❤️Fødetråd - åpen❤️

Min fødsel

Navn på barnet: «lillebror»

Kjønn: Gutt

Barn nr: 2

Termin: 24/12/2021

Dato født: 23/12/2021

Uke+dag:

Klokkeslett: 08:09

Fødested: st.olav

Vekt: 3325

Lengde: 48

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: ingen kun badekar

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Lillebror

Kjønn: Gutt

Barn nr: 2

Termin: 15/12/2021

Dato født: 16/12/2021

Uke+dag: 40+4

Klokkeslett: 05:13

Fødested: Sørlandet

Vekt: 3762

Lengde: 52

Hodeomkrets: 37

Forløsningsmetode: vaginal

Smertelindring: TENS hjemme, badekar og litt lystgass på sykehus

Annet du ønsker å fortelle: en veldig fin vannfødsel, noe helt annet enn med første! Startet med ordentlige rier rett før midnatt, regelmessige og tok seg ganske raskt opp i styrke. Kom til sykehus 03:50, 7 cm. Kom i badekar etter en drøy halvtimes tid, vannet gikk litt før 5, og 05:13 tok jeg selv imot gutten vår i badekaret. Frisk og sterk gutt, og vi reiste raskt hjem til stolt storebror <3
 
Min fødsel

Navn på barnet:
Romeo:Heartblue
Kjønn: gutt
Barn nr: 3
Termin: 12.12.21
Dato født: 28.11.21
Uke+dag: 38+3
Klokkeslett: 00:26
Fødested: Stord Sjukehus
Vekt: 3525g
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: Vaginal
Smertelindring: lystgass, varmeputer og epidural.

Off, har utsatt og utsatt og skrive dette, då det har vært totalt kaos både før og ettet fødsel, føler enda eg/me knapt har landa! Men må få det gjort før eg flytter inn på vi som prøver igjen ;)

Hadde planlagt igangsettelse 25.nov pga historie. Men den 20.nov fekk eg påvist korona og smitta familien som havna i isolasjon. Eg fekk likevel komme til igangsettelse, men med restriksjoner, romarrest og masker. Kom inn kl 10, blei lagt inn og sjekka, umodne forhold, fekk ballong som gjorde nada, og som blei tatt ut kl 22 pga overfulle fødestuer:hilarious: alt av maserier forvant umiddelbart. Sov godt til Fredag 26.nov og då fekk eg piller istedenfor ny ballong. Fekk litt maserier, veldig punktlige, men som ikkje gjorde noko nytte. Fekk tab kl 10:00 og 16:00. Her på Stord stopper dei på kvelden, så eg fekk smertestillande og sovetab kl 01 då dei ikkje gjekk opp i styrke. Hadde rundt 2cm.
Lørdagen starta me tidligere då eg ville at me skulle utnytta dagen bedre, ctg kl 06:30 og vurdering av lege kl 08. Fekk cytotec kl 09:00, og ved ein feil ny kl 11:00, resulterte i overstimulering og stormrier, så kl 13 fekk eg fødestue på 3 tøyelige cm og stormrier. Fekk også ei jordmor som helst ikkje ville vært med meg, så låg på benken med stormrier og pusta i lystgassmaska aleine i 3timer uten mulighet å oppdatere familien heime før eg krevde epidural for å klare å komme meg gjennom alt. Fekk epidural og etter 30min kunne eg endelig ringe familien og rigge til på fødestua med lys og kamera og slikt, til jordmoras store frustrasjon. Eg tipper at av dei 8t hu var på vakt var hu inne hos meg ca 1t tilsammen.

