Da Tirill kom til verden 22.April 2012<3 21 april, og jeg begynte å bli littegranne lei av magen og alle vondt ene. skulle på kontroll hos jm denne dagen. har gått til samme jm hele og i alle mine svangerskap, så hun kjenner meg godt, noe som er veldig deilig. vi hadde besøk av min bror og hans familie, og jeg og lucas (3,5 år) stekte vafler mens vi danset på kjøkkenet. hadde han i armene mine, og danset masse rundt med han - ingenting gjorde vondt - vi bare koste oss skikkelig. tenkte over det, at det var deilig å bevege seg litt igjen=) lucas var superhappy over dansen (vi har danset på kjøkkenet mens vi har laget middag så lenge jeg kan huske), og alt var bare kos ><3 vi spiste vafler, og jeg gjorde meg klar til kontroll. i det jeg henter meg en bukse på soverommet, kjenner jeg et bittelite knepp, og det blir fuktig ish i trusa. jeg skjønner ikke så mye, så går ned på toalettet, å ser etter. der ser meg masse helt blankt slim, ingenting fast - helt løst. har ikke hatt sånn med noen av de andre, så jeg skjønte ikke stort. tok på meg et bind (det kom hele tiden mer og mer…) og kjørte på kontroll. alt var superfint med snuppa, og hun hadde sunket lengre ned (på kontrollen etter akupunkturen jeg hadde hatt tirsdag, onsdag og torsdag viste at hun lå høyt), så det ble jeg glad for. nevnte for jm alt slimet, og spurte hva i alle dager det kunne være… jm mente at det nok var slimproppen som hadde gått. jeg hadde “slimet” i mange uker, så hadde i grunn regnet med at den var borte for lenge siden, pluss at jeg hadde sett for meg slimproppen som litt fastere slim - sånn var det nemlig med de andre - menmen. jeg dro hjem, og gikk på toalettet. gjorde “my thing”, og tørket meg. kom enda masse slim, så tørket igjen, og da rant det plutselig utover handa mi. husker jeg tenkte: “Øøøøh… var det vannet?!” ropte på mannen, som mente jeg bare måtte ringe jm, og dra inn for å sjekke, før han evt. ringte svigermor som bor 1 time unna. mine foreldre var bortreist denne helga, så de var det mest naturlige alternativet. jeg ringte jm, og hun mente det kunne høres ut som vannet, men at jeg skulle ta meg en god dusj, og ta på meg et bind og gå litt rundt. fosterhinnene mine de andre gangene har vært så seige at jm har slitt med å få tatt vannet - så vi var begge veldig i tvil akkurat da om det var vannet som faktisk hadde gått. merkelige greier. jeg tok på meg morgenkåpen, og gikk inn på stuen for å oppdatere mannen, og da kjenner jeg det renner godt nedover beina mine. sier at mannen bare skal ringe svigers, også kan jeg dusje og gå en liten tur med hunden, sånn at svigers slipper å tenke på det akkurat. jeg tar på meg et skikkelig digert nattbind når jeg er ferdig i dusjen, og går en runde på 15 minutter for å lufte hunden. begynner å kjenne noe svie nederst i magen, men bare ubehagelig, ikke noe vondt. reiser inn på føden litt over klokken 19, og da har jeg hatt på meg bindet i 25 minutter, og jeg kjenner det renner over. det kommer sånne “gusj” hele tiden, men renner ikke konstant. får på meg en diger “etter fødsel bleie”, mens jeg legges på registrering. har små tak, men de øker ikke på eller er vonde, men kommer jevnt og trutt. snuppemor er superaktiv og sparker konstant under registreringen, så hun har det helt flott=) jm undersøker meg etter reg. men ingenting har skjedd siden sist. litt motløs blir jeg, men husker fra sist gang, at jeg måtte slappe litt av, så satte det skikkelig i gang etterpå. jeg gikk i badekaret og lå der en god stund. da ble jeg rett og slett lei av å ligge der - sulten var jeg også. så svigerinna mi kom med esso burger til oss (jadda!!! mat måtte vi jo ha hehe), som vi satte å koste oss godt med inne på fødestua hehe=) klokken 22 kom det en annen dame inn, som fødte klokken 23 - mens jeg satt der med de samme sammentrekningene som ikke hadde gjort noe som helst… nå var jeg enda mer motløs, og av en eller grunn utrolig stresset for at det av en eller annen grunn ikke skulle være vannet som hadde gått allikevel, og at vi skulle bli hjemsendt uten baby - nok en gang. ble lagt på registrering klokken 23.30, og vi fikk da litt sjokk… hjertelyden til lille varierte mellom 184 og 200 (!!!!), og det ble raskt bestemt at jeg måtte sendes asap til nærmeste fødeavdeling som var en time unna. jm beroliget meg med at det mest sannsynlig ikke var noe galt, og at det sikkert bare var fordi hun var så utrolig aktiv i magen - men at de ikke turde ta noen sjangser i og med at vannet var gått. helikopter ble bestilt, og mannen kjørte før oss (han måtte kjøre selv…) jeg ble hentet, og fikk en spennende tur (aldri kjørt helikopter før hehe) utover. klokken var vel rundt 00.30 når jeg kom (mannen kom litt etter), og jeg lå nok en gang på registrering som viste det samme, men de forklarte meg at det ikke var noe som helst galt - og at jeg skulle få noe å sove på (2 paralgin forte og 2 sobril for å slappe av er kanskje litt mye for en som aldri tar paracet) og om det ikke satte i gang i av seg selv, så ville jeg bli i gang satt dagen etter. jeg var i grunn veldig innstilt på at jeg nå måtte settes i gang dagen etter, men fornøyd med at alt var i orden med lillegull i magen ><3 jeg sovnet (rart nok) tvert av sovecoctailen, med mannen i senga ved siden av meg. våknet klokken 03.00 av at jeg hadde vondt - skjønte ingen verdens ting. ikke hvor jeg var, ikke hvorfor det var mørkt, ikke hvorfor jeg hadde vondt eller noe som helst! priket i mannen etter jeg hadde hatt to sånne med 3 min mellom ( prøvde vel å “glemme” at de var der eller noe.. var jo trøtt og ville sove mer…), men priket så borti mannen som sa jeg måtte ring på jm. gikk på do, og møtte jm i gangen. fikk en ri i gangen mens jeg snakket med henne, og hun gikk raskt av gårde og fikset fødestua til oss (var kommet inn et annet par også, og de hadde den fødestua vi var “lovet”, så de gikk bare å byttet fødestue rett og slett). ble undersøkt av jm, og det hadde enda ikke skjedd stort, men vi tappet i badekarer, og jeg la meg oppi. sa til mannen at klokken 04.00 skulle jeg i alle fall ligge der til, men klarte ikke mer enn 03.35. da mÅtte jeg ha lystgass, og “flyttet inn” i fødesenga med lystgassen i hånda. jm hadde den bare på 30% først, men fikk streng beskjed om å skru den opp fort som bare det. neste ri hadde hun skrudd opp, og jeg var fornøyd. pustet som en idiot. riene var helt insane vonde!!!! for hvert pust, tok jeg et ekstra magadrag av lystgassen for å få nok, og jeg var helt i en annen verden. hørte jm, barnepleier og mannen snakket, men klarte ikke å snakke med dem overhode. bare enkelte kommentarer husker jeg nå i dag bruddstykker av, også ting som skjedde. mye av det har jeg vært nødt til å spørre mannen om i ettertid… gikk raskt til 7 cm - skinnsyke rier, og jeg var sikker på at dette kom jeg ikke til å overleve. de andre fødslene har jo vært vonde, men på langt nær sånn som dette. jeg klarte som sagt ikke å kommunisere, lå bare å hylte inn i siden på senga, bet og rev i håndtakene, og hadde visstnok mord i øya og grep etter mannen som trodde at nå skulle han virkelig få (han fikk hjelp av barnepleier sånn at han kom seg løs - jeg skulle ta han… hehe). lå meg etter hvert over på siden, og fikk den ene foten opp i en beinholder. presset var utrolig, og kroppen presset, men jeg hadde ikke mer enn 7 cm. jeg klarte ikke slappe av men prøvde å holde igjen pressingen - noe som ikke gikk særlig bra. jeg hadde fått en skikkelig heftig kant som jm måtte prøve å massere bort (gjorde helt grusomt vondt), og for meg er det i dag også utrolig at jm ikke fikk seg en skikkelig smell enten i veggen eller et smekk i ansiktet, for noe så jævlig vondt…. jaja… de ville etter hvert ha meg opp på alle 4, noe jeg der og da følte var helt umulig. jeg hylte, ropte og hulkegråt (lagde ikke en eneste lyd under de to siste fødselene mine…så det var en merkelig opplevelse) - men de fikk meg da opp ja… la merke til (aner ikke hvorfor) at jm drev å styrte med et eller annet bak meg, og snudde meg for å se - og hun skulle gi meg noe bedøvelsesgele, for å gjøre det bedre å få massert bort kanten (det jeg brydde meg om var om det var en sprøyte eller ikke….), etter hvert fikk hun da bort den kanten, og jeg kjente med en gang hodet presse på mellom beina. jm holdt på å klemme fingrene sine skikkelig mellom hodet og meg, så det ble litt latter og kommentarer bak meg da (husker jeg tenkte at