1 åring i barnehage?

Løvebrøl

Gift med forumet
Er det bra eller dårlig?
Jeg har ikke særlige meninge om dette. Men har tenkt å sende i barnehagen fra 1 års alderen.
Leser litt om det og folk skriker på hverandre om dette temaet.
Noen mener at det er altfortidlig og andre er imot.
Hvorfor er det fortidlig? Har det noe å si?
Jeg og mannen min holder på å bygge hus og vi har ikke råd til at jeg skal være hjemme uten lønn.
Er dagmamma et alternativ? Jeg har hørt så mange skrekkhistorier og vet ikke om jeg hadde følt meg konfortabel med dagmamma.
Hvordan er det med søking av barnehageplass? Tror jeg har hørt at det er problem med septemberbarn.

De som er født før august har rett på plass så det kam bli vanskelig å få akkurat der du vil. 4åringen er født i september og kom ikke inn så jeg ble hjemme.

Min datter begynte i bhg da hun var 10 mnd gammel. Det gikk kjempe fint og makan til utvikling på hun. Jeg tror det er bare Sundt både for mor og barn. Jeg syntes da at det var litt tidlig å sende henne i bhg men nå angrer jeg ikke i det hele tatt! Det har bare vært positivt.

Min sønn var 9 måneder når han startet i barnehagen, har gått veldig fint. Gikk noe redusert fram til 1 årsdagen. Nå jobber jeg i barnehage, og ser ikke noe feil i å sende barn i barnehagen fra 1 år. Ville ikke brukt dagmamma, men det r min mening, er nok mamge flinke dagmammaer, men man vet ikke det på forhånd.

Alle barn født før 1 september har lovfestet rett til barnehageplass, er det ledige plasser etter det, blir plassene fylt opp etter som de blr ledige. Søk plass med en gang barnet har navn og personnummer. Noen har frist 1 februar, og noen har 1 mars.

Lykke til :)

Her begynte Markus når han var 1år, og angrer ikke.. De lærer så mye i bhg, og har så godt av å leke med andre barn :) Jeg jobber i bhg, og ser veldig godt forskjell på en toåring som begynte i bhg når h*n var 1år, og en som begynner når h*n er 2år.. (Dette gjelder ikke alle selvfølgelig!)

Men jeg er av den oppfatningen at det er bra å begynne når de er rundt 1 år :)

Vi er også heldige som har bhgplass i en privat barnehage hvor søsken har 1.prioritet uavhengig av når de er født:)

Trym begynte når han var 11 mnd. Og ville aldri gjort det annerledes:-) han var helt klar for det og har hatt glede av bhg hele tiden:-)
Men alle barn er jo forskjellige, så jeg er innstilt på att denne kan være annerledes.. men det må jeg ta etterhvert:-) håper jo det går like greit:-)

Jobber også i barnehage, og vet at for mange barn går det kjempe flott å begynne i barnehage som 1 åring. De blir godt passet på og får alt de trenger. En har lite kontroll som foreldre på hvorda n barnet blir oppdratt i barnehagen, men det gjelder jo også om en har dagmamma, med mindre en kjenner dagmamman. Selv er drømmen min å ha mulighet til å være hjemme med mitt barn til det er minst 2 år gammelt, mye fordi jeg tenker at tilknytningen mellom foreldre og barn er veldig viktig. Og fordi en ett åring kanskje kan ha godt av litt mindre stimuli enn det en hektisk barnehagehverdag gir. For å klare det økonomisk har jeg planer om å være dagmamma. Det tror jeg jeg hadde gjort uansett fordi den sosiale kompetansen barna får i lag med andre barn er veldig viktig også! Derfor vil jeg at mitt barn skal ha jevnlig kontakt med andre barn, både ved at jeg kan være dagmamma + at jeg har tenkt å ta i bruk åpen barnehage en eller to ganger i uken :)

Det virker som at dere er enige. Trodde at det kanskje kom stygge ord til hverander for dere skulle være uenige og veldig sikre på deres :) Men da søker jeg så fort barne har navn, tror jeg kommer til å velge 80 % lønn permisjon slik at jeg får mest mulig tid med babyen.
Når må vi besteme oss for det?

tror jeg kommer til å velge 80 % lønn permisjon slik at jeg får mest mulig tid med babyen.
Har ikke reknet på dette selv, men bekjente som reknet på det en tid tilbake sa at det lønner seg økonomisk å ta permisjon med 100% lønn, og ta resten av ukene i ulønnet permisjon, fremfor å ta med 80% lønn. Son sagt, har ikke sjekket selv, og det endrer seg nok med lønnsnivå, men for de var det flere tusen å "spare" ved å gjøre det på den måten. :)

Jenta min hadde bare godt av å begynne i barnehagen rundt 1 år, stor koser seg! ;) mn tenker det kan variere får barn til barn også. Hva de trenger da ;)

Jenta mi er i familiebarnehage med kunn 4 barn total ;) stor fornøyd!!!

Mine begynte når dem var 12 mnd og 14 mnd. Gikk bare godt! Hentet de tidlig noen dager å leverte dem så sent som det gikk andre dager :) De har bare godt av å bli kjent med andre og trygge på voksne/barn.

Back
Topp