– Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig

M

Moderator Marte

Guest
Høyt inntak av koffein øker risikoen for å få barn med for lav fødselsvekt – uten at svangerskapet varer kortere. Det kan ha negative følger for barnets helse både på kort sikt og senere i livet.

Les mer her!
 
Spekemat har jeg droppet , snusen har jeg droppet, brie ost har jeg droppet og selvfølgelig vin/alkohol har jeg droppet så det glasset eller 3 med cola zero som jeg trøster meg med igjennom hyperemesis får ingen ta ifra meg :hilarious:
 
Typisk. Æ som aldri din brus, bare må ha brus, gjerne cola zero, ihvertfall 1 glass om dagen :(
 
hva med koffein fri kaffe??
Sniker litt
Det spørs hvem du spør, jeg holder på med en fertilitetschallenge nå hvor de faktisk oppfordrer til 0koffein. (Skal ikke legge ut mer om det her fordi de virker rimelig skumle, og litt dommedagsorienterte egentlig.)
De samme folka anbefaler også å holde seg unna koffeinfri kaffe, fordi det ikke egentlig er noe bedre i det hele tatt. De mener helt koffeinfri og organisk te er veien å gå.
Så jeg jobber meg ned til null før neste innsett ved ivf.
 
Jeg drikker en kopp kaffe på jobb, og av og til et glass cola eller en kopp te på kvelden. Så innenfor anbefalingen på 1-2 kopper :) har tenkt at jeg skal prøve ikke å la meg stresse ved å lage enda flere begrensninger enn det som følger av de offisielle rådene, for det er så sykt mye råd og tips der ute at plutselig tør jeg ikke spise/drikke/gjøre noen ting...
 
Er langt mindre koffein i cola enn kaffe da, så kan fint drikke mer enn 1 - 2 glass cola om dagen.

Maksimal mengde koffein er 100 - 200 mg per dag. I Coca-Cola er det 13 mg per dl. Altså kan man fint drikke 0,7 l - 1,5 l daglig (Kilde: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/)

Når det skal sies kutta jeg også colaen nesten helt ut forrige svangerskap. Denne gangen unner jeg meg 1 - 2 bokser daglig. Kaffe har jeg kuttet helt ut da :)
 
Drikker 2 kopper koffein holdig te til lunsj. Det gjør jeg med god samvittighet.
 
Høyt inntak av koffein øker risikoen for å få barn med for lav fødselsvekt – uten at svangerskapet varer kortere. Det kan ha negative følger for barnets helse både på kort sikt og senere i livet.
Les mer her!
Syns tittelen på denne forumposten er litt misvisende. Helsedirektoratet har satt opp anbefalte maxgrenser for daglig inntak av koffein. Så lenge man holder seg under de grensen, burde man ikke ha noe problem.
 
Syns tittelen på denne forumposten er litt misvisende. Helsedirektoratet har satt opp anbefalte maxgrenser for daglig inntak av koffein. Så lenge man holder seg under de grensen, burde man ikke ha noe problem.
Hei! Takk for innspill :)
Det er ikkje eg som skriver artiklene eller bestemmer overskriftene,
men eg skal videreformidle det du seier vidare.
 
Jeg drikker ingenting med koffein i :) klarer meg helt fint uten :)
 
Syns tittelen på denne forumposten er litt misvisende. Helsedirektoratet har satt opp anbefalte maxgrenser for daglig inntak av koffein. Så lenge man holder seg under de grensen, burde man ikke ha noe problem.
Helt enig! Hvordan lage mer hysteri enn nødvendig liksom.. :rolleyes: Og jeg synes ikke 1,5 l Cola om dagen er "så lite som mulig" o_O
 
Spekemat har jeg droppet , snusen har jeg droppet, brie ost har jeg droppet og selvfølgelig vin/alkohol har jeg droppet så det glasset eller 3 med cola zero som jeg trøster meg med igjennom hyperemesis får ingen ta ifra meg :hilarious:

Åh helt enig, den zeroen er gull verdt altså!
 
Til vanlig har jeg aldri lyst på cola eller annen brus og cafe blir jeg helt surete i hode av så det drikker jeg heller ikke, men når kvalmen blir veldig ille er det godt med litt cola. Så lenge jeg ikke drikker så mye så vil jeg drikke det med god samvitighet :)
 
Back
Topp