❤️ Fødetråd - Januar ❤️

Minimeg

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Januarlykke 2019
Jeg tar meg friheten å opprette en føderåd for januar, siden det allerede har vært ett par fødsler :) Vi holder denne tråden fri for gratulasjoner, det kan vi ha i egne tråder :) Kopier teksten under og fyll inn det du selv ønsker å fylle inn :)


Navn på barnet:
Kjønn:
Termin:
Dato født:
Uke+dag:
Klokken:
Fødested:
Vekt:
Lengde:
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode:
Annet du vil fortelle:
Bilde:
 
Navn på barnet: «Lillebror» foreløpig
Kjønn: Gutt
Termin: 05/01-19
Dato født: 01/01-19
Uke+dag: 39+6
Klokken: 22.12
Vekt: 3376 gram
Lengde: 50 cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du vil fortelle: Fødelen var noe hardere enn mine tidligere fødsler pga at han lå skjevt med hodet. Vanskelig for å komme igang med gode regelmessige rier. Aktiv fødsel 4 timer. Men nå er han her, og jeg er så lykkelig og glad
 
Navn på barnet: ikke bestemt
Kjønn: gutt
Termin: 10/01
Dato født: 26/12
Uke+dag: 38+1
Klokken: 22.46
Fødested:
Vekt: 3238 gr
Lengde: uvisst, måles ikke på seteleie
Hodeomkrets: 35,5
Forløsningsmetode: vaginal setefødsel
Annet du vil fortelle: Vi ønsket oss jo veldig en januarbaby, men lille vennen kom og kuppet hele jula og sørget for å bli minst i klassen. Verdens beste julegave er han uansett!
 
Navn på barnet:
Kjønn: Gutt
Termin: 8. Januar
Dato født: 9. Januar
Uke+dag: 40+4
Klokken: 17:15
Fødested:
Vekt: 3630
Lengde: 50
Hodeomkrets:
Forløsningsmetode: vaginalt
Annet du vil fortelle: Fødselen ble tøff på slutten da ikke alle riene var like effektive, så vi fikk litt hjelp av saksa og vakuum. Men for en følelse, vi er så stolte :Heartblue
Bilde:
 
Navn på barnet: -
Kjønn: gutt
Termin: 9.januar
Dato født: 13.januar
Uke+dag: 41+0
Klokken: 03:50
Fødested: Ullevål
Vekt: 3856g
Lengde: 51cm
Hodeomkrets: 34 cm
Forløsningsmetode: Vaginalt
Annet du vil fortelle: Rier av og på i 10 dager, var dermed sikker på det også nå var falsk alarm.
Kom på føden og hadde 2cm åpning, og etter 4 timer var han ute. Angivelig en tøff fødsel da han skled opp igjen i bekkenet etter hver rie og prøvde å skru seg "feil" ut. Heldigvis fikk fantastiske jordmødre snudd han og han kom seg ut etter få pressrier :happy:
 
Navn på barnet: Gabriel
Kjønn: gutt
Dato født: 02.01.19
Klokken: 21.25
Uke + dag: 40+6
Termin: 30.12.18
Vekt: 3476
Lengde: 51
Hodeomkrets: 35
Forløsningsmetode: vaginalt
Fødested: SUS, fødeloftet
Har du født før?: ja, 12 år siden
Annet du vil fortelle: gikk med åpning og mye modning i flere uker før spontan vannavgang kl 16 den 02.01.Riene startet kort tid etter og tok seg fort opp. Var inne på sus ca kl 18. Blir målt 6 cm åpning kl 19.20. Riene tiltar kraftig i styrke. Det er sinnsykt heftig og jeg ber om epidural på et tidspunkt. Jordmor måler meg da til 8 cm. Det er 20 min etter sist måling så hun regner ikke med vi rekker epidural før pressrier. 30 min senere har jeg 10 cm. åpning. Dette var svært intenst! Får mer kontroll over kroppen når åpningen er ferdig. Urkreftene setter mer inn i denne fasen. Han sitter godt fast i siste del av bekkenbunnen. Har 10 cm i en time. Jordmor vil sette drypp, men vi forsøker med egenstimulering av brystvortene og det er veldig effektivt! Jeg presser så mye jeg orker på hver ri og får gode hvilepauser. Etter 42 min trykketid er han ute. :) Uten tvil åpningsrier mellom 8-10 cm som var verst. For en heftig og intens fødsel, men herlig at det gikk så fort og god mestringsfølelse etterpå! Heller ingen rifter.
Bilde:
 
Kjønn: jente
Termin: 09.01.19
Dato født: 16.01.19
Klokken:0613
Fødested: SUS
Vekt: 4060
Lengde: 51
Hodeomkrets: 37
Annet du vil fortelle:vaginal fødsel. Starter med det jeg trodde var nok en natt med maserier. Jeg bestemte meg for å stå opp for jeg fikk ikke sove. Etter 5 min trasking var riene Tette. Kom inn på Sus 0330, fødte i badekar 0613. Kjempe fin fødsel
 
Navn på barnet: Henry
Kjønn: Gutt
Termin: 11.Januar
Dato født: 16.Januar
Uke+dag: 41+1
Klokken: 09:14
Fødested:
Vekt: 4.335
Lengde: 52
Hodeomkrets: 36
Forløsningsmetode: Vaginal
Annet du vil fortelle:

15.Januar 19:30 kom plutselig første rie som lyn fra klar himmel. Har gått i flere uker å prøvd å kjenne på kynnere om det kan være rier, men nå skjønner jeg hva som menes når man sier at «man bare vet det» når man faktisk får rier! Jeg hadde vært på min 2.modningsakupunktur samme dagen, så jeg mistenker at det satte i gang prosessen. Riene startet med 15 minutters mellomrom, og kl22.00 ringte jeg føden, da var det 5 minutter mellom.

