❤️ Fødselsoversikt Oktober 2018 ❤️

Navn på barn:
Kjønn: jente
Dato født: 05.10
Klokken: 20:36
Uke + dag: 38+2
Termin: 20.10
Fødested:
Vekt: 2930
Lengde: 48cm
Hodeomkrets: 34
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du vil fortelle: satt i gang med ballong onsdag 3.okt som ikke falt ut av seg selv. Piller hele torsdagen som heller ikke ga noen effekt. Vannet ble tatt fredag kl 9, og noen ekstreme rier kom bare minutter etterpå. Epidural ca kl 11, som hjalp veldig og gjorde hele fødselen til en drømmefødsel! Alt gikk rolig og greit for seg for en nervøs førstegangs, hadde god effekt av epidural og pilatesball, og ca tre kvarter med pressrier før snuppa var ute. Storfornøyd og ville ikke endret noe!
Bilde:[/QUOTE]
 
Navn på barn: Kasper
Kjønn: Gutt
Dato født: 10.10.2018
Klokken: 01.45
Uke + dag:
Termin: 21.10.2018
Fødested: Levanger
Vekt: 4995 g
Lengde: 55
Hodeomkrets: 39
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle: Ble satt igang på grunn av høyt blodtrykk. Ble satt inn ballong den 9 okt. Fikk dra hjem og komme tilbake dagen etterpå. Ballongen datt ut i løpet av dagen. Kom på sykehuset den 10 okt kl 10. Fikk satt inn hormontampong kl 11. Begynte å få rier med et par minutters mellomrom kl 16.30 på ettermiddagen. Hadde på forhånd ordnet slik at jeg skulle få epidural, så den ble satt ganske raskt etter jeg fikk rom på føden. Ga god smertelindring. Hadde rier frem til kl 12 på natta, da det plutselig braket løs. Ble veldig intense rier gsnske raskt, og ikke lenge etterpå kom pressriene. Ble en heftig og brutal fødsel for både meg og baby. Han ble stående fast i åpningen da jeg ikke hadde rie. Han var blå her og der, og hadde fått seg en bra støkk i ene arma/ skuldra. Han var en stor gutt, så ikke rart det ble tøft for oss begge. Men alt bra med oss begge 2. Han er så nydelig.
Bilde:
 
Navn på barn: Filippa

Kjønn: Jente

Dato født: 08.10.18

Klokken: 22:26

Uke + dag: 39+0

Termin: 18.10.18

Fødested: Ahus

Vekt: 3215g

Lengde: 51cm

Hodeomkrets: 33cm

Forløsningsmetode: Vaginal

Annet:
Vannet gikk kl 4 på natten og riene begynte i 12 tiden på dagen. Fra 5cm til hun var ute gikk det 2 timer. Så det gikk veldig fort og var veldig intenst. Ingen annen smertelindring enn litt lystgass siste 2 timene. Måtte klippes litt på slutten for å få henne fort nok ut da pulsen var kritisk lav der en stund ettersom hun hadde navlesnoren rundt halsen to ganger.
 
Navn på barn: E
Kjønn: gutt
Dato født: 12. oktober
Klokken: 02.06
Uke + dag: 40+1
Termin: 14. oktober
Fødested: Stavanger
Vekt: 3178 g
Lengde: 48 cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt, men måtte få hjelp av vakuum på grunn av hodets plassering i bekkenet.
Annet du vil fortelle: Skrev litt mer i skjult forum:)
 
Navn på barn: Solveig
Kjønn: jente
Dato født: 12.10.18
Klokken: 03.49
Uke + dag: 39+6
Termin: 16.10
Fødested: SUS
Vekt: 3844
Lengde: 50
Hodeomkrets: 37
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du vil fortelle: tok litt tid å komme skikkelig igang, men riene tok seg mer opp etter hver undersøkelse. Ville ikke helt ned i bekkenet på 10cm, men kom ut til slutt. Hadde lystgass og epidural.
Bilde:
 
Navn på barn: Oliver
Kjønn: Gutt
Dato født: 09.10.2018
Klokken: 02:35
Uke + dag: 39+2
Termin: 16.10.2018
Fødested: Lillehammer sykehus
Vekt: 3046 gram
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 34,5 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du vil fortelle: Begynte med modningsrier rett etter att slimproppen gikk natt til mandag. Hadde kontroll på sykehuset kl 11:30 mandag, hadde da 4 cm åpning og ble innlagt. Vannet gikk kl 19:50, pressriene begynte 01:40 og lillegutt var ute kl 02:35. Hadde en helt perfekt fødsel.
Bilde:
 
