❤️ IKM Uke 49 ❤️

Jeg får alltid det i fruktbar fase, startet i går på meg. Da vet jeg at EL kommer på mandag. Alltid på dag 6.. Men, håper egentlig at EL ville kommet på søndag. Det passer liksom best denne mnd.
Deilig å kjenne egen kropp og syklus godt :love7 har ikke tenkt over disse tingene før jeg ønsket å bli gravid, så har ikke lagt merke til det.. Krysser fingrene for at el dukker opp tidlig for deg:angelic:

Positiv el-test i dag også, så da er jeg rimelig sikker på at eggløsning er i morgen. Den digitale testen var fortsatt låst på smiley fra i går, den hadde ikke nullstilt seg, så gikk ikke an å lese ny test i dag. Merkelig, andre som har opplevd det? Kjøpte den på apoteket, så får sikkert byttet den, selv om det er litt kleint. Men koster jo mye, og har 6 tester igjen..
IMG_1116.jpeg

Deilig å kjenne egen kropp og syklus godt :love7 har ikke tenkt over disse tingene før jeg ønsket å bli gravid, så har ikke lagt merke til det.. Krysser fingrene for at el dukker opp tidlig for deg:angelic:
Det er faktisk først nå etter at jeg starta med EL tester og følger med på syklus ordentlig jeg har funnet ut når jeg har EL i forhold til når slimet starter. Også har jeg mere EL smerter nå en det jeg hadde før. Er så fint og bli bedre kjent med kroppen sin :)

Er det en liten økning, er kroppen snill og gir meg EL på søndag.. syklus dag 14 :smiley-angelic001

Vedlegg

• IMG_8540.jpeg
    IMG_8540.jpeg
    124,7 KB · Visninger: 15
Det er faktisk først nå etter at jeg starta med EL tester og følger med på syklus ordentlig jeg har funnet ut når jeg har EL i forhold til når slimet starter. Også har jeg mere EL smerter nå en det jeg hadde før. Er så fint og bli bedre kjent med kroppen sin :)
Men når du ikke har prøvd, har dere ikke holdt oversikt på noe vis? For å ikke bli gravid?

Liten økning der, ja! Tydelig at systemet jobber, og at ting er i gang :) Positivt bare det! Er det noen spesiell grunn til at du håper på Søndag fremfor Mandag?

Men når du ikke har prøvd, har dere ikke holdt oversikt på noe vis? For å ikke bli gravid?
Jo, har jo brukt FLO og tippa sånn ca når EL er i forhold til slim osv. har også kjent en del på Livmortappen. Men er først nå jeg vet at EL kommer på dag 6 når første fruktbare fase starter også følger jeg mere med nå en før.
Han er eldste er ikke planlagt, hun mellomste var sånn skjer det så skjer det. Han minste var også litt sånn, selv om man prøvde og finne EL dagene mere presis. Mai Baby jeg mista så bomma jeg fullstendig på EL, trodde den hadde vært pga en liten blødning(trodde jeg hadde El blødning)

Jeg vet jeg hele tiden har sagt jeg håpet på tidligere EL, og I guess jeg fikk ønsket mitt oppfylt? :nailbiting: Men nå satte det skikkelig kjepper i hjulene for å prøve Shettles Method. Nå er det riktignok 2 dager siden forrige aksjelegging - men da var det lenge siden samboer hadde hatt utløsning sist, så den spermen var sikkert ikke beste kvalitet… :dead: planen var å ha kosestund i dag også, men vi vil jo egentlig unngå sex for nærme el…

For dere er enige i at denne testen er positiv, eller?
IMG_0785.jpeg

Vedlegg

• IMG_0786.jpeg
    IMG_0786.jpeg
    611,6 KB · Visninger: 3
Liten økning der, ja! Tydelig at systemet jobber, og at ting er i gang :) Positivt bare det! Er det noen spesiell grunn til at du håper på Søndag fremfor Mandag?
Pga aksjelegging. Den skal være annen hverdag, ble i går, så lørdag, så mandage. Da er søndag den mest perfekte dagen for EL

Jeg vet jeg hele tiden har sagt jeg håpet på tidligere EL, og I guess jeg fikk ønsket mitt oppfylt? :nailbiting: Men nå satte det skikkelig kjepper i hjulene for å prøve Shettles Method. Nå er det riktignok 2 dager siden forrige aksjelegging - men da var det lenge siden samboer hadde hatt utløsning sist, så den spermen var sikkert ikke beste kvalitet… :dead: planen var å ha kosestund i dag også, men vi vil jo egentlig unngå sex for nærme el…

Vis vedlegget 448819
Den ser veldig positiv ut

Vis vedlegget 448819
Ja, den er positiv :) Så..ingen vet helt når eggløsningen blir da, men en gang fremover :knegg: Ang. den metoden, jeg hørte nettopp forskning som egentlig bare kaster den teorien på døra. Det går på at egget bestemmer hvem den slipper inn, husker dessverre ikke detaljene, men den tok opp det der som du har tenkt på og mente det ikke var noe hold i det. Men ja, vanskelig å si hva dere skal gjøre, hadde nok hoppet i høyet selv :angelic: (siden det potensielt kan være to dager til egget slipper, da blir det veldig lenge med for to dager siden).

Jo, har jo brukt FLO og tippa sånn ca når EL er i forhold til slim osv. har også kjent en del på Livmortappen. Men er først nå jeg vet at EL kommer på dag 6 når første fruktbare fase starter også følger jeg mere med nå en før.
Han er eldste er ikke planlagt, hun mellomste var sånn skjer det så skjer det. Han minste var også litt sånn, selv om man prøvde og finne EL dagene mere presis. Mai Baby jeg mista så bomma jeg fullstendig på EL, trodde den hadde vært pga en liten blødning(trodde jeg hadde El blødning)
Ah, skjønner :) Og skjønner mtp. aksjeleggingen! Synes dere er flinke som klarer å holde på mønsteret, blir spennende å se om det utgjør noen forskjell, krysser fingrene!

Nå som jeg endelig trodde det var én ting jeg var kjent med og sikker på ift egen syklus, så endrer set seg så klart. Har jo alltid hatt tre dager med høy på monitoren, så maks. Men i dag fikk jeg altså dag 4 med høy?? Vet det ikke er uvanlig eller noe sånt, men er ikke sånn det har vært tidligere. Kjenner jeg med en gang får en frykt for at det skal bli krøll med syklusen igjen eller el skal utebli.. strimler var svakere i dag og?

Vedlegg

• IMG_3316.jpeg
    IMG_3316.jpeg
    483,3 KB · Visninger: 13
  • IMG_3317.jpeg
    IMG_3317.jpeg
    215,2 KB · Visninger: 13
Ah, skjønner :) Og skjønner mtp. aksjeleggingen! Synes dere er flinke som klarer å holde på mønsteret, blir spennende å se om det utgjør noen forskjell, krysser fingrene!
Har ikke brukt EL tester før nå de siste PP, elsker det. Blir helt avhengig :hilarious: men, da vet man at man har hatt EL. Nå følger vi bare det Gynekologen sa, så håper det blir baby snart

Har ikke brukt EL tester før nå de siste PP, elsker det. Blir helt avhengig :hilarious: men, da vet man at man har hatt EL. Nå følger vi bare det Gynekologen sa, så håper det blir baby snart
Nå jeg skal si det ikke er det verste å bli avhengig av? :hilarious: :laughing002 Neida, skjønner hva du mener - og de er jo ikke gratis heller :bag: Lurt å høre på gynekologen! De har nok peiling, så dette blir nok bra :D

