ørebetennelse - noen med erfaringer

Bumpii

Betatt av forumet
Junior har hatt smerter siden torsdag og etter ett legebesøk fikk vi beskjed om å bruke pinex og nesespray.
På fredag fikk han feber og da feberen var like høy på søndag og fortsatte også å stige selv etter pinex dro vi med han til legevakten. Da fikk han antibiotika som vi begynte med samme dagen.
Han ble feberfri ganske raskt, men det virker som han fremdeles har store smerter takvis iløpet av dagen.

Er det noen som vet hvor mange dager vi må regne med at han skal ha vondt, og hvor lenge kan man bruke pinex sammenhengende? Vi gir han pinex når det står på som værst... 1-2ganger om dagen.. 

Dette har jeg desverre mye erfaring med ja.

Det kan faktisk ta opp mot 5-6 dager før antibiotikaen begynner å virke, og føll nøye med når dere er ferdig med den både med tanke på smerter, men også feber for det er ikke alltid nok med en kur.
Pinex i riktig str (altså 125 gr til de små) kan nesten gis i ubegrenset tid. Det er i alle fall det legen her har sagt, så 14 dager i strekk går nok helt greit så lenge enn ikke gir mer enn dosering. Men jeg ville gitt anbefalt dosering selv om smertene ikke er like intense hele tiden. Dette er for å forebygge. Når smertene har nådd en topp går det mye lenger tid å få dem ned, om en gir smertestillende gjennom hele døgnet. Ville i alle fall gjort dette frem til dag 4-5 på kuren.

Kan tilføye at dette er metoden jeg har blitt anbefalt av lege etter som jeg har en gutt på 4,5 år som har hatt ørebetennelse jevnt og trutt fra han var 3 mnd. Skal til øre nese hals på torsdag så går ut fra at dette er gode råd.

Tusen takk for gode råd. :)
Det var godt å høre at vi kan gi ham Pinex med god samvittighet...

gi han smertestillende når han har høy feber og viser tydelige tegn til ubehag og uro!
ørebetennelse er ikke godt, vi har hatt noen runder her vi også!

viktig å holde på med kuren frem til siste dag,
selv om han kan virke kvikkere så må dere fortsette. mange som har sluttet og så har det blusset opp igjen.
om han blir dårlig i magen så kan blæbær funke for løs mage[:)]

Huff det er ikke noe særlig når disse små blir syke. Vi har vært så heldige her i huset siden han har holdt seg frisk i alle 9mnd av sitt lange liv. Men når han først ble syk skulle det virkelig være også.

Vi dro til legevakten etter 3timer sammenhengende uttrøstelig gråt og ble sendt hjem igjen etter 4timer ventetid med beskjed om at det var mange tenner på vei og at han kanskje så litt rød ut i ørene [:'(]
Dette var på torsdag.
Så fulgte det på med fastlege og nytt legevaktbesøk de påfølgende dagene før vi fikk antibiotika.

Siste legebesøket var fordi han hadde 39,1 i feber, fikk pinex, og etter to timer hadde den steget til 39,9. Han var umulig å få kontakt med og bare kikket tomt ut i luften. Var skikkelig ekkelt.

Her er det ingen småsutring og klaging, enten har han det bra og er aktiv.. ellers hyyyl skriker han og sovner av utmattelse i våre armer.
Så vi har bestemt oss for å følge karaokes råd om å forebygge.

Og blåbær var også ett godt tips. Det var lurt.

Idag spise han grøt igjen for første gang siden torsdag og jeg er kjempe glad for at den lille gutten min begynner å bli seg selv igjen. Jeg har fullammet nå i sykdomsperioden og med minimalt med melk igjen var det er jaggu ikke lett å holde en 9kg tung gutt fornøyd med bare mm. Men det er utrolig hva man får til når man ikke har andre valg. Nå gruer jeg meg til spreng nå som han begynner å spise som normalt igjen [&:]

Back
Topp