1 åring sliter med å sove

Kristinekri

Første møte med forumet
Hei!

På forhånd takk for at du leser. Det blir litt langt, men må få med mest mulig info.

Jeg har en gutt på 13 mnd som sliter veldig med å sovne på kvelden. Han har hatt problemer med dette siden han var nyfødt - kan telle på en hånd hvor mange ganger han har sovnet uten problemer. Det vil si, i vognen sovner han fint, så lenge den trilles eller ristes litt.

Vi har faste rutiner, så han vet hva som skal skje. Når han legges i sengen sin styrer og kaver han så voldsomt, og lenge, at han til slutt ikke orker mer og da begynner han å gråte fordi han ikke orker. Først da kan han strykes på eller vugges litt for å så sovne. Normalt sett tar det minst 1-2 timer. Det er fryktelig slitsomt for oss foreldre og fører til en lite hyggelig kveld for oss.

Han har nettopp begynt i barnehagen, hatt 3 dager tilvenning( men jeg har heldigvis to uker til jeg skal bruke på tilvenningen), og dette har så klart ikke gjort det noe bedre.

Kan legge til at det er like vanskelig å få han til å sovne når han våkner på natten. Vi skal i søvngruppe på HS om 3 uker.

Noen som har vært borte i noe lignende, eller evt har tips?
 
Hvordan er lydene rundt leggetid? Er det mye lyd i huset eller stille?

Lyst/mørkt? Kjørlig/varmt?

Lavendel på soverommet?

Slår dere av TV en stund før leggetid? Er dere foreldre rolige under legging?

Er han veldig fysisk aktiv? Har du prøvd sovepose med seler? Han har seler på i vognen?

Har du prøvd å trille/vugge han i søvn i vognen inne på soverommet og la han sove i den fram til første gang han våkner på natt?

Prøvd å amme i søvn?

Legge tidligere eller senere?

Er han ute hver dag?
 
Vi roer ned fra ca kl 18 - av med barnetv og lignende. Da er de eneste lyder prating med barnet og mellom oss vokse. Noen ganger ser pappaen nyheter på iPaden, men ikke høyt volum.

Det er jo ganske lyst nå på sommeren, men vi har ikke noe ekstra lys på. På soverommet hans har vi mørkleggings rullegardin og lystette gardiner. Det blir ikke bekmørkt, så han får orientert seg i rommet. Leiligheten er muligens litt varm, ca 22 grader. Det samme gjelder hans soverom. Jeg har tenkt over temperaturen før, men ikke gjort noe med det - kanskje lurt å teste litt kaldere!

Vi har forsøkt litt ulike teknikker rundt innsovning, og i det siste sitter en av oss gjerne på gulvet ved siden av sengen, eller i en stol. Han virker tryggere da, men det tar fortsatt tid.

Han er veldig aktiv ja. Har kjøpt inn en pose (uten seler) så skal prøve med den i natt.

Han har sovnet i vognen en del ganger på kvelden, og sovet i den til han våkner - har ikke forsøkt å roe han igjen i vognen da. Jeg er litt redd for å lage det til en "uvane", så ønsker helst ikke å gjøre det hver kveld.

Vi sluttet å amme for noen måneder siden, men frem til da var det svært sjelden at han sovnet under amming. Selv ikke som nyfødt.

Vi merker at han våkner ganske tidlig uansett når han legges for kvelden, så for at han skal få nok søvn er det best at vi forsøker å legge han mellom 18.30-19.

Ja, vi går masse på tur ute /kjører med trehjulsykkelen, disser og leker i sandkassen. Som oftest sover han i vognen ute på dagtid.

Tusen takk for mange spørsmål - det fikk meg til å tenke igjennom en del ting som kanskje kan være lurt å prøve. Så i kveld blir det kjøligere rom med nattposen på!
 
Hvordan gikk det i går?

Hvis han sovner lett i lys på dagen, kanskje han vil ha det lyst på soverommet? Noen barn blir urolige i mørket ved legging.

Det finnes nattlys med svakt blått lys, det skal virke beroligende og søvndyssende.

Ang dårlig vane med vogn. Min erfaring er at hvis de blir vant til å sovne ganske raskt til fast tid så vil de gjøre det til det tidspunktet etterhbert uansett.

Hvis han virker trygg når dere sitter der inne ville jeg gjort det en stund. Etterhvert går det kanskje an å sette seg rett utenfor døren med døren åpen osv gradvis lengre unna.

Det med å være fastspent har roet veldig her. Min eldste bare reiste seg og reiste seg og kunne bruke 2 timer. Med pose med seler så sovnet han på 2 minutter (ikke underdrivelse) fra første natta.
 
Det tok litt tid før han sovnet, men natten var til gjengjeld veldig bra!

Skal få tak i en slik lampe! Vi hadde ikke gardiner tidligere, og da virket det nesten som det var for lyst, så mulig det kan hjelpe litt.

Såpass! Da må mor ha seg en runde på butikken. Han sover jo med seler i vognen, og det virker han til å være veldig komfortabel med.

Vi har, for å få oss litt søvn, tatt han inn i sengen når han våkner første gang (mellom 2-4). Vet du om det er dumt å venne han av med det nå når han nettopp har startet i barnehagen? Eller har det ikke noe å si?
 
Du kan jo alltids bare prøve å legge han i sin egen seng igjen og går det ikke så ta han i deres seng. Men skader ikke å prøve. Men ville ikke insistert på å avvenne det midt i barnehagetilvenning nei.

Kanskje barnehagestart gjør at han er mer trøtt og det blir bedre "av seg selv"
 
Leggingen går litt bedre - vi er nede i 30-45 minuttrr, men han ender fortsatt opp inne hos oss i løpet av natten. Håper egentlig at det går seg til når han har vært noen uker i barnehagen, men nå trenger han søvnen, så må uansett vente litt med å venne han av det.
 
Back
Topp