevel ikke noe aktuelt med tilby for å få dem til å ta bryst igjen *nå*.

Ekspertene sier det bare er en periode med brystvegring likevel, for de aller aller fleste under 1,5-2 år.. men at mange tolker det som om at de er ferdige og ikke vil ha mer, spesielt om brystvegringen skjer lenge. Men de er jo ferdige nå uansett, så er vel likevel ikke noe aktuelt med tilby for å få dem til å ta bryst igjen *nå*.
Når det varer i månedsvis, så kaller jeg det ikke vegring. Jeg var veldig lei meg for at mellomste sluttet bare 8mnd. gammel, men mat var mer spennende. Begge de to første brukte smokk. Minste gjør ikke det, og det føler jeg har gjort en forskjell på flere måter, b.la. i forhold til ammingen.

Når det varer i månedsvis, så kaller jeg det ikke vegring. Jeg var veldig lei meg for at mellomste sluttet bare 8mnd. gammel, men mat var mer spennende. Begge de to første brukte smokk. Minste gjør ikke det, og det føler jeg har gjort en forskjell på flere måter, b.la. i forhold til ammingen.

Begge mine tok smokk, den minste var fader meg klin gæren etter både smokk og pupp :hilarious: nå har vi ikke ammet på ett år men hun er fortsatt veeeeldig avhengig av smokken. Ikke orket å gjøre noe med det enda. Eldste avvendte seg selv pupp og var ikke så avhengig av smokk heller. Så - noen unger vil kanskje bare ikke gå for lenge tomkjefta :hilarious:

Nei, jeg vet ikke - formidler bare videre det som står skrevet. :P At det bare er en periode på så små barn; men det står jo ingenting om hvor lenge de evt kan holde på, og eneste tips jeg har lest er "vær tålmodig", så.. Hjelper jo ikke så mye når man står i det, og det er jo begrenset hvor lenge man orker tilby bryst til noen som sier nei. >< Og det er vel så godt som slutting da. Selv om lysten KAN ha kommet tilbake etter noen mnd, når man har gitt opp osv... Idk. Men er visst det ekspertene mener.

Ingen av mine har hatt brystvegring sånn, men så er det bare én av tre jeg har ammet over året. (Ene trappet jeg ned mellom 4-6 mnd pga egen psyke, andre fikk ikke mer ved 8mnd, pga intens biting.). Hun jeg ammet til 15 mnd kunne jeg sikkert ha ammet enda om jeg ikke hadde kuttet det; men NÅ (22mnd) synes hun ikke at MM er noe spesielt godt :hilarious: fikk smake i en kopp, etter at jeg pumpet for å ha i fryseren.. :p

Men nei, tilbyr ikke min voksne sønn brystet :hilarious:
Nei, var det jeg mistenkte :hilarious:

Back
Topp