1åring og litt frustrasjon.. :)

susy123

Betatt av forumet
Mini er nå blitt 1år og 2 mnd og det siste året har vært turbulent med mye vugging, bæring, hopping, dansing, amming ... og ikke minst det siste preget det første halve året, gjennom natt og dag fikk mini sove trygt og godt på brystet men jeg fikk ikke sove ....
blant annet resultert i at jeg har et veldig dårlig sovemønster nå selv om mini sover rundt..

MEN, nå er han 14mnd og jeg syns det er utfordrende til tider, når var det du følte det slapp taket litt?
dagene går fremdeles mye i å bære.. og det er sikkert klisje, men det er "altlid " noe.. tenner, forkjølelse, vaksine og IKKE MINST søvn...

Hvordan var det for deg? Mini sover 1 til 2 ganger pr dag, med ca 1-3t og legges alt fra 18-19 men uansett hva så våkner han alt fra 0430-0530 (gjerne tidlig)...

Fra 3 år, men fortsatt en stund til det blir bra:wacky: Har vært, og er, tøft med treåringen. Jeg fikk store søvnproblemer etter at han begynte å sove bedre. Nå begynner det å bli ganske bra, men fortsatt ikke «normalt». Han sover hele natten og har gjort det en stund.

Mine på tre og fem år våkner flere ganger hver natt begge to, og jeg går rundt i en døs hele døgnet. Hadde en natt barnefri i juni, og en på høsten året før, føler meg som en nytt menneske når jeg sover flere timer i strekk :woot: satser på at det snart blir bedre :) femåringen sov natten gjennom noen ganger høsten 2019, det var herlig! Ellers er det få andre problemer nå. De er sjeldent syke, leker mye sammen, og trenger meg (selvfølgelig mye enda), men klarer også mye selv :) vi kan gjøre mange fine ting sammen (tur i skogen, ski, skøyter, leking, aking, strandtur, osv.) så det er mer sånt enn stell og bæring. Ting endrer seg hele tiden, men søvn er vanskelig. Eldste sto opp i femtiden til han var rundt 2-3 år, mens yngste kan sove til 6:30 fra 1,5-2 års alder. Håper det går fint med søvn og ro hos deg! Hvis barnet sover, og du ikke får sove, kan det kanskje hjelpe å høre på musikk eller lydbok på kvelden? Det går også an å snakke med fastlegen og få råd. Lykke til :)

Fra 3 år, men fortsatt en stund til det blir bra:wacky: Har vært, og er, tøft med treåringen. Jeg fikk store søvnproblemer etter at han begynte å sove bedre. Nå begynner det å bli ganske bra, men fortsatt ikke «normalt». Han sover hele natten og har gjort det en stund.
Gjorde du noe med søvnproblemene da? Ja mini har sovet gjennom natta siden 6-7mnd, men da var allerede min søvn ute å kjøre så jeg sliter veldig med det og sover alene hver natt. (uten mann)

Mine på tre og fem år våkner flere ganger hver natt begge to, og jeg går rundt i en døs hele døgnet. Hadde en natt barnefri i juni, og en på høsten året før, føler meg som en nytt menneske når jeg sover flere timer i strekk :woot: satser på at det snart blir bedre :) femåringen sov natten gjennom noen ganger høsten 2019, det var herlig! Ellers er det få andre problemer nå. De er sjeldent syke, leker mye sammen, og trenger meg (selvfølgelig mye enda), men klarer også mye selv :) vi kan gjøre mange fine ting sammen (tur i skogen, ski, skøyter, leking, aking, strandtur, osv.) så det er mer sånt enn stell og bæring. Ting endrer seg hele tiden, men søvn er vanskelig. Eldste sto opp i femtiden til han var rundt 2-3 år, mens yngste kan sove til 6:30 fra 1,5-2 års alder. Håper det går fint med søvn og ro hos deg! Hvis barnet sover, og du ikke får sove, kan det kanskje hjelpe å høre på musikk eller lydbok på kvelden? Det går også an å snakke med fastlegen og få råd. Lykke til :)
auch, det høres ikke noe godt ut når du faktisk kan si hvilke netter de sover igjennom :( Jeg er heldig der, han sover godt gjennom natta, og det har han gjort siden 6-7mnd.
Ja det er noe av det jeg gleder meg til å bytte ut den bæringa med, å kunne gjøre aktiviteter med han.
Var hos fastlegen, og fikk cirkadin (melatonin) og et program som går ut på søvnrestriksjon, innebærer at jeg legger meg "sent" og står opp på samme tid.. problemet mitt er at nesten litt uansett når jeg legger meg så våkner jeg PLING 0430 selv om mini kanskje ikke våkner før 05...