Fikk beskjed om å avvente hjemme til det var 3 rier i løpet av 10min. Kl 23.30 ringte jeg og sa jeg kom! På sykehuset ble jeg sjekket av jordmor og hadde 3cm åpning. Vi fikk et familierom og la oss inn for å prøve å kvile litt, men etter bare en halvtime-time så hadde jeg så tette rier at jeg ikke fikk slappet av. Da var det rett på fødestua!

Ny sjekk viste 5cm åpning så jeg tenkte at «jippi da går det nok fort!».

Fødselen ble brått ganske hard når riene tok seg såpass opp allerede på 6cm at jeg ikke klarte å la være å presse. Baby lå litt rart til med hodet som gjorde at jeg ble liggende å presse i evigheter uten noe særlig resultat. Vi vurderte epidural, men jeg ville ikke bremse opp prosessen så vi tenkte vi heller skulle se det litt an. Vi prøvde forskjellige stillinger og når kl var rundt 07:00 hadde jeg 9-10cm og hodet hadde komt mye lenger ned, men med beskjed om at dette var nok en stjernekikker...! Etter en god stund med pressing der han skled like fint tilbake for hver gang, ble jeg satt på drypp for å effektivisere pressriene. Etter å ha presset i det som føltest som en evighet ble det tilkalt lege fordi baby begynte å bli stresset. Da kicka superkreftene til, og med ene hånda først kom den lille supermannen endelig ut og jeg fikk han på brystet <3 Ikke det jeg vil kalle en drømmefødsel, men jeg er så sabla stolt og fornøyd over at jeg klarte det uten smertelindring i det hele tatt, så intenst som det ble med så tidlige pressrier. Er jo et under om ikke jeg vekte hele sykehuset denne natten hehe! Fødselen gikk forsåvidt fort, kan jo bare tenkes de som har rier i flere døgn... Nå koser vi oss på barsel, ammingen har gått greit og det eneste jeg nå kan finne på å klage over er at bekkenet er helt forferdelig vondt så jeg kommer meg ikke opp av senga eller snudd meg fra side til side uten hjelp...

Bilde:
 
Navn på barnet: Ulrik
Kjønn: Gutt
Termin: 21.02.19
Dato født: 07.01.19
Uke+dag: 34+0
Klokken: 20:38
Fødested: Kk Bergen
Vekt: 3010
Lengde:49
Hodeomkrets:35
Forløsningsmetode: Akutt keisersnitt
Annet du vil fortelle: Morkakeløsning
Bilde:
 
Navn på barnet: Ingen navn enda
Kjønn: Gutt
Termin: 08.01.19
Dato født:02.01.19
Uke+dag: 39+3
Klokken: 23:40
Fødested: Stord
Vekt:3190g
Lengde:48cm
Hodeomkrets:35 cm
Forløsningsmetode: vaginal fødsel.
 
Navn på barnet: Magnus
Kjønn: Gutt
Termin: 11.02.19
Dato født: 22.01.19
Uke+dag: 37+4
Klokken: 16:26
Fødested: KK Bergen
Vekt: 3370 g
Lengde: 51 cm
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel
Annet du vil fortelle: Vannet gikk søndag morgen 20.01.19 ca. kl. 10:00. Pga. langvarig vannavgang ble jeg satt i gang med ristimulerende tabeletter mandag kl. 13 og kl. 19. Pga. lite effekt og kun 1-2 cm åpning ble jeg satt videre på drypp natt til tirsdag. Gutten viste seg å være stjernekikker og ble til slutt tatt med tang. Fødselen var lang og tung, men ut kom en frisk og fin liten gutt :Heartred
 
Navn på barnet: Louise
Kjønn: Jente
Termin: 24/1
Dato født: 27/1
Uke+dag: 40+6
Klokken: 15:31
Fødested: Elverum
Vekt: 3675
Lengde: 52cm
Hodeomkrets: 35cm
Annet du vil fortelle: Tok ca 12 timer fra jeg kjente første rie hjemme til hun kom ut på Sykehuset. Brukte kun lystgass som smertelindring, ønsket meg epidural men den rakk dem ikke sette. Kom med hodet først, vannet gikk i det hun kom ut. Slimproppen gikk underveis, tror det var ved 3cm. Alt i alt en grei førstegangsfødsel, men fyttikatta så vondt.
 
Kjønn: jente
Termin: 18.jan
Dato født:18.jan
Uke+dag: 40+3
Klokken:19.26
Fødested: Rikshospitalet
Vekt: 3715
Lengde:50
Hodeomkrets:35
Forløsningsmetode: Vaginal fødsel
Annet: Ble satt igang med en modningspille og at de tok vannet, 3,5 time senere var hun ute. Ble satt igang siden jeg hadde gått med rier i flere uker og siden bebien bevegde seg mye mindre.
 
Navn på barnet: Andrea
Kjønn: jente
Termin: 29.01.19
Dato født: 28.01.19
Uke+dag: 40+2
Klokken: 13:38
Fødested: KK Bergen
Vekt: 4060gr
Lengde: 52 cm
Hodeomkrets: 35cm
forløsningsmetode: vagianal fødsel
Annet du vil fortelle: Styrtfødsel på 1time og 20min.
Bilde:
 
Back
Topp