Klokka 20 kom legen for å ta ny vurdering, låg på 4cm og lite framgang, så hu valgte å ta vatnet. Fekk då rier som epiduralen ikkje klarte og ta, som vokste til stormrier som enda opp i konstante rier som raste gjennom kroppen. Fekk ny FANTASTISK jordmor kl 21:30, i PERFEKT tid då det akkuratt eksploderte. Eg huske ikkje så masse då eg budde i lystgassmaska, men legen kom inn rundt 22:30 og eg fekk forskjellige medisiner, hadde fått feber og infeksjon, så fekk antibiotika intravanøst og noko greier som stoppa riene då eg ikkje hadde pause og epiduralen på maks dose hjalp nada. Fekk då 30min med relativt ro før riene bygde seg litt opp igjen. Hadde då rundt 7-8cm. Kl 23:30 hadde eg gode rier som kom normalt, og hadde 8cm tøyelig. Her var det nå spenningen kom inn, for med begge jentene har det stoppa på 8-9cm i maaaange timer og eg har født dei på det på eget initiativ, noko denna jordmora var klar over og me lurte på om eg kom til å få pressrier på 8cm (med dei andre hadde eg så kraftige epidural at eg kjente ikkje eit snev av rier). Rundt 23:45 bytta eg stilling til kneståande og første ria var ei heftig pressria. Jordmor bestemte seg for å tøya dei resterende 2cm mens eg pressa, noko som var sjukt vondt, men pressriene var jo ikkje vonde så det gjekk heilt greit. Ca rundt midnatt var det full åpning og hodet godt nede, men då skjedde noko rart, riene blei brått kjempe vonde, og når jordmor ba meg pressa så eksploderte det i smerte fra ribbeina og ned til knærne, det var heilt klin umulig å pressa. Slik var det fleire rier, desto meir eg pressa desto meir smerte fekk eg, så eg ga heilt opp og berre hylte :hilarious:

så dei ringte på lege som kom og observerte, og hu berre: ehm, har du pressrier i det heila tatt? Og eg sa eg trudde ikkje det. Dei stressa litt med pulsen til Romeo, og eg huske eg la meg ned etter ei ri og tenkte at eg gir berre opp, det var for vondt. Akkuratt då la eg merke til at ein av mine favoritt lovsanger sto på, så eg ba til Jesus at nå måtte det løsne og gå av seg sjøl, for nå klare eg ikkje meir. På neste ri var pressriene tilbake og Romeo sitt hode kom heilt ned i åpningen. Liten pause før neste ria og då pressa eg bevist på kommando fra jordmor til hodet sto og tøya i åpningen og pusta meg gjennom resten av ria, for hu ville at heile Romeo skulle komme på ei ria. Eg fekk styra alt sjølv, hadde hendene på hodet til Romeo fra han kom langt nok ned, og tøyde rundt åpningen og både kjente etter og med fingrene at det ikkje skulle revne, var heilt MAGISK å få styre sjølv, med veiledning. På neste ria så kom heile hodet ut og han roterte fint rundt slik at eg fekk tak under armene og drog han ut og opp :love7 opplevde ikkje "ring of fire" eller smerter, og øyeblikket når han kom ut var ubeskrivelig overveldande! Han var SÅ lik på søstrene, og SÅ mykje større enn forventa!:Heartblue pressa morkaka ut rett etterpå, uten at ei sjel trykka meg på magen (skreiv i fødebrevet at ingen skulle trykka meg på magen før det var nødvendig, då eg syns det har vært værre enn fødselen ved fleire anledninger) og så klippa eg navlestrengen. Jordmor brukte 3min på å setta på eit par pyntesting så den bittelille rifta ikkje skulle svi når eg tissa
Familien fekk ver med via facetime heile tida❤ jordmor og barnelege gjekk ut så eg og familien fekk prata litt. Formen var egentlig super, til tross for at eg var veldig sliten.
Ei fantastisk jordmor tok tinga mine fra føderommet og pimpa barslesrommet mitt med det, så eg kom inn til eit super koselig rom ❤

Sjølv om den domme koronaen kom på værst tenkelig tid var det ikkje så halvgale å føda aleine, var hakket værre å ver der aleina i 4 dagar etterpå, med barselhormoner og ekstremt harde tilstander heime. Men me kom oss gjennom alt og til tross for at me nesten har vært på sjukehuset annakvar dag pga gulsot så har alt gått seg til på eit sett og vis! Og på julafta var alle friske i huset, og sjukehuset ringte oss og sa at Romeo også blei erklært ferdig med kontroller då gulsoten for første gang sank etter me fekk konstatert at det var morsmelka som gjorde at den berre steig! Så bittelitt mme etter kvart måltid gjorde susen!:happy:
20211128_022814.jpg
Hadde gjort det sååå koselig på barselrommet etter fødsel❤
20211202_200447.jpg
24t i lys fekk bilirubin-verdiane hans ned, men steig igjen med ein gang etterpå. Blei 15 blodprøver på han før verdiane endelig sank på vesle julafta❤
IMG_7076.jpg
3,5 dagar gammal Romeo som var hos nyfødtfotograf før me reiste heim❤