Hvordan bærer du?
Min har også stort behov for nærhet. Han ble mye roligere og sov bedre (betraktelig mye bedre), etter at jeg begynte fast rutine med å bære han i bæresjal på kvelden før kveldsstellet. Tar han på ryggen og rydder på kjøkkenet/ordner med klesvask. Alt fra ti min til 30 min, det er ikke mer som skal til.
Verdt å prøve. En bæresele gjør muligens samme nytte om du synes sjal blir vanskelig. Men jeg lærte det ganske fort, for det var ikke mulig å gå rundt med han på armen så tung som han er. Han er ett år nå.

Hvordan bærer du?
Min har også stort behov for nærhet. Han ble mye roligere og sov bedre (betraktelig mye bedre), etter at jeg begynte fast rutine med å bære han i bæresjal på kvelden før kveldsstellet. Tar han på ryggen og rydder på kjøkkenet/ordner med klesvask. Alt fra ti min til 30 min, det er ikke mer som skal til.
Verdt å prøve. En bæresele gjør muligens samme nytte om du synes sjal blir vanskelig. Men jeg lærte det ganske fort, for det var ikke mulig å gå rundt med han på armen så tung som han er. Han er ett år nå.
Før så brukte jeg både sjal og bæresele, men nå tar jeg han på hofta og får veldig vondt i skuldra :P

Før så brukte jeg både sjal og bæresele, men nå tar jeg han på hofta og får veldig vondt i skuldra :p
Prøv å gå tilbake til sjal og sele? Til noenlunde faste tider. Som f.eks 15 minutter i sele/sjal før leggetid. Distraher med en episode Barne-TV om det blir uroligheter mens du får han opp. Verdt å prøve. Gi det en uke og se hva som skjer. Vi gikk fra barn som ikke sovnet før etter fire timer med bæring og byssing, til en som sovnet innen 15 min i senga. Så det hjalp veldig her, tror det er noe med å få den nærheten så han finner roen, og det å vite at nå skal han få være nært og kose seg til en fast tid. Min hopper av glede når han ser sjalet nå. Bærer han sjeldent mer enn max 30 min (ute på tur) og kanskje 15-20 min hjemme, i strekk. Det virker å roe han i hverdagen ellers også, det at han vet at han skal uansett få bli bært og kose seg på kvelden. Han ber ikke så mye om å bli bært på dagtid da. Men jeg bærer han mye uansett, fin måte å få gjort husarbeid på samtidig som han er strålende fornøyd.
Jeg kan ikke bære på armen/hofta. Er helt ødelagt i kroppen og må ha den avlastningen sjal gir. Men bæring til faste tider har redusert tiden vi bærer totalt + gjort han mye tryggere.

Synes vel egentlig ikke at ting løsnet helt før 4 års alder. Da var søvn og tenner på plass. Litt mer robust immunforsvar og ikke minst over trassalderen.

Hadde en veldig klengete førstemann (nummer to er forresten også innmari nærhetssøkende), og syntes det der med bæring begynte å bli mye bedre da han var rundt halvannet kanskje? Frem til da var der bæring og bæring og bæring hele tiden. Kjøpte meg en slags enkel bæresele for hoftebæring, men den fungerte ikke egentlig så veldig godt. Men det gikk over altså! Og nå er han fem og vil nesten aldri kose lenger :( (godt vi har lillesøster som sikkert forblir plantet på armen et halvt års tid til :p)

Generelt syntes jeg nok alt ble lettere da han var rundt halvannet - språk og motorikk løsnet mer og mer (og han hadde begynt i bhg, som ga litt mer frihet). Søvn slet vi imidlertid med til han ble fire :sour:

Hvorfor så mye bæring, hopping, vugging osv? Kan det være noe som plager lille utenom det vanlige? Har en på 16 mnd som ikke sover gjennom alle netter enda og har kun en dupp om dagen, dette har han hatt siden han var 12 mnd. Han legger seg ca kl 19. Står opp med meg og sine søsken kl 07. Men har en nevø på 2 år som våkner i 4-5 tiden og altid gjort det. Ifølge svigers så var alle barna der sånn at de våknet tidlig. Vi er tydeligvis født a og b mennesker. Nr 2 er dne som våkner tidligst hos oss, men han er 5 og får beskjed om å legge seg hvis han står opp sammen med mannen kl 5. Han går faktisk å legger seg igjen. Nr 1 er b menneske og sov fort til kl 10 og noen ganger lengre. Men deretter nesten umulig å legge om kvelden. Barn er totalt forskjellige på sånne ting. Vi har hatt ekstra ved at alle 3 har refluks.

Back
Topp