åreknuter

Guest
Hei!

Er passe fortvilt nå. Oppdaget igår at jeg har fått en stor åreknute i underlivet, og begynnende åreknuter i lysken på venstre side. Er dette normalt?! Det ser jo helt forferdelig ut.. :/ Er  31 uker på Torsdag. Vil det bli værre de neste ukene? Babyen vokser jo fortsatt en del før fødselen. 

Og ikke minst, forsvinner de etter fødselen? Er det noe man kan gjøre for å forebygge eller få de til å forsvinne? 

Håper på et svar.. synes dette er pinlig å spørre jordmor ansikt til ansikt om.. 

Kan nevne at jeg har et bekken som trøbler litt på venstre side. Det er sånn halvlåst hele tiden, men har fått beskjed av kiropraktor at det ikke kommer til å bli bedre nå mens jeg er gravid. Kan det ha en sammenheng? blir blodsirkulasjonen dårligere? merker ingenting på andre siden.
 
Hei.

Det er ganske mange kvinner som har eller får åreknuter ifm svangerskap og fødsel! Den vanligste lokalisering er på lår og legger, men det er også en del kvinner som får åreknuter i underliver. De kan komme både på de små og store kjønslepper og i skjedeåpningen og lysken.
Det er vanskelig å si om det kommer til å bli verre...... Det kommer an på flere ting: din arbeidssituasjon, om du får til å bruke støttestrømpebukser i varmen..., om du er flink å avlaste noen ganger til dagen og legge deg flatt......
Men jeg syns absolutt at du skal snakke med din jordmor om dette! Vi er så vant med å snakke om alt det som skjer med kvinnekroppen og vi ser jo så mange forskjellige kvinneunderliv ifm fødsler. Så det er helt trygt å ta opp :-)
Vanligvis forsvinder åreknuter etter fødselen, men de kommer gjerne tilbake ved et nytt svangerskap. Hvis de ikke skulle trekke seg tilbake kan man operere dem vekk, men det er veldig sjelden nødvendig!!
Jeg er usikker på om det kan være en sammenheng mellom låsningen i bekkenet ditt og åreknutene, men jeg tror det ikke.

Konklusjonen må bli at det er lurt å ta dette opp med jordmoren din - hun kan helt sikkert hjelpe deg med videre med svar på spørsmål og evt se på åreknutene dine om det skulle bli nødvendig!
Lykke til videre da.

Vennlig hilsen jordmor Ragna.
 
Back
Topp