Det er så utrolig forståelig at troen og håpet svinger, for denne prosessen er en skikkelig følelsesmessig berg-og-dal-bane.
Å prøve å tvinge fram optimisme når man har det tøft er nesten umulig. For min del svinger håpet veldig fra dag til dag.
Jeg kjenner på en dobbel frykt: Både redd for å ikke bli gravid, men også redd for å bli gravid fordi jeg har mistet før. Og det å stå i dette alene og på denne måten var jo i utgangspunktet ikke situasjonen jeg så for meg.
Jeg grubler mye. Det som hjelper meg mest når tankene og usikkerheten løper løpsk, er å rette fokuset mot det jeg faktisk kan kontrollere her og nå. At jeg fokuserer på der jeg er nå og de neste stegene mot målet.
Jeg fokuserer på konkrete ting i hverdagen:
- Kosttilskudd og næringsrik mat for eggkvalitet og sirkulasjon i bekkenet
- God nok hvile og søvn
- Tilpasset aktivitet og bevegelse
Ved å gjøre mine faste rutiner føler jeg at jeg har gjort det absolutte beste jeg kan for kroppen min i dag – og mer enn det kan hverken du eller jeg kreve av oss selv. Det gir meg en form for ro midt i det uvisse.
Jeg syns også det er viktig å gi følelsene plass. Å bli sint eller lei seg. Det kan være godt å snakke med en nøytral person man stoler på: om det er en terapeut/psykolog/hjelpetelefon, oss her i Babyverden eller eventuelt en bra AI.
Jeg tenker også at det å være egoistisk i denne prosessen er bra. Du er den viktigste personen i livet ditt nå. Ingen skal kreve noe av deg. Du bestemmer
Du er uansett absolutt ikke alene om å føle det slik som du gjør, og det er helt lov at det er tungt imellom slagene. Jeg syns det kan være litt godt å bare snakke med andre om deres situasjon også her på Babyverden. Da har jeg litt pause fra mitt på en måte.
Hva gir deg håp oppi alt sammen?
Sender deg masse varme tanker