Nå som jeg endelig trodde det var én ting jeg var kjent med og sikker på ift egen syklus, så endrer set seg så klart. Har jo alltid hatt tre dager med høy på monitoren, så maks. Men i dag fikk jeg altså dag 4 med høy?? Vet det ikke er uvanlig eller noe sånt, men er ikke sånn det har vært tidligere. Kjenner jeg med en gang får en frykt for at det skal bli krøll med syklusen igjen eller el skal utebli.. strimler var svakere i dag og?
Men høy, det indikerer vel kanskje øknining i Østrogen? Det skjer litt før LH, og det som gir deg eggløsningsslim. Så tror egentlig det er helt "innafor", om du skjønner? Du er jo enda bare på CD 12, og kommer eggløsning på CD 14 er du jo på "normalen", 12 hadde jo vært tidlig. Kanskje heller tenke at det er bra kroppen får østrogen boost, og at der tar litt tid? Jo, jeg sjekker ChatGTP! To sek!

@F96 sjekk her!
Fra ChatGTP

Økningen i østrogen skjer vanligvis noen dager før eggløsning. Her er en kort oversikt over prosessen:

1. Follikulær fase (før eggløsning): I begynnelsen av menstruasjonssyklusen stimulerer follikkelstimulerende hormon (FSH) veksten av follikler i eggstokkene. Disse folliklene produserer østrogen.

2. Økende østrogennivå: Når folliklene modnes, øker produksjonen av østrogen. Østrogennivået begynner å stige gradvis ca. 5–7 dager før eggløsning og når en topp omtrent 1–2 dager før eggløsning.

3. Luteiniserende hormon (LH): Den kraftige stigningen i østrogen utløser en topp i luteiniserende hormon (LH), kjent som LH-bølgen. Denne bølgen er det som direkte utløser eggløsning, som skjer ca. 24–36 timer etter LH-topp.

Østrogen spiller også en rolle i å forberede livmorslimhinnen for en eventuell graviditet, og i løpet av denne perioden kan du merke endringer i livmorhalsslimet (det blir mer klart og seigt), som er et tegn på høy fr uktbarhet.

Så om du ser det du opplever i lys av dette, så hadde jeg egentlig bare vært positiv - det økte østrogenet gir eggløsningsslim (som du oppdager i går?), du bør ha stigningen i østrogen noen dager for å gi en best mulig eggløsning - så at det tar litt tid er bra, slik tolker jeg det!

Shitt, når jeg leste svaret der fra ChatGTP - tenk om mine sterke tegn denne måneden skylles skikkelig bra modning, hadde mer eggløsningsslim enn før, og ja, lysten osv - men shitt, hva om det betyr at eggstokkene modnet og kastet ut flere egg :bookworm::hilarious::eek: Skal IKKE si noe om det til gubben i alle fall :laughing002

Å kjære vene, måtte jo selvsagt spørre om det og :hilarious: :laughing002 :bag:

Spørsmålet: Ved modning av flere egg, vil man da ha sterkere symptomer på økning i østrogen og etterhvert lh?

Svar: Ja, dersom flere egg modnes samtidig (for eksempel ved hyperovulasjon, som kan skje naturlig eller som følge av fertilitetsbehandling), vil kroppen produsere mer østrogen enn vanlig. Dette kan føre til sterkere symptomer knyttet til østrogenøkningen og LH-bølgen.

Symptomer på høyere østrogennivå:

Sterkere symptomer på eggløsning: Økt mengde klart, elastisk livmorhalsslim (ofte sammenlignet med eggehvite).

Mer intense humørsvingninger: Østrogen påvirker humøret, og en kraftig økning kan gi større emosjonell reaktivitet.

Ømme bryster: Høyere østrogennivå kan forsterke denne vanlige pre-egg-løsningsplagen.

Oppblåsthet: Økt østrogen kan føre til væskeretensjon.

Endret libido: Mange opplever en økt seksuell lyst i denne fasen, som kan være mer merkbar ved høyere hormonnivåer.

LH og flere modne follikler:

Økningen i LH, som utløses av høy østrogen, kan også bli sterkere, siden kroppen reagerer på den samlede østrogenproduksjonen fra flere modne follikler.

Back
Topp