Til tross for at "alt" jobba imot oss, aleine på sjukehuset, veldig sjuke heima, laaaang og veldig tøff fødsel, gulsot som aldri tok slutt osv så sitte eg igjen med ein god følelse, kroppen e ganske normal, me tålte farting til sjukehuset og Romeo var ein sann helt gjennom alt! Eg forventa ikkje ein enkel fødsel, og eg e veldig fornøyd med at eg ikkje blei ødelagt og at alt gjekk på skinner etter det. Har jobba 100% siden eg kom heim og det var godt å ta julaferie den 23.:santa nå ser eg fram mot neste graviditet og fødsel, for sjølv om dei e tøffe får eg verdens snillaste sovebabyer, og då e jo alt berre gull :king
 
Min fødsel

Navn på barnet: John

Kjønn: Gutt

Barn nr: 3

Termin: 6.1

Dato født: 29.12

Uke+dag: 39 + 2

Klokkeslett: 15.15

Fødested: St. Olavs

Vekt: 4270

Lengde: 53

Hodeomkrets: 36

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 

Vedlegg

  • 20211231_183507.jpg
    20211231_183507.jpg
    9,6 MB · Visninger: 87
Min fødsel

Navn på barnet:
Olivia

Kjønn: Jente

Barn nr: 1

Termin: 25.12

Dato født: 27.12

Uke+dag: 40+5

Klokkeslett: 17:12

Fødested: Kongsvinger sykehus

Vekt: 3400 gram

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Morfin, epidural, varmeposer

Annet du ønsker å fortelle:

Var i karantene da riene begynte, så måtte være uten barnefar fra jeg kom frem til det var aktiv fødsel. Han fikk være der hele tiden etter det. Måtte klippes og mange muskler som revnet. Fikk påvist covid etter hjemkomst, noe som har vært veldig vanskelig.
 
Min fødsel

Navn på barnet:
Olivia

Kjønn: Jente

Barn nr: 1

Termin: 25.12

Dato født: 27.12

Uke+dag: 40+5

Klokkeslett: 17:12

Fødested: Kongsvinger sykehus

Vekt: 3400 gram

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Morfin, epidural, varmeposer

Annet du ønsker å fortelle:

Var i karantene da riene begynte, så måtte være uten barnefar fra jeg kom frem til det var aktiv fødsel. Han fikk være der hele tiden etter det. Måtte klippes og mange muskler som revnet. Fikk påvist covid etter hjemkomst, noe som har vært veldig vanskelig.
Sender over mange varme tanker. Dette hørtes skikkelig heftig ut! Håper du er frisk og ute av karantene og at dagene fremover blir bedre ♥️
 
Min fødsel

Navn på barnet:
Olivia

Kjønn: Jente

Barn nr: 1

Termin: 25.12

Dato født: 27.12

Uke+dag: 40+5

Klokkeslett: 17:12

Fødested: Kongsvinger sykehus

Vekt: 3400 gram

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Morfin, epidural, varmeposer

Annet du ønsker å fortelle:

Var i karantene da riene begynte, så måtte være uten barnefar fra jeg kom frem til det var aktiv fødsel. Han fikk være der hele tiden etter det. Måtte klippes og mange muskler som revnet. Fikk påvist covid etter hjemkomst, noe som har vært veldig vanskelig.
Gratulerer med den lille, og masse god bedring til deg ♥️
 
Navn på barnet: Erle

Kjønn: Jente

Barn nr: 1

Termin: 16.12.2021

Dato født: 13.12.2021

Uke+dag: 40+0

Klokkeslett: 23.21

Fødested: Ullevål

Vekt: 3.870

Lengde: 52/54 cm (står forskjellig på de ulike papirene :p)

Hodeomkrets: 34,5

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: Litt heftig start på fødsel med lang latensfase på nesten 48 timer, før lagt inn på sykehuset. Var ganske sliten når jeg ble skrevet inn, hadde vonde rier i tillegg litt svangerskapsforgiftning og valgte å ta epidural for å få litt pustepause. Etter det gikk alt fint, ble en liten riesvekkelse på 5 cm, men med drypp så kom vi fort igang og vår lille Lucia ble født 13.12 helt perfekt :Heartbigred

Bilde:F582D8D5-1CC4-479A-A3D0-BE0A69AD59DE.jpeg
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn:
gutt

