♡ØnskeLille♡

Fikk telefon fra sykehuset nå med ny time for hysteroskopi i nær fremtid. Jeg er så glad og lettet nå, hadde sett for meg flere måneder i uvisshet:joyful:
 
Fikk telefon fra sykehuset nå med ny time for hysteroskopi i nær fremtid. Jeg er så glad og lettet nå, hadde sett for meg flere måneder i uvisshet:joyful:
Hurra! Så bra! Kan jeg spørre hvor du skal ha undersøkelsen? Jeg skal gjennom samme mølla nå, så håper det ikke er månedsvis å vente..
 
Hurra! Så bra! Kan jeg spørre hvor du skal ha undersøkelsen? Jeg skal gjennom samme mølla nå, så håper det ikke er månedsvis å vente..
Sykehuset Vestfold, avd Tønsberg. Håper du kommer inn raskt:angelic:
 
Da er hysteroskopi gjennomført 15.04.2021. Selve "operasjonen" var gjort på 3 minutter, og narkose gikk helt fint.
Det er en del legespråk i epikrisen, men dette er slik jeg forstår det:

Livmoren har en liten antydning til en hjerteform/bue. Polyppen er ikke å se, den har mest sannsynlig forsvunnet av seg selv (jeg har hatt mens mellom vannskanning og hysteroskopi). Det er passasje gjennom høyre tubeostium (eggleder?) hvor legen ser en luftboble som forsvinner ut. Kan ikke se det samme på venstre side, men ostiet ser normalt ut. Så legen vet faktisk ikke om den venstre egglederen er åpen slik jeg skjønner epikrisen.
Vi skal ha samtale med Porsgrunn for videre behandling, og da skal jeg spørre nøye om funnene i undersøkelsen.
To be continued I guess...
 
Nye opplysninger jeg ikke visste var viktig for å lykkes i IVF-prosessen, nemlig at TSH bør være under 2,5 mIU/L når en gjennomgår forsøk.

Mine TSH verdier har vært 1,7 mIU/L i 2016 og 2,6 mIU/L i 2020. Har idag sendt en henvendelse til fastlegen for å få ta blodprøver og sjekke verdi for stoffskifte og eventuelle vitaminmangler (føler meg veldig trøtt, sliten og tiltaksløs selv om jeg sover ca. 8 timer per natt med god søvn).

Vi skal også ha samtale med Porsgrunn snart, og da skal jeg ta opp dette med stoffskifte og mye mye mer. Blir spennende å høre hva legen har å si.
 
Da er blodprøver hos legen tatt, og jeg skulle få svar ila uken. Det passer fint med samtalen med Porsgrunn neste tirsdag.
 
Blodprøvene er fine. Tsh på 2,6 miu/l. Timen med Porsgrunn er utsatt grunnet sykdom:bored:
 
CD 1 og menssmerter. Forrige syklus var på 37 dager, hva skjer? :nailbiting:

Nå ligger jeg under dyna og fryser, med stråling nedover lårene. Håper de ringer fra Porsgrunn snart med time for samtale med legen. Kanskje jeg sender de en melding i crypho siden jeg ikke eier tålmodighet:banghead:
 
Hei! Litt av en historie du har, så leit å lese. Dette med korona og at masse blir utsatt er jo en burde det også. Håper dere snart får komme til behandling :Heartred
 
Hei! Litt av en historie du har, så leit å lese. Dette med korona og at masse blir utsatt er jo en burde det også. Håper dere snart får komme til behandling :Heartred
Det er absolutt en byrde, takk for omtanke
:Heartred
 
Da er samtalen med Porsgrunn gjennomført.
Vi fikk en fin gjennomgang av historikken vår fra 2015. Legen var veldig flink til å betrygge meg med faktaopplysninger (noe jeg trenger, ikke typisk "dette går bra, lykke til, sannsynlighet sånn og sånn"). IVF er ikke basert på harde fakta, ikke det jeg mener. Men for meg som liker å ha kontroll, og typisk 2 streker under svaret, så hjalp denne samtalen meg til å innse at de vet hva de driver med (selv om det er litt utprøving), og at de gjør alt i beste mening for å skape en graviditet, selv om det er litt samlebånd-følelse noen ganger. Jeg har ikke hatt så god følelse til opplegget deres etter forrige forsøk i 2017/2018. Så jeg trengte å bli betrygget nå før siste forsøk.

Hysteroskopi:
Om hysteroskopien sa han at polyppen muligens ikke var en polypp, kunne også være en slimhinneutvoksning, som da forsvant ved mens mellom vannskanning og hysteroskopien. Ang. venstre eggleder sa han at hysteroskopien ikke bekreftet eller avkreftet at denne var tett eller åpen. Han sa at siden det var en luftboble i venstre eggleder som forsvant at den kunne være åpen, og at egglederen (som er en muskel), kunne trekke seg sammen ved undersøkelsen slik at det kunne se ut som den ikke var åpen. Men dette kunne han altså ikke bekrefte/avkrefte. Han spurte også om jeg har hatt klamydia (som jeg skjønte på han kan påvirke eggeleder), noe jeg ikke har hatt. Hvertfall det som gir symptomer (har hørt snakk om skjult klamydia som ikke gir smerter, mens som kan påvirke fertilitet). Han bekreftet og at jeg har lett hjerteformet livmor, men det var uten betydning siden den var så "lite" hjerteformet.

Lapraskopi/endometriose:
Vi snakket litt om kikkhullsoperasjon (lapraskopi) for han nevnte endometriose. Det var i utgangspunktet ikke noe han mistenkte hos meg, siden jeg tidligere har opplyst om at jeg har regelmessig mens og ikke så mye smerter. Da nevnte jeg at de siste årene (når jeg ikke tar smertestillende) blir sofa/sengeliggende i noen timer/de 2 første dagene med kraftig blødning.
Aner ikke om dette er normalt eller ikke, men han reagerte ikke særlig på det. De tre siste syklusene mine i 2021 har variert fra 27 til 37 dager. Han mente at 37 dager var noe i lengste laget, men at en variasjon fra 27 til 31 er normalt (og det er jeg enig i). Så det med lapraskopi landet vi egentlig ikke på. Skal spørre mer i crypho.

Stoffskifte/TSH:
Nevnte for han dette med stoffskifteverdier, og nevnte at jeg i mai 2021 ligger på 2,6 mIU/L. Har hørt at ved IVF bør denne være under 2,5, dette bekreftet han. Han mente dog at en verdi på 2,6 ikke var nok til å gjøre noe med (det ville ha størst effekt å justere stoffskiftet for de som ligger mye over, opp mot 4). Men etter en liten diskusjon sa han seg villig til at vi kan prøve over sommeren å justere stoffskiftet ned til forsøk i august/september. Han skulle sende henvisning til fastlegen min.

Letrozol:
I tillegg får vi prøve ut letrozol i sommer, da jeg har hatt tynn slimhinne ved naturlige forsøk tidligere. Letrozol-tabletter som tas i mens-dagene skal visstnok hjelpe til å bygge opp slimhinnen.

Veien videre:
Gjennom sommeren skal vi (jeg og fastlegen min) justere stoffskiftet mitt (TSH-verdien skal noe ned). Jeg får lov til å ta letrozol (kun enkeltdose, ønsker ikke trillinger/firlinger) i juni, juli og august, med oppstart for siste forsøk i september (for vi skal på ferie i slutten av august).
Ved oppstart så sa han at de hadde vurdert meg til lang protokoll, fordi jeg hadde respondert bra på dette tidligere (12 og 8 egg ut), men når vi snakket sammen så endret han mening og ville ha meg på kort protokoll. Argumentene hans var at sjansene for graviditet er like stor, men man får statistisk ut færre egg ved kort protokoll, men det er mindre medisiner å gå på (slipper nedregulering med nesespray). Han nevnte også at i det private foretar de ofte kort protokoll, uten nærmere forklaring (kan det være fordi der betaler man for alle medisiner selv, og da slipper man billigere unna?). Jeg spurte om det er slik at eggkvaliteten er bedre ved kort protokoll, men da sa han bare at sjansen for graviditet var like stor.
Det stod også i journalen vår at det skulle utføres ICSI, men pga. erfaring i tidligere forsøk og bedret sædkvalitet (forbedret x 10 fra første til siste avlagte prøve), så mente han at det var feil og vi skulle ha IVF. Så det rettet han på.

