øm og "trykkende" vagina/skjede

Guest
jeg er gravid i uke 22 og har vondt nedentil. Er øm/sår, og føler at det presser litt... ikke press i rielignende variant, mer ett slags konstant press.. Sånn som man noen ganger kan føle seg etter å ha hatt hard sex eller sex lenge. Blør ikke. Dette er i skjeden/vagina, helt i åpningen liksom..Kan ikke kjenne noe med fingrene. Blir ikke værre etter sex, og har ikke sånn hver dag. Det svir ikke når jeg tisser, men det trykker/sprenger litt.. Ellers i fin form.. Hva kan dette være og bør jeg sjekke det? Skal til lege til kontroll om 6 dager
 
Hei!
Det er mange gravide som kan føle seg litt ømme og såre i skjeden, dette skyldes flere ting, men den ekstra belastningen med en baby som trykker på blæren og skjeden er oftest hovedforklaringen.Det du derimot bør få sjekket opp er, hvis du får en mer generell nedtrykksfølelse, at du føler babyen trykker mer og mer nedover.
Da kan det være lurt å få en ultralyd, for å sjekke at livmorhalsen ikke er i ferd med å forkortes.

Mvh jordmor Grethe
 
men hvordan kjennes nedtrykksfølelse ut?? det føles ut som jeg har noe inni skjeden nesten.. som en tampong som har stått i for lenge liksom... det går ikke i tak, blir ikke verre, og er ikke slik hver dag
 
Hei igjen!
Med nedtrykksfølelse mener jeg at du føler at babyen presser seg lenger nedover i skjeden, hvis dette er en følelse du har skulle du bare bedt om en ultralyd, så er det enkelt å sjekke at om livmorhalsen er påvirket.Er den ikke det, er det ingen fare.
Det du kjenner kan godt også bare være generelt press på nerver i området, og det er sjelden farlig.
Nevn det for legen ved neste kontroll, og ta kontakt med sykehuset før, hvis dette forverres.

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp