øyelege igjen!

Dreams

Forumet er livet
Da har vi vært på Ullevål igjen i dag.

Han ser nå bedre enn sist[:)] ikke noe sjeling.
Gråstærn er det ikke så mye av så det er ikke noe å bekymre seg for ennå...
Men så var det de urolige øynene, de har blitt bedre og det så de[:)] han har lite pigment på begge øya, så vet ikke hva det vil si ennå. Men muligheten for at han har oculæralbinisme er der. De får ikke sjekka han ordentlig før han er rundt 2 år men vi skal tibake om 3 mnd igjen for oppfølging.

Oculæralbinisme
Denne form for albinisme kjennetegnes med pigmentpigmentmangel i øynene.
Okulær albinisme skyldes en feil på X-genet. Som hovedregel er det gutter/menn som har okulær albinisme, mens kvinner med samme gen-feil kun er bærere av tilstanden.

Albinismens medisinske ulemper

•Lysømfintlighet og svaksynthet.


•Nystagmus, dvs. "urolige øyne" som beveger seg frem og tilbake.


•Økt risiko for hudkreft.


•Synssituasjonen er over tid en begrensende faktor, noe som fører til at en må ta flere hensyn til seg selv og sine omgivelser enn gjennomsnittsmenneske.

Ble litt langt dette da. men en liten oppdatering til dere som vil høre åssen det går!
 
Bra å høre at han er bedre.

Men jeg må bare spørre.
Hva er det egentlig som kan skje?

Jeg kan ikke noe om gråstær og slikt..

Å nå så jeg at det sto litt mer..
 
Gråstær er veldig arvelig og jeg har det, det er ikke veldig farlig. Det kan opereres, trenger da bare leserbriller. Men er mange som bruker det i dag. Det kan ta mange år før han må det, det vet en ikke. Nevøen min på snart 8 ble operert for det nå i sommer, jeg er ikke operert ennå.

Oculæralbinisme vet jeg ikke så mye om men det kan gjøre at han er svaksynt og blir lysømfintlig. Vi vet ikke noe særlig om det ennå. Bare håper at det retter seg til neste gang!
 
Hei. Jeg har en sønn på 9 måneder som jar nystagmus. Jeg vil gjerne komme i kontakt med andre foreldre som har barn med nystagmus.
 
Back
Topp