Navn på barn: Tuva
Kjønn: jente
Dato født: 13.oktober
Klokken: 11:53
Uke + dag: 40+4
Termin: 12.oktober
Fødested: Tønsberg
Vekt: 3640g
Lengde: 50cm
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: vaginal

Annet du vil fortelle:
Startet med vannavgang kl. 0630 den 12.oktober og fortsatte med rier fra ca kl. 1200. Lagt inn kl. 2200 med 4cm. Prøvde lystgass litt og hadde god hjelp av den en stund. Fikk epidural et par-tre timer etter midnatt ved 6cm og fikk da hvile mens jeg fortsatt hadde effektive rier som jobbet seg mot 10cm utpå morgenen/formiddag 13.oktober. Der stoppet det mer eller mindre, men etter litt riestimulerende var vi igang igjen og endelig kom trykketrangen. 5-6 trykk og så var lillemor ute :Heartred Helt perfekt!
 
Navn på barn: Sofie/Sophie, ikke bestemt oss for hvordan vi skal skrive det.
Kjønn: jente
Dato født: 6.Okt
Klokken: 10.13
Uke + dag: 40+6
Termin: 3.Okt
Fødested: KK Bergen
Vekt: 4685g
Lengde: 56cm
Hodeomkrets: 37cm
Forløsningsmetode: vaginal
Annet du vil fortelle:
Bilde:
 
Navn på barn:
Kjønn: jente
Dato født: 15. oktober
Klokken: 16:08
Uke + dag: 41+6
Termin: 05. oktober
Fødested:
Vekt: 3905 g
Lengde: 52 cm
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: vaginal

Annet du vil fortelle:
Igangsatt med ballong kl. 09, den falt ut 1130, og vannet ble da tatt. Fikk drypp ca en time senere, som etter nesten to timer gav veldig effekt. Tok 4,5t fra 2cm til snuppa var ute, så ble ikke tid til smertelinding.
Har skrevet mer utfyllende i dagboken min :)
 
Navn på barn: Amanda
Kjønn: jente
Dato født: 16.10
Klokken: 09.58
Uke + dag: 41+2
Termin: 10.10
Fødested: KK Bergen
Vekt: 3860g
Lengde: 52cm
Hodeomkrets: 37cm
Forløsningsmetode: spontan vaginal
Annet du vil fortelle: riene startet litt før 05, veldig kraftige med en gang, ca 40sek, men 3-4 min mellomrom. Ringte føden kl 06, og fikk beskjed om å komme. Kom på føden 07.30, og fikk rom med engang, hadde 5cm åpning kl 08. Ville helst ikke ha epidural, så skulle sjekke åpning igjen kl 09, da var det 6-7cm. Hadde da så sterke rier og vannet gikk rett etter, så da ble det ikke mulig for smertelindring idet hele tatt. Etter mange pressrier og mye pusting og venting for å ikke rivne, var hun ute 09.58, med navlestrengen 2ganger rundt halsen. Ble bare 3 pyntesting, og en veldig fornøyd mamma.
 
Last edited:
Navn på barn : M [emoji173]️

Kjønn : Jente

Dato født : 16.10

Klokken : 08.06

Uke+dag : 39+3

Termin : iflg ul 23.10, iflg mens 11.10

Fødested : lokal fødestue

Vekt : 3870g

Lengde : 49 cm

Hodeomkrets : 33-34 cm

Forløsningsmetode : vaginal

Annet du vil fortelle : vannet gikk kl 01, fikk smårier rundt kl 02. Dro på fødestua kl 03 pga styrtfødsel sist. Hadde 3 cm kl 05 og ca kl 07.30 kom pressriene.
 
Navn på barn: V
Kjønn: Gut
Dato født: 16.10.18
Klokken: 00:56
Uke + dag: 40+3
Termin: 16.10
Fødested:
Vekt: 3,5
Lengde: 52
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle: Lang åpningsfase, 29 timer fra første rie til baby kom ut - men ein utrulig flott fødselsopplevelse med god hjelp frå pusteteknikk og sambuar. Ti min med pressrier.
Bilde:
 
Last edited:
Kjønn: Gutt

Dato født: 17.10.18

Klokken: 16.11

Uke+ dag: 40+3

Termin: 17.10.18

Fødested: Ahus

Vekt: 3565 g

Lengde: 50

Forløsning: vaginal.

