•••EFEDRIN••• Er det ok å gi det til en gutt på 20 mnd som har mye hoste?

Mange gir barna sine concerta og ritalin. Like 'ille' det.:)

Ja jeg vet. Jeg er da generelt skeptisk til medisin. Og synes det er veldig mye overdreven utskriving av sterke medisiner hos barn. Så med måte sier jeg.;)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Spurte legen min om å få Effedrin til min gutt som holdt på å hoste seg fordervet. Fikk nei da de ikke anbefalte det pga bivirkninger. Og i alle fall ikke til barn under to år.
 
Som jeg skrev tidligere så fikk vi det til vår gutt som var 1 år, lurer faktisk på om han var yngre og :-\ Husker jeg reagerte sterkt på det og ble veldig glad for at de skjerpet reglene rundt det og fant andre alternativer:) Nå merket ikke vi noen bivirkninger heldigvis da :)

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app
 
Fikk det til lille da han var 2 år (2 år siden) . Hjalp veeeldig på hosten og pusten. Men var skeptisk. Han reagerte heldigvis ikke. Men hørt mange som sliter med søvn og uroligheter. .

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Jeg har en hostegutt, hoster som en bryggesjauer når han er i gang. Det jeg har fått anbefalt fra legen er Bisolvon, saltvannsspray gjentatte ganger ila dagen og en sprut med nesespray før han skal legge seg. Virker veldig bra og har gjort det i 5,5 år nå :)
 
Har fått det før ja og det funka sinnsykt bra, ungen ble ikke hyper heller. Men de siste årene har de sagt at de ikke gir det til barn lenger. Så ved krupp og sånt blir det betapred eller forstøver saken på legevakta :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Frøkna mi fikk det første gang når hu var 18 mnd og har fått det mye opp gjennom åra (hu er 7 nå) og det har vært det eneste som har tatt hosten. Eneste med hu er at hu ble litt slapp av den. Men det siste året har hun fått cosylan når hu har trengt noe, og apotekene her har nekta meg å kjøpe hostesaft uten resept pga astmaen hennes....

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app
 
Har du fått utskrevet den nå nylig? Jeg var hos legen med krupp for 1 mnds tid siden. Poden hadde hostet i 3 netter.... men da fikk jeg beskjed om at de var sluttet å selge efedrin i Norge.
Årsaken er at efedrin hjelper ikke på efedrin er faktisk bedre å gi barn med falsk krupp saltvansoppløsning med adrelin. Det er det vi har fått her med jenta

TS- Begge unga her har fått efedrin hvis de hostet en del i forbindelse med forkjølese. Ingen av ungene her reagerte på den. Noen kan bli trøtte mens andre kan bli hypre
 
Jeg hadde nok ikke gitt mitt barn Efedrin. Fikk forskrevet det til eldstemann når han var 5 mnd og da jeg skulle hente den ut på apoteket så fikk de hakeslep når de så hvor høy dose legen hadde skrivd ut på han. Da bestemte jeg meg for at jeg absolutt ikke kom til å gi da jeg ikke følte jeg kunne stole på denne turnuslegen. Jeg så jo også på tven på legekontoret at det stod at de ikke anbefalte Efedrin til barn under 2 år.
 
Hvor lenge har han hostet?
 
Det er fint å være litt skeptisk til slike medisiner. Da vesla var 2 år var vi på legevakta og hun fikk cosylan. Jeg sa jeg var skeptisk, men fikk beskjed om velsa måtte få hjelpe med hosten og det var det eneste som hjalp.
vi dro hjem og mannen ga henne hostesaften. Like etterpå fikk hun skikkelig hallusinasjoner og vi kjente henne ikke igjen. Og legen hadde skrevet ut til en voksen dose. Takk for google, og neste dose var myyyye mindre. Snakket med fastlegen dagen etter, og han var skremt over at legevakta kunne skrive ut en så kraftig dose til et så lite barn.
 
Mange barn har god effekt av den.. Med datteren min ble det motsatt :( hun fikk mareritt.. Bare skrek og skrek.. Aldri igjen
 
Her fekk lille det nokre gongar før ho fekk påvist astma og fekk riktige medisiner. Det gjekk greitt dei første gongane (og det hjelpte i alle fall litt), men siste gong, ved rundt 10 mnd blei ho heilt hyper og sovna ikkje på mange timar sjølv om det var natt.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Idag fikk vi Efedrin på recept fra legen! Jeg var litt i tvil siden det ble så mange artikler på nett om bivirkninger av denne hostesaft,,, så spurte jeg legen,,, han sa st bivirkninger kan forekomme men det er snakk om andre mengder,, ikke akkurat det barnet skal få i seg på 3 dager,,, og en annen ting,,, om det skulle vært så farlig så kunne det ikke selges på apoteket,,,er fortsatt i tvil,,, har dere erfaring med denne type hostesaft?Vis vedlegget 53529


Hilsen
Nora

Jeg fikk det til min lille da han var ca 18-20 mnd, og jeg tenkte at det sikkert ikke var så farlig, siden det bare var snakk om et par dager. Men da jeg gav det til han første gang, ble han helt vill!!! Han løp rundt som en racer og var helt ustyrlig, vi prøvde et par ganger til, men det var det samme alle gangene, så jeg kastet flasken og har aldri gitt det til han igjen!
 
Idag fikk vi Efedrin på recept fra legen! Jeg var litt i tvil siden det ble så mange artikler på nett om bivirkninger av denne hostesaft,,, så spurte jeg legen,,, han sa st bivirkninger kan forekomme men det er snakk om andre mengder,, ikke akkurat det barnet skal få i seg på 3 dager,,, og en annen ting,,, om det skulle vært så farlig så kunne det ikke selges på apoteket,,,er fortsatt i tvil,,, har dere erfaring med denne type hostesaft?Vis vedlegget 53529


Hilsen
Nora
Vår snuppe er plaget med astma og får fort mye slim. Vi gir heller Efedrin enn å ha en unge som hoster til hun spyr flere gang hver natt :( Har gitt det i korte perioder (1-2 ganger om kveld/natt i et par dager) i et halvt år nå og hun har aldri hatt noen (synlige) bivirkninger. Liker ikke å gi for mye av det, men om jeg ser at hun plages veldig så får hun en dose.


Sent from my iPad using BV Forum mobile app
 
Lille her fikk effedrin. DEt virket, men det ga også bivirkninger så vi kuttet det ut.
Isteden fikk vi utskrevet brusetabletter som skulle være slimløsende. Mye mer effektivt og har ikke brukt noe annet siden.
 
Fikk det sil vesla mi da hu var 9 mndr, men det er fem år siden.. Hu reagerte ikke, tanteguttwn min ble helt hyper


MEA
 
Back
Topp