Så oppsummert: fin samtale, jeg føler meg beroliget, men ønsker en avklaring på dette med lapraskopi som legen tok opp (jeg nevnte ingenting om det, og ble overrasket når han nevnte det). Fint at han støtter meg i nedregulering av stoffskiftet (som jeg ønsker), og at vi får letrozol i sommer. Oppstart for forsøk blir til høsten, jeg skulle sende melding i crypho ved mens, og Porsgrunn skulle holde av tid til meg (for det pleier å være travelt etter sommerferien, og alle vil starte opp da).
 
Da har jeg sendt en henvendelse til fastlegen hvor jeg etterspørr oppfølging av gynekolog i sommer når vi prøver selv med letrozol. I tillegg sa jeg ifra at Porsgrunn kommer til å sende henvisning om at stoffskiftet mitt skal senkes før siste forsøk til høsten, og at dette må gjøres i samråd med fastlegen eller en spesialist. Blir spennende å høre svaret:)
 
CD 28.
Da er vi igang med antiobiotikakur. Første tabletter ble tatt i går, skal ta det en uke fremover. Merker ingenting til bivirkninger, verken jeg eller mannen.

Skal også ta letrozol mensdag 2 - 7, og oppstart på levaxin etter ferdig antiobiotikakur. Mye spennende som skjer her altså, håper så inderlig det gir utslag i en graviditet:smiley-angelic001
 
CD 29 idag. Ingen mensmurring foreløpig, og heller ingen bivirkninger på dag 3 av 7 med antibiotika:)
Spennende tider;)
 
CD 31. Litt mensmurringer igår kveld, og noe i dag tidlig. Fikk forhåpentligvis "trent det bort" for nå. Ønsker at mensen kommer lørdag eller søndag, har ikke lyst til å blande antibiotika med levaxin (selv om det går greit ifl vedleggene). Vi får se hva som skjer:rolleyes:
 
CD 32 og fremdeles ingen mens, men endel murringer. Den kan godt komme imorgen, for på søndag er jeg ferdig med antibiotika, og da vil oppstart av letrozol være på mandag.
Lurer på om vi skal ta antibiotika frem til tirsdag om mensen ikke kommer, selv om det egentlig kun er foreskrevet til søndag. Må tenke på det... De tablettene som er igjen etter søndag holder nemlig til tirsdag for både meg og mannen....
 
CD 35 og utålmodig! Ingen mens enda nemlig. Tok en graviditetstest idag som var negativ. Vi har blitt enige oss imellom om at vi tar alle tablettene i antibiotikakuren, da er vi ferdige på tirsdag. Da har vi tatt det fra søndag -tirsdag 10 dager, og ikke 7 dager som resepten sa.
 
CD 36 og fremdeles ingen mens, selv om jeg har murringer/stråling i beina som kommer og går.

Fikk svar fra IVF Serum Athen om at det var greit å bruke 400 mg flagyl i stedet for 500 mg, og at vi kunne fullføre alle tablettene i brettet. Siste dag er derfor idag, har da gått på antibiotika i totalt 10 dager (første tablett søndag 13 juni, siste tablett tirsdag 22 juni).

Imorgen tar jeg første tablett med levaxin (skal tas hver mandag, onsdag og fredag, og sjekkes opp med blodprøve hos fastlegen etter en måneds bruk).
 
Fremdeles har ikke tanta kommet, CD 37 idag... tatt første tablett med levaxin, og ordnet klart til at jeg kan komme innom og ta blodprøve uten legetime om en måneds tid.
 
CD 5.
Dag 3 på letrozol.
 
Back
Topp