de var verdens grusomste folk som lo når jeg hadde så vondt som jeg hadde. presset en gang, og kjente hvor fantastisk deilig det var. masse fostervann kom mens jeg presset, og jeg hørte noen snakket om at vannet nå var misfarget. presset en gang til, og fikk beskjed om å puste. jeg pustet og peste, og gjorde alt jeg kunne for å ikke presse - og neste ri kom, og jeg presset som en helt. hørte en masse snakk bak meg, men fikk ikke med meg hva eller hvem akkurat da. tirill kom ploppende ut mellom beina mine (jeg fødte på alle 4), og jeg fikk henne framfor meg. hun var veldig blå, men skrek godt. jm klippet allikevel navlesnora, og de gikk ut med henne for å suge henne skikkelig i og med at fostervannet var misfarget og at hun var blå - så da lå jeg alene og forlatt i en blodpøl med navlesnora hengende ut, og skjønte egentlig ingenting av noe. var ikke noe dramatikk overhode at de gikk ut med henne da - jm snakket såpass høyt at jeg hørte henne hele tiden, så aldri noen dramatikk, og jeg ble heller ikke redd for henne=) så alt i alt en grei fødsel, men riene var vanvittig vonde og intense, og jeg følte ikke at jeg hadde kontroll i det hele tatt. kroppen fødte, og jeg ville helst bare dø… tok 4 timer fra jeg våknet med rier - så lengre tid enn med de to siste, men allikevel vondere på grunn av vann avgangen. veldig glad jeg er ferdig, og for at jeg ikke visste at riene kom til å bli såpass heftige fra før! jeg fikk henne til meg - godt innpakket, og jeg fødte morkaka og ble rengjort sånn passelig og fikk kladder under meg +++ hun ble født klokken 07.05 ><3 nå var det vaktskifte, og vi fikk være litt alene til ny jm og barnepleier kom inn til oss igjen. ba den “gamle” jm om unnskyldning (hadde bedd henne om å reise til helvete et par tre ganger under fødselen bla…) og takket henne masse for all hjelp i forbindelse med fødselen. gav henne en god klem, og hun sa at det var jeg som hadde vært fantastisk ><3 herlig dame! ble trillet inn på rommet vårt, og tirill fikk pupp igjen ><3 jeg hadde ingen rifter eller noe, så jeg var lykkelig, men mørbanket. hadde som sagt stått på alle 4 og født, og etter tirill kom ut, så fikk jeg bla. ikke puste skikkelig i begynnelsen (mistet pusten på en måte, og satt å hev etter pusten lenge etterpå) og ryggen var også “rar”. hun kom som sagt på 2 presserier, og da kan visst ryggen så seg en trøkk - særlig halebein. jeg var så lykkelig og ikke minst sprekkferdig stolt!!! endelig var selve tirill her!! tirill som jeg aldri hadde fortventet at skulle flytte inn i magen. tirill som jeg var brukte mange mange uker på å godta var i magen. tirill som jeg var sikker på aldri skulle komme til verden i live ><3 mannen sovnet, mens jeg gikk i dusjen, og følte meg fantasisk!! fikk vite at vi kunne reise hjem( til mosjøen) etter at legen hadde sjekket lillegull 4 timer etter fødsel (noe jeg angrer litt på akkurat nå - fikk ikke gjennomgått fødsel sammen med jm, ikke vite apgar på tirill - og en del sånne ting…), og jeg må si jeg syns det var ganske rått å sette en bitte liten 4 timer gammel baby i en bilstol å kjøre en time…!! jeg følte meg jo helt grei - men stakkars lille snuppegull ><3 reiste hjem på tirsdags morgen, for det var helt fult på avdelingen, og da slapper ikke jeg av uansett - og vi har fått en veldig (foreløpig i allefall) rolig baby, som ligger våken lenge å bare kikker, spiser ( masse!!!) og bæsjer ><3 storesøskenene er superstolte, og susser og nusser fra de kommer hjem til de går å legger seg ><3 en litt travel hverdag å stille seg om til (er jo en ny tilværelse for de store også, og det tar nok noen dager for dem å tilpasse seg alt dette nye også), men det går veldig bra! nå ser jeg faktisk frem til en familiehelg med hele familien min ><3 ><3 ><3 føler vi er ferdige med å få barn nå, men som i vårt tilfelle så er dette visst ikke noe man egentlig kan bestemme noe særlig av selv hehe=) dette er jo tredje gangen det er siste gangen hehe=) så tiden vil vise=) Ååå forresten det glemte jeg jo!! tirill ble født med den ene hånda på hodet, så hånda hennes kom først mannen fikk filmet akkurat når hun kommer ut, og det vises kjempegodt!! litt morsomt bare:-)>3>3>3>3>3>3>3>3>3>3>3>3>3>