Ble satt igang pga mye fostervann. Jordmor tok vannet 12.15 og da begynte de snille riene.. gikk strålende frem til 15.30, da var det ikke gøy lenger. 16.11 kom bittelille hylende til verden! Helt magisk[emoji170]
 
Navn på barn: Synnøve
Kjønn: Jente
Dato født: 19.10.18
Klokken: 9:55
Uke + dag: 40+3
Termin: født på termin
Fødested: Ringerike
Vekt: 3780g
Lengde: Fikk ikke målt grunnet seteleie
Hodeomkrets: 36,5
Forløsningsmetode: Akutt keisersnitt
Annet du vil fortelle: Startert med rier ett på natta dagen før. Kom inn på sjukehuset på morgen for sjekk grunnet blødning. Hadde 4 min mellom riene fra første rie og kom inn med 3 cm åpning og ganske moden. Drev på hele dagen og hele påfølgende natt uten stor fremgang grunnet føtter nærmest «utgangen». Siden beinet ikke flytta seg ble det på morgenen besluttet keisersnitt. Derfra gikk det veldig fort, men også veldig fint :) Hun fikk 10 på alle tre apgartester og begynte å amme med en gang! En kjempeopplevelse:Heartpink
 
Navn på barn: M[emoji173]️
Kjønn: gutt
Dato født: 19.10.18
Klokken: 10.42
Uke + dag: 39+0
Termin: 29.10.18
Fødested: Ahus
Vekt: 4335
Lengde: 53
Hodeomkrets: 34
Forløsningsmetode: vaginal fødsel
Annet du vil fortelle:
Vannavgang 18.10, fikk time til igangsettelse 19.10 kl 12.00. Rier startet av seg selv ca 23.30,
Var på sykehuset 04.30 med 3-4 cm åpning.
Fikk spinalbedøvelse ca kl 09.00, da hadde jeg 7-8 cm. En stor gutt kom til verden med ca 20 minutters pressing kl 10.42. Veldig fin fødsel[emoji173]️
Bilde:
 
Navn på barn: ikke bestemt
Kjønn: gutt
Dato født: 20/10
Klokken:0721
Uke + dag:43+3
Termin:13/10
Fødested:kk Haukeland
Vekt:3605g
Lengde:54
Hodeomkrets:37
Forløsningsmetode:vsginalt med vakum
Annet du vil fortelleKjente i løpet av gårsdagens at jeg hadde mye nedpress.. Utover kvelden mye vondt i korsryggen og fremme. Men var så uregelmessig. Så skulle vi legge og litt etter 12. Da gikk litt vann. Så 10. Min etterpå enda mer. Ringt kk og de ville ha lengre rier.. I det vi la på hadde jeg rier hvert 2min og 45-55s. Gikk fort.. Var på kk kl. 2. Da jeg ble undersøker hadde jeg 9cm åpning!men tok 5.5t,før han var ute fordi han stanget i bekknet. Måtte tas med vakum. Var helt utslitt. Ingen epidural kun lokal bedøvelse ved vakum og litt akupunktur for ryggen og sånn dere salt sprøyter. Sårt og jævlig etter vakum og sydd. Steike vondt gå på do men ellers lykkelig og mangel på søvn
 
Navn på barn: Lily
Kjønn: jente
Dato født: 21.10.18
Klokken: 05:23
Uke + dag: 40+5
Termin: 19.10.18
Fødested: Ahus
Vekt: 3400
Lengde: 51
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: Vaginal med vakum
Annet du vil fortelle: Begynte med blodspor og svake rier tidlig om morgenen 19.10 (termin). Rundt 00:00 den 20.10 begynte riene å ta seg opp og de kom hvert 2-3 min med noen intervaller med 5-8 min fra hverandre. Dro til føden rundt 06:00 som viste ganske modne forhold, men bare 2 cm åpning. Etter to timer var det fremdeles på 2cm så vi dro hjem. Rundt 12 dro vil tilbake til fødeavdelingen og ble innlagt. Rundt 1900 ble det epidural og enderlig litt hvile, vannet ble tatt uten at det ga fremgang, så riestimulerende drypp ble satt i gang. Full åpning rundt 03:15, men litt høyt i bekkenet. Begynte faktisk pressing rundt 0500, men babyen viste tegn til stress så måtte få hjelp med vakuum. Ble et klipp og en del sting da det gikk fort på slutten.
Bilde:
 
Navn på barn: Benjamin

Kjønn: gutt

Dato født: 19/10

Klokken: 03.55

Uke+dag: 39+2

Termin: 26/10

Fødested: sus

Vekt: 3830g

Lengde: 54

Hodeomkrets: 37

Forløsningsmetode: vaginalt med vakuum.

