•••EFEDRIN••• Er det ok å gi det til en gutt på 20 mnd som har mye hoste?

nora787

Flørter med forumet
Idag fikk vi Efedrin på recept fra legen! Jeg var litt i tvil siden det ble så mange artikler på nett om bivirkninger av denne hostesaft,,, så spurte jeg legen,,, han sa st bivirkninger kan forekomme men det er snakk om andre mengder,, ikke akkurat det barnet skal få i seg på 3 dager,,, og en annen ting,,, om det skulle vært så farlig så kunne det ikke selges på apoteket,,,er fortsatt i tvil,,, har dere erfaring med denne type hostesaft?ImageUploadedByBV Forum1394653009.797342.jpg


Hilsen
Nora
 
Hvis legen har skrevet det ut til han ville jeg nok gitt det. Men du kan ta en telefon til hvilken som helst legevakt over hele landet for å få en bekreftelse på at det er greit.


Eller har noen andre her vært borti det?
 
Har ikke erfaring med den til barn, men jeg fikk Efedrin selv da jeg hadde bronkitt for noen år tilbake og fikk veldig hjertebank av den.


Sent from my iPad using BV Forum
 
De selger jo masse som ikke er bra på apoteket, hvis det kommer i hendene på feil person.

Bivirkningen er at de kan bli hypre. Men der gjelder ikke alle.

Jeg har gitt mine efedrin da de var små, foreskrevet av legen.
Så jeg hadde trygt gitt det :)
 
Jeg har gitt det til gutten min et par ganger ikke vært noe problem. Han blir bare veldig trøtt, altså motsatt av det bivirkningen pleier å være.
 
Har og gitt det til mine og de ble litt slække bare..
 
Har du fått utskrevet den nå nylig? Jeg var hos legen med krupp for 1 mnds tid siden. Poden hadde hostet i 3 netter.... men da fikk jeg beskjed om at de var sluttet å selge efedrin i Norge.
 
Jeg er ikke noe fan av å gi efedrin. Min første fikk det pga mistanke om astma. Hun ble helt krapyl og sov ikke. Men det er jo sikkert ikke noe farlig å gi små mengder en kort tid.

Efedrin blir jo kalt amfetamin light.
Men dette er jo noe du må vurdere selv.


Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Jeg er ikke noe fan av å gi efedrin. Min første fikk det pga mistanke om astma. Hun ble helt krapyl og sov ikke. Men det er jo sikkert ikke noe farlig å gi små mengder en kort tid.

Efedrin blir jo kalt amfetamin light.
Men dette er jo noe du må vurdere selv.


Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app


Mange gir barna sine concerta og ritalin. Like 'ille' det.:)
 
Vesla har fått den flere ganger, men jeg var ikke klar over hvordan den kunne virke før jeg leste det her inne (og sjekket det videre opp etterpå). Syns det er litt ekkelt, men vi har aldri merket noe her altså.
 
Mange gir barna sine concerta og ritalin. Like 'ille' det.:)

Men den typen medisiner funker jo helt annerledes på noen som har adhd enn på noen som ikke har det. Vil ikke si det er helt det samme... Blir jo litt som å si at det er like ille at noen som har hjerteproblemer tar hjertemedisin som at noen som ikke har hjertemedisin tar det.
 
Vi fikk den til eldste når han hadde falsk krupp når han var ca 1 år mener jeg huske. Fått beskjed de siste par årene at de ikke gir det til barn lenger??! Er jo ikke helt bra m tanke på at det er efedrin, men sønnen min ble ikke noe hyper av det, det fungerte derimot kjempebra mot kruppen :) ! Så det er jo ikke farlig, prøv å gi en dose og se om det har effekt. Regner med at legen vet hva han driver med ;)

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app
 
Men den typen medisiner funker jo helt annerledes på noen som har adhd enn på noen som ikke har det. Vil ikke si det er helt det samme... Blir jo litt som å si at det er like ille at noen som har hjerteproblemer tar hjertemedisin som at noen som ikke har hjertemedisin tar det.


Efedrin kan slå begge veier.

Jeg sier ikke at det er det samme. Men mange gir 'dop' til barna sine i beste mening.
Så hvis legen har foreskrevet Efedrin ville jeg ha stolt på det og prøvd det.
Man merker fort om det har noen effekt.
 
Efedrin kan slå begge veier.

Jeg sier ikke at det er det samme. Men mange gir 'dop' til barna sine i beste mening.
Så hvis legen har foreskrevet Efedrin ville jeg ha stolt på det og prøvd det.
Man merker fort om det har noen effekt.

Jeg tolket det som kritikk av å gi barna den typen medisin generelt, jeg da. :p
 
Apoteket hos oss solgte meg sin siste flaske for 1 år siden, de nekter å ta inn mer pga bivirkningene. Vi gav det aldri, vi fikk Bricanyl dagen etter som fungerte veldig bra. Jeg har lenge hatt planer om å ta en skje eller to selv for å kjenne hvordan jeg reagerer, men den har bare blitt stående urørt.
 
Her fikk vi dette til mini før det ble mye prat om det hele, og det er det verste jeg har opplevd! Mener ikke å skremme deg, men her ble jeg redd.
Først sluknet han. Sov i 20 minutter, våknet og ble helt hysterisk og urolig. Stakkars liten!

På apoteket anbefalte de hostesaft som ikke var reseptbelagt. Føltes mye tryggere. Ville iallfall testet det først.
 
Har du fått utskrevet den nå nylig? Jeg var hos legen med krupp for 1 mnds tid siden. Poden hadde hostet i 3 netter.... men da fikk jeg beskjed om at de var sluttet å selge efedrin i Norge.
Ja det var idag jeg fikk det


Hilsen
Nora
 
Back
Topp