Så utrolig godt å høre at St. Olavs tar deg så seriøst og vil gjøre en hysteroskopi! Det er kjempepositivt at de vil snu alle steiner før neste innsett i september, selv om de sier de ikke har direkte mistanke om noe.Da blir det hysteroskopi på meg.. Positive overrasket over hvor "på" St. Olavs er. Har jo "bare" hatt tre innsett, med en negativ, en kjemisk og en SA i uke 5/6. Sykepleier sa at de egentlig ikke hadde noe særlig mistanke om forhold i livmoren men at de ville utelukke det.
Uansett ikke ledig innsett før i september. Håper jeg får hysteroskopi i juli/august sånn at det er klart for innsett i september allerede.
Andre som har erfaring med hysteroskopi? Og at det hjalp på?![]()
Jeg har selv vært gjennom hysteroskopi etter en spontanabort, og min erfaring er at det er en veldig viktig undersøkelse. Helsevesenet mente først at kroppen min hadde ordnet opp selv og at det var umulig at jeg hadde rester igjen. Men tre måneder senere, på en ultralyd under forsamtale for assistert befruktning, fant de uregelmessigheter. Da jeg endelig fikk hysteroskopi etter å ha gått med det i fire måneder, viste det seg at det faktisk satt igjen en bit av morkaken som det fremdeles var blodgjennomstrømning i! Det ble fjernet der og da.
Selve hysteroskopien er jo 'bare' en undersøkelse der de fører et lite kamera inn i livmoren for å ta en visuell sjekk. De ser etter ting som vanlige ultralyder lett kan overse – som polypper, mindre muskelknuter, arrvev eller sammenvoksninger. I tillegg er det veldig vanlig at de tar en liten vevsprøve (biopsi) av slimhinnen for å sjekke for kronisk endometritt (en mild, skjult betennelse i livmorslimhinnen som kan gjøre det vanskelig for embryoet å feste seg).
For min del var det utrolig godt å få det gjort, fjerne det de fant, og vite at alt var helt 'nullstilt' og klart innvendig. Det gir en helt annen trygghet og ro i sjelen før man skal sette inn et nytt, dyrebart embryo.
Masse lykke til i juli/august! Det er kjempebra at du får denne sjekken nå, så jorda er best mulig forberedt til september.

Bra du får oppstart nå og slipper sommerstengt - lykke til med behandling i Danmark, har satt deg opp på stimulering!
Men hvis det blir laget ny tråd er det bare å hoppe over til ny måned, jeg fortsetter å oppdatere her siden mange av oss med oppstart i juni, som deg selv, får ikke svar før i juli