Annet du vil fortelle:
Blir sånn ca. sliter med å huske alt som skjedde [emoji28]
Våknet 04.30 torsdag 18.10 og måtte på do. Jeg merket da en del slim på papiret (hadde hatt det dagen før også). En time senere gikk jeg på do igjen og da var det også blod i slimet. Dette var da slimproppen. Ut over dagen fikk jeg menssmerter i korsryggen, magen og litt nedover lårene. Kjentes ut som jeg skulle tisse på meg når jeg var oppe og gikk. Kl. 18.00 reiste jeg og samboer inn til sus. Det var helt grusomt å kjøre innover (tar litt over 1 time). Da vi kom frem ble jeg undersøkt og hadde 3-4cm. Fikk rom ikke lenge etter hvor jeg fikk lystgass og prekestol. Etterhvert ble smertene så sterke at jeg ba om epidural. Kastet opp en del på dette punktet også. Hjerte til baby var litt raskt også og jeg ble koblet til for å overvåke baby. Tok også tempen, men den var fin. 21.30 var jeg 4 cm. Etter hvert ble jeg trilla ned på en annen avdeling, da de ikke har epidural oppe på fødeloftet. Her var det lystgass og forskjellige stillinger, fikk også akupunktur i hodet og rygg. Det tok litt tid før jeg fikk epidural, fordi legen som skulle sette den var opptatt med keisersnitt. Ca. 00.00 fikk jeg epidural. Det var digg å slippe de verste toppene på riene... så lenge det varte. 01.30 var jeg 8 cm. Kl. 02.18 var jeg 9 cm. Da gikk vannet. 02.41 var jeg 10 cm. Så jeg følte at epiduralen ikke hjalp så lenge jeg hadde håpa, fikk veldig trang til å presse når jeg var rundt 8 cm. Hodet satt litt langt oppe og jeg slet med å presse han ned. Etter 1 time med pressrier kom det inn 4 leger(?) og skulle hjelpe til. Hadde nå pressa så lenge det var lov og de fant frem sugekoppen. Hadde vel rundt 5 rier etter det før han var ute. Måtte sy 1 mill sting (føltes det ut som) da jeg revna og ble klippa. Jeg fikk baby opp på brystet, men ikke lenge, fordi han var litt blek og pusta litt dårlig. Han ble tatt med opp på intensiven for å få litt pustehjelp. Viste seg at han hadde svelget fostervann og hadde det i mage og lunger. Dette kom opp etterhvert. De tror også at navlesnoren har revna litt før han kom ut/ i det han kom ut, for han hadde litt lav blodprosent, så han fikk sikkert ikke siste rest med blod fra meg.
Men nå går alt bra med både meg og baby[emoji4] ble absolutt ikke sånn jeg hadde sett for meg, men sånn er det!
 
Navn på barn: Dina Marie

Kjønn:Jente

Dato født: 27.10.18

Klokken: 01.49

Uke + dag: 40+5

Termin: 25.10.18

Fødested: Kalnes

Vekt: 3325

Lengde: 49

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: Normal Vaginal

Annet du vil fortelle: sto opp om morgenen 26. Til blodspor på papiret, fikk lette, uregelmessig rier som jeg gikk med hjemme hele dagen. I 22 tiden begynte riene å bli lenger og kraftigere så da var det på tide å ringe føden. Kom ikke igjennom (pga feil nr) men bestemte oss for å bare dra. Kom inn og fikk gå rett på fødestue og i fødeseng med 10 cm åpningprøvde litt forskjellige stillinger under pressing men endte opp på rygg med å holde beina selv. Hun sluttet å rotere for tidlig, så jm måtte ta tak i skuldra og hjelp til litt på slutten. Fikk 2 pyntesting
Bilde:
 
Back
Topp