Barn nr: 2

Termin: 11.12.21

Dato født: 14.12.21

Uke+dag: 40+6

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt: 4,8

Lengde: 58

Hodeomkrets: 36

Forløsningsmetode: vaginal styrtfødsel

Smertelindring: forsøkte badekar, fungerte ikke i styrtfødsel og ha bare panikk

Annet du ønsker å fortelle: tre uker etter fødsel har jeg fortsatt lyst til å si "4.8 kg! Er det lov?" Er meget imponert over egen kropp som ikke revnet når den kanonkula der kom dundrende ut på 1-1,5 time aktiv fødsel. Og takknemlig for samboer som gikk rett i panikk i det riene startet slik at vi kom på sykehuset før aktiv fødsel var igang. Har også tilgitt hodet som ikke klarte å holde fokus på pusting, og som definitivt ikke fikk noe hjelp av paw patrols temasang som gikk på repeat oppi der. Vurderte et øyeblikk å bruke hopping ut av vinduet som smertelindring, men så var det plutselig full åpning, de tok vannet og der var han. Min lille, store kompis :Heartred
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn:
gutt

Barn nr: 2

Termin: 11.12.21

Dato født: 14.12.21

Uke+dag: 40+6

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt: 4,8

Lengde: 58

Hodeomkrets: 36

Forløsningsmetode: vaginal styrtfødsel

Smertelindring: forsøkte badekar, fungerte ikke i styrtfødsel og ha bare panikk

Annet du ønsker å fortelle: tre uker etter fødsel har jeg fortsatt lyst til å si "4.8 kg! Er det lov?" Er meget imponert over egen kropp som ikke revnet når den kanonkula der kom dundrende ut på 1-1,5 time aktiv fødsel. Og takknemlig for samboer som gikk rett i panikk i det riene startet slik at vi kom på sykehuset før aktiv fødsel var igang. Har også tilgitt hodet som ikke klarte å holde fokus på pusting, og som definitivt ikke fikk noe hjelp av paw patrols temasang som gikk på repeat oppi der. Vurderte et øyeblikk å bruke hopping ut av vinduet som smertelindring, men så var det plutselig full åpning, de tok vannet og der var han. Min lille, store kompis :Heartred
Imponerende….! :) Utrolig hva kroppen vår får til ;) Min yngste sønn var 4970g (og jeg er fortsatt stolt over å kunne si at jeg fødte en baby på 5kg på 2t uten smertelindring.) Nå er han 15år, og 1,90m høy og 47 i sko:joyful:.) Gratulerer og kos deg med lille store gutten.. ;)
 
Imponerende….! :) Utrolig hva kroppen vår får til ;) Min yngste sønn var 4970g (og jeg er fortsatt stolt over å kunne si at jeg fødte en baby på 5kg på 2t uten smertelindring.) Nå er han 15år, og 1,90m høy og 47 i sko:joyful:.) Gratulerer og kos deg med lille store gutten.. ;)

Wow! Ja, det vil jeg si er bra jobba! :) Gøy at han fortsatt er en gutt (mann nesten nå) med størrelse på! Spent på om han her skal arve oldefars skostørrelse 47 - skoene hans ble av hans svigerfar kun omtalt som "robåtene" :D

Tusen takk! Vi koser oss veldig :Heartred
 
Wow! Ja, det vil jeg si er bra jobba! :) Gøy at han fortsatt er en gutt (mann nesten nå) med størrelse på! Spent på om han her skal arve oldefars skostørrelse 47 - skoene hans ble av hans svigerfar kun omtalt som "robåtene" :D

Tusen takk! Vi koser oss veldig :Heartred
Takk :) Ja han var stor for alderen helt til skolestart.. Da stoppet det litt opp, og så vokste han VELDIG fra han var 11år, og vokser fortsatt :joyful:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Eiril Oline

Kjønn: Jente

Barn nr: 1

Termin: 20.12

Dato født: 27.12

Uke+dag: 41+3

Klokkeslett: 00.31

Fødested: Drammen sykehus

Vekt: 3936 g

Lengde: 48 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Badekar og lokalbedøvelse

Annet du ønsker å fortelle:

En lang fødsel som startet rett før midnatt 25.12, og hun var ikke ute før 27.12 kl 00.31. Lite pause i riene fra ca kl 04.00 26.12, men ble sendt hjem fra sjekk med beskjed om å slappe av. Kom tilbake ca 8.30, ble regna som aktiv og fikk komme i badekar som var veldig beroligende og hjalp på smertene. Herfra gikk det javnt fremover mot full åpning. Fra full åpning til hun var ute tok det ca 5,5 timer og måtte drypp for å få henne langt nok ned i bekkenet. Endelig kom hun 27.12 kl 00.31❤20211227_152905.jpg